walnootstam

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
In de storm is bij mijn ouderlijkhuis een flinke walnotenboom omgegaan. De boom stond al 20 jaar flink scheef, onder het gewicht van alle bladeren heeft hij het nu begeven....

Ik heb er voor kunnen zorgen dat de (naar ik dacht) bruikbare delen bewaard zijn gebleven voor mij om eventueel te laten verzagen. Maar bij het zien van de foto's (ik woon wat verder weg) twijfel ik of ik de moeite wel moet nemen, er zit maar heel weinig kernhout in, en dus uiteindelijk maar een paar plankjes.
Of zou ik nog wat met het spinthout kunnen?

Graag jullie mening/suggesties.

[album]217[/album]

[album]218[/album]
 

tuoh

Oud hout
Laten zagen zou ik niet doen, bij een scheefgegroeide stam is er veel kans op trekhout. En dat is een serieus minpunt, goed kans dat je er geen enkel deftig stuk hout uit kan halen zonder dat het (extreem) vervormd.
En op de foto's te zien is er inderdaad te weinig donker kernhout om de kostprijs van het verzagen te verantwoorden. Een deel van dat lichter hout is wel al verhout, maar nog niet verkleurt, wat het nogal moeilijk maakt om te zien waar het spint begint.

Wat wel kan is het hout gebruiken op de draaibank, daar is het wel geschikt voor, het kleurverschil tussen licht en donker hout geeft dan juist een extra dimensie aan het werkstuk.



Mvg,

André
 

avos

Post veel
10 nov 2008
770
115
omg Haarlem
Dag Andre,

dank voor je reactie. Ik zat er zelf nog aan te denken om wat kortere delen van de kern eruit te halen, wellicht levert het uiteindelijk een paar plankjes voor een kistje op. Iig dan nog hout met een emotionele waarde... Maar een paar korte delen achter laten voor wat draaiwerk is geen probleem, doe ik zelf niet dus dan moet ik er iemand anders mee blij kunnen maken.

Hier nog twee extra foto's.

[album]220[/album]

[album]219[/album]
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mmm...da's inderdaad wel weinig kern. Persoonlijk zou ik hier blokken voor gezaagd hebben voor het draaien. Anders kan je er weinig mee.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Houthasses zei:
Wat is eigenlijk 'normaal' voor inlands notenhout? Zal het kernhout op den duur breder worden dan dit, of was dit het hem wel?

Ik heb ook een keer een walnotenstam gekocht (nou ja, €5) van 45 cm dik. En daar zat ook maar 10 cm kernhout in. Inlandse notenstammen zijn al aardig vaak op dit forum voorbij gekomen, en die hadden allemaal hetzelfde 'probleem'. Ik denk dat het normaal is ja, tenminste voor die diktes. Waarschijnlijk zal het kernhout wel breder worden als de stam zelf dikker wordt, maar waar vind je nog van die hele dikke notenbomen?
 

tjalling

Actieve deelnemer
9 jul 2009
57
0
Toen ik ongeveer een jaar geleden een noten stam liet zagen hoorde ik van houthandelaar van der Voort uit Udenhout dat een inlandse noot pas na een jaar of 50 serieus kernhout bevat dan wel gaat vormen. De stam die ik liet zagen was een knap stuk ouder en leverde gelukkig genoeg hout op voor de tafel die ik er uit gemaakt heb voor de eigenares......

Groet Tjalling
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Bedankt voor de informatie Tjalling. Zeldzaam dus, en nog zeldzamer aangezien er dus niet zo vreselijk van zulke oude notenbomen zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.