oud handzaagje

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Vandaag kwam ik een oud zaagje tegen in een kringloopwinkel. Gekocht voor een €.

Het is moeilijk te ontcijferen wat merk het is. Zover ik het kan ontcijferen staat er the darnail saw. DE rest is nu nog onleesbaar.
Kennen jullie dit merk? Hoe restaureer ik het zaagje zonder dat het karakter weg gaat? Wie weet er meer over te vertellen?

Foto's volgen
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Re: oud handzaagje (met foto's)

Hier zijn dan enkele foto's van het bewuste zaagje.

http://www.mijnalbum.nl/GroteFoto-FIH6BFEU.jpg

Foto-WKYZUXMH.jpg
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Wat een schatje :) Er staat "The Darnall Saw". Darnall is een plaatsje in Sheffield waar veel Engels gereedschapsstaal vandaan kwam/komt. De rest van het plaatje krijg ik niet veel duidelijker, ik zie onderaan nog wel iets van 'saw works' staan. Hier nog een klein stukje over zo'n ouwe staalgieterij in Darnall.

Ik denk trouwens dat dit zaagje zo'n 130 jaar oud is. Volgens mij zie ik een jaartal '1880' in het logo. En het is ook al goed ver teruggevijld.

Arthur
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
ArtHarg zei:
Wat een schatje :) Er staat "The Darnall Saw". Darnall is een plaatsje in Sheffield waar veel Engels gereedschapsstaal vandaan kwam/komt. De rest van het plaatje krijg ik niet veel duidelijker, ik zie onderaan nog wel iets van 'saw works' staan. Hier nog een klein stukje over zo'n ouwe staalgieterij in Darnall.

Ik denk trouwens dat dit zaagje zo'n 130 jaar oud is. Volgens mij zie ik een jaartal '1880' in het logo. En het is ook al goed ver teruggevijld.

Arthur
Bedankt voor de info.

Ik had de leeftijd ook zo ongeveer op 130 jaar geschat. Temeer daar het handvat aan de zaag is geklonken ( ijzeren pen messing wij tussen hout en ijzer.)i.p.v. geschroefd. Ik zal er vanavond even een foto van maken.
Het lijkt er op, dat een van de klinken vervangen is. De messing wei is vervangen door een "zelf"gemaakt exemplaar.
Ook is de zaag gesigneerd door de eigenaar. P.H.

Ik laat het zaagje zoals het nu is. Gewoon licht in de olie zetten.

Leuk dat dit zaagje een verhaal begint te krijgen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.