oude trek/boomzaag

Jochem

Nieuw lid
3 aug 2011
3
0
Goedendag allen,

Mijn eerste post op dit forum begin ik gelijk met een vraag.

In de schuur hier thuis heb ik een oude trekzaag/boomzaag liggen die ik graag weer in gebruiksstaat wil brengen. De zaag wil ik gebruiken om een schijf beuk van 20cm dik en 1meter doorsnee door te zagen zodat er twee schijven ontstaan.
Vandaag heb ik een begin gemaakt met zagen maar de zaag blijkt toch erg bot. Op deze manier ga ik de schijf niet doorkomen.

Nu de vraag, wie weet waar ik zo'n zaag kan laten slijpen of wie kan dit en wil dit voor mij doen?
Of is er een manier om de zaag te slijpen op een vlotte manier? De zaag is zo'n 1.20 lang en heeft rond de 70 tandjes.

Ik hoor graag van jullie!

Vriendelijke groet,
Jochem
 

dif

Actieve deelnemer
10 jan 2010
120
0
BE- Linter
Jochem,
volgens mij gaat het hier niet over slijpen maar over tandzetting.
Hier heb je een zaagzettang of tandzetter voor nodig (wikipedia: is een tang waarmee men de zaagpunten van bijvoorbeeld een handzaag of een kapzaag weer in de juiste stand kan zetten); je kan dit echter proberen met een universele tang, maar het risico bestaat erin dat de tanden afbreken. Ik heb dit zelf (met succes) uitgevoerd op een Ytong blok zaag
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Toch gok ik dat het echt over slijpen gaat en niet over de zetting. Slijpen kan, mits de zaag van normaal staal is (maar dat zal wel met een oude zaag) met een vijl. Dit behoeft natuurlijk wel enige vaardigheid/oefening.
 

Jochem

Nieuw lid
3 aug 2011
3
0
Hallo Dif,

Bedankt voor je reactie. Ik vermoed eigenlijk wel dat de tanden al gezet zijn, ze staan netjes om en om links/rechts, niet in een rechte lijn bedoel ik dus. Dus dat ziet er netjes uit.

jpandriesse, weet jij toevallig waar ik deze kan laten slijpen dan? of waar ik op het net kan vinden hoe ik dit zelf kan doen met een handvijl? (en welke vijl er nodig is enzo)

Alvast bedankt voor jullie hulp!
jochem
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Hier op het forum is er wel het een en ander langsgekomen over het met de hand slijpen van zagen, dus daar zou je de search eens op los kunnen laten. Verder zou je eens op zoek kunnen gaan naar een lokale smid/ambachtsman/vakman die zo'n techniek beheerst. Het zal vast geen heel ingewikkelde techniek zijn, maar er zullen er denk ik tegenwoordig nog maar weinig zijn die dit soort technieken beheersen.
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Valt mee, vijlen is niet zo moeilijk. Is het een zaag met alleen driehoekige tanden, of zitten er vlakke stukjes tussen de tanden?

Ik denk dat je bovendien even creatief moet worden om met een zaag van 1m20 een schijf van 1m door te zagen. De geulen tussen de tanden komen vol zaagsel te zitten omdat je in het midden maar een slag van 20cm kan maken. Dat is onvoldoende om het zaagsel af te voeren de zaagsnee uit. Ik zou eerst rondom 40-50cm diep zagen. Steeds de schijf een beetje draaien zodat je in één vlak blijft, en uitkijken dat je geen schroefdraad zaagt :). Als je rond bent het laatste stukje doen, dan heb je minder slag nodig.

Arthur
 

Jochem

Nieuw lid
3 aug 2011
3
0
Wat een snelle reacties, hartstikke fijn!

jpandriesse, uiteraard heb ik de zoekfunctie dr al overheen gegooid, en tot nu toe niet veel kunnen vinden, maar zal nog eens kijken. En uiteraard ben ik al opzoek naar een zaak die deze zaag zou kunnen slijpen, maar veel zijn nu op vakantie.....leuk he, klussen in de vakantie;);)

artharg, de tanden zijn driehoekig (uiteraard) en er zitten geen vlakke stukjes tussen de tanden. De tanden lopen in een licht boogje in elkaar over waardoor er wel wat ruimte tussen de tanden ontstaat, maar er is geen extra vlak stukje gemaakt.
Is een handige manier die je oppert, zal ik zeker naar kijken!

Kleine correctie is wel op z'n plaats, toen ik net ging kijken naar de 'vlakke stukjes' tussen de tanden die er niet waren heb ik de zaag ook even opgemeten en hij blijkt geen 1.20m zoals ik eerder heb vermeld, maar 1.50m, dus dat maakt het ietsje makkelijker;);)

Hopelijk komen we nu ietsje verder in de zoektocht naar een scherpe zaag;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.