Nieuw zelfgemaakt eiken wastafelmeubel afwerken (oliën?)

Buffoon

Nieuw lid
27 jun 2008
8
0
Hallo allemaal,

Ik ben bezig om op mijn werk een wastafelmeubel te maken met 2 lades. Op het blad komen 2 losse waskommen te staan.

Nu weet ik alleen nog niet hoe ik deze wil gaan afwerken.
Lakken, oliën of hebben jullie nog andere ideeën. Wel wil ik de mooie lichteiken struktuur goed blijven zien. Misschien dat ik het meubel van te voren nog licht borstel met een borstelmachine maar dat hangt natuurlijk af van de afwerking.

Ik zie jullie reacties vanzelf op het forum komen.

Uiteraard hou ik jullie op de hoogte van wat ik uit eindelijk ga toepassen en plaats een fototje van het eindresultaat.
 

konijnenberg

Nieuw lid
12 aug 2011
1
0
Buffoon,

ik ben mijn eerste tafelblad met Skylt Ultramat aan het bewerken.
Naar advies van een collega.
Dit is misschien een oplossing voor je.
Skylt geeft een afwerking welke bijna onbehandeld lijkt, wel wordt het waterafstotend.
Het heeft een minieme glans en is ook speciaal gemaakt om een onbehandeld uiterlijk te geven.

Voordat je het meubel borstelt (ik weet niet wat voor apparaat je hiervoor gebruikt) kijk wel uit dat je de nerf van het eik niet "leeg" borstelt.
Zelf maak ik zo "gewashde" meubels, ik borstel de nerf van eik leeg (of essen, iedere houtsoort met een grove nerf kan gebruikt worden) en vul dit met de kleurstof.
Voordat je uberhaupt iets doet nerfvuller gebruiken om een mooi glad oppervlak te krijgen.

Hoop dat je er iets mee opschiet.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.