borenslijpmachine

Frank

Actieve deelnemer
27 mei 2009
223
0
Zeeuws-Vlaanderen
Beiden zijn alleen te gebruiken voor standaard metaalboren tot 13mm.
Ten eerste zijn die meest niet erg duur, dus is vervangen misschien slimmer.
Ten tweede, deze boren zijn redelijk makkelijk zelf te slijpen op een slijpsteen.

Mij lijkt geen van deze slijpers erg bruikbaar.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Hoi Herbie,

Mag ik vragen, wat voor soort boren wil je ermee gaan slijpen en voor welke doeleinden ga je ze gebruiken?
 

schrijnwerker

Actieve deelnemer
11 aug 2008
543
56
Oostzaan
Slijper van de Lidl werkt prima.
Zeker voor iemand die nog nooit met de hand boren heeft geslepen.
Ik zou voor de goedkope gaan.
 

David80

Actieve deelnemer
25 nov 2009
461
1
Als je die HSS boren voornamelijk gaat gebruiken voor klussen/steiger/schutting zou je het nog wel met de hand of met zon machine van de Lidl kunnen doen.

Voor bijvoorbeeld meubelmaken/fijne houtbewerking kan je veel beter houtspiraalboren, speedboren of slangenboren gebruiken die kun je met een slijpstaafje of vijltje gemakkelijk zelf scherp houden en je krijgt veel mooiere gaten.

Voor metaalbewerking zijn de toleranties zo klein dat met de hand slijpen geen optie is. En met dergelijke goedkope machines die je op het oog hebt kan je de originele slijpgeometrie niet handhaven. Split point, zieluitdunning. Daar heb je prof. slijpapparatuur voor nodig en dan praat je over minimaal 1500 euro.
 

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
David80 zei:
.
...
Voor metaalbewerking zijn de toleranties zo klein dat met de hand slijpen geen optie is. En met dergelijke goedkope machines die je op het oog hebt kan je de originele slijpgeometrie niet handhaven. Split point, zieluitdunning. Daar heb je prof. slijpapparatuur voor nodig en dan praat je over minimaal 1500 euro.

De twee modellen van die drill doctor boven het gelinkte model doen dit wel (instelbare slijphoek en mogelijkheid tot split point), zijn wat duurder dan dat instapmodel (respectievelijk 200 en 250 €) maar een stuk onder die 1500 €

Ik heb een aantal jaar geleden die drill doctor aangeschaft die boren tot 19mm aankan. Botte boren worden weer vlijmscherp, Alleen de dikkere boren duren wat lang (ik heb niet zo'n grover steentje erbij zoals op de site daarvoor wordt aangeraden). Ik heb destijds ook geprobeerd gebroken boren weer scherp te maken, maar dit duurde véél te lang (eerst proberen op een gewone bankslijptol ongeveer in vorm te krijgen, maar hier ben ik absoluut geen held in).

Ik heb het ding wel al in geen tijden meer gebruikt, ik heb een duur setje kobalt boren en die blijven erg scherp, en ik ben bang dat ik het erger maak als ik ze probeer te slijpen en hierdoor de coating van de punt haal.
 

herbieferbie

Actieve deelnemer
8 aug 2011
229
1
Oud gastel
Heey bedankt voor de info allemaal, ik denk dat ik een setje houtspiraalboren ga kopen, en de goedkope slijpmachine voor de hss boren.

MVG HF
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.