hoe werkt dat - spijlendraaier

ariette

Actieve deelnemer
27 okt 2010
84
4
Ik maak mijn asjes voor de spintollen soms zelf - m,aar omdat het veel tijd vraagt met de draaibank en ik toch moeite heb met de 'zwengelfactor' was ik zoekende naar een andere manier.
En vond toen dit: http://www.ashemcrafts.com/ - een soort van puntenslijper om spijltjes voor stoelen te maken.
Mijn vraag: weten jullie hoe zo iets er van binnen uitziet en kan je zo'n ding ook zelf maken?
 

ArtHarg

Post veel
9 jan 2009
1.810
1
Den Haag
www.artharg.nl
Het is inderdaad een soort van puntenslijper. Alleen slijpt-ie niet tot een punt, het mes laat een bepaalde diameter over. En je wilt aan de uitvoerkant nog iets van geleiding om te zorgen dat je asje er recht uitkomt.

Ik heb even gezocht: op Woodgears hebben ze een leuke jig staan.

Arthur
 

josdelahaye

Nieuw lid
21 mrt 2010
5
0
Ik was enkele weken geleden in Venlo bij Jan Hovens en daar werd een door hem zelf gemaakte"puntenslijper" in werking getoond.
Eigenlijk een simpele constructie die goed zelf te maken is.
Het lijkt op de "puntenslijpers" op de aangehaalde site van ashemcrafts.
Een blok hout met aan twee kanten de gedraaide handvaten, aan een zijkant een conisch gat, met aan de achterzijde de gewenste diameter van het rondhout en aan de bovenkant de platte beitel van een oude schaaf. De beitel functioneerde als het mesje in een slijper.
Hij had zo diverse maten gemaakt voor diverse diameters.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.