Teak houten tafel maken

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Beste forumleden,

Ik ben van plan om een tafel te gaan maken (mijn eerste).
Waarschijnlijk van teakhout.
Een paar gegevens:

Afmeting 220 x 100 cm.
Poten ca. 10 x 10 cm.
Verlijmd blad uit planken van ca. 20 cm. breed (niet met kantlijsten of ingelegd blad oid)
Dikte blad ca. 3 cm.
Poten onder het blad, dus geen kopse kanten zichtbaar in het blad.

Welke constructie kan ik het beste gebruiken om een stevige tafel te krijgen.
Welke lijm is hiervoor geschikt?
Als afwerking wil ik de tafel graag lakken, bij voorkeur mat, welke lak is hiervoor geschikt?

Ik hoop dat jullie me een beetje op weg kunnen helpen.

Bedankt
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Bij een vlak blad met blokpoten, zoals jij beschrijft, zou je de constructie zoals op bijgevoegde afbeelding kunnen toepassen. Hierbij schroef (en lijm) je de montageplaten op de blokpoten. In de onderzijde van het tafelblad frees je uitsparingen voor de montageplaten. Vervolgens schroef (en lijm) je het geheel samen. Ik weet uit ervaring dat dit een stabiele tafel opleverd.

De Montageplaten kun je uiteraard zelf maken, maar ik weet dat ze te koop zijn bij http://www.pdhoutprodukten.nl (ook voor particulieren).

Voor verlijming van staal en hout, heb ik goede ervaring met PU-bond van Bijlaard (zie mijn topic over eiken eetkamertafel). Maar er zijn uiteraard ook andere fabrikanten die vergelijkbare lijmen leveren.

Succes met de tafel!

Attached files
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Als ik het goed begrijp, wordt het gedeelte plaat wat buiten de poot steekt bevestigt aan de onderzijde van het tafelblad?

Dit in combinatie met de "opzetrand" aan de onderzijde lijkt me een goede constructie.

Misschien dat iemand nog andere ideeen heeft? ( ook mbt verlijmen van een blad, waar om te denken enz.)
 

Jules Bosma

Actieve deelnemer
23 jan 2009
52
1
www.cncwerk.nl
Als je een tafel van teakhout wilt gaan maken informeer dan eerst na de prijs!
Teakhout is het afgelopen jaar erg duur geworden.

Bij een tafel is het altijd heel belangerijk dat je de krachten die op de poten komen te staan bij het heen en weer schuiven goed naar het blad kunt overbrengen. De bevestiging met de plaat leverd wel een strak resultaat op, maar is ben ik bang niet sterk genoeg. Ik heb vaak gezien dat schoeven gewoon afbraken.
Zelf het ik tafels altijd gemaakt met een bladregel van 20x100mm onder het blad, verankerd in de poten. Zo'n bladregel kun je ook prima gebruiken om je blad goed vlak te houden.
Als je wilt kan ik je wat schetsen geven waarmee je een prima tafel kunt maken.

Groet,
Jules
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Hoi Jules,

Heb inderdaad al eens geinformeerd naar de prijzen.
Alleen al voor het blad ben ik 650 euro excl. btw kwijt.

Het was eigenlijk de bedoeling om wat goedkoper uit te zijn om
zelf een tafel te maken plus dat je natuurlijk veel meer eer van eigen werk hebt.

Maar die gedachte kan ik laten varen denk ik. Of ik moet al een andere houtsoort kiezen.
We wilden graag een beetje een bruin/donkerbruin tafel, waar de tekening van het hout mooi in uitkomt. Hoeft niet een volledig vlak blad te zijn, mag best een scheurtje of gaatje in zitten, het moet een beetje leven.

Iemand suggesties voor een alternatief voor teak?
 
A

Athanor

Guest
Voor tuinmeubelen gebruik ik Robinia als alternatief. Zeer sterk en duurzaam en een inlandse houtsoort, dus hoef je ook geen twijfels te hebben over mogelijke roofbouw. Wel een lastige houtsoort, regelmatig scheuren en een warrige draad. Is wel wat licht van kleur, maar vergelijkbaar met veel teak. Eventueel zou je een experiment met kleuren of roken kunnen nemen, volgens mij bevat het net als eiken een redelijke mate van looizuur.

Zie foto voor een indruk van de kleur en structuur van het hout. Meer info in topic: http://www.woodworking.nl/viewtopic.php?f=6&t=170

Fons



Attached files
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
nog een goed inheems alternatief is tamme kastanie- in tegenstelling tot robinia is het een heel prettig hout om te bewerken.gewoon schaven en klaar.
teak is prachtig,maar...je zit vast lekkerder met een schoon geweten.
en naar een tijdje buiten hebben gestaan wordt het toch allemaal silvergrijs en zie je het verschill niet meer.

annette
 

ericbijsma

Actieve deelnemer
15 mei 2008
148
0
skydrive.live.com
Tsja, qua prijs valt teak zeker af.
En met de gedachte dat het misschien illegaal gekapt is, da's ook niet zo fijn.

Het is trouwens een eettafel voor binnen, dus (hopenlijk) geen last van vergrijzing.

Ik zal eens gaan zoeken naar een goed alternatief.

Jules, je gaf aan dat je wat schetsen hebt, als je wilt mag je me die wel mailen.
Alle tips zijn tenslotte welkom.

Als ik het juiste hout gevonden heb, ga ik zeker een fotoverslag op deze site zetten.
 
A

Athanor

Guest
Hallo Eric,

De suggestie van Annette bracht me op de vraag welke inlandse houtsoorten zijn er nog meer die aan jouw kleurvraag voldoen en geschikt zijn voor een tafel. Ik dacht eerst aan notenhout, maar dat is een relatief duur alternatief. Bij het alternatief iepenhout herinnerde ik me de posting van Guido Kauer over zijn iepenhouten tafel. Mooi resultaat met enige constructievoorbeelden te zien in zijn fotoalbum: http://picasaweb.google.com/g.kauer/Tafel#slideshow/5238909745890064834

het ging om topic: http://woodworking.nl/viewtopic.php?f=10&t=239&p=1241&hilit=iepenhout#p1241

Succes!
Fons
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een hele mooie teakvervanger is het braziliaanse Guariuba. Net zo duurzaam en het krijgt een prachtige bijna kanstanje achtige bruine kleur. Buiten vergrijst het net als teak. Een bevriende scheepstimmerman heeft er een aantal teak-alike dekken mee op boten gelegd. Als je goed kwartiers neemt blijft het prima! Is meestal wel op voorraad bij de houthandel in Akkrum.

jaap
 
A

Athanor

Guest
Jaap, heb je ook een idee over de duurzaamheid van die houtsoort, dan vooral bedoeld in de zin van de milieubelasting c.q. onverantwoord kappen van het hout? Ik wil graag wel eens weten welk tropisch hardhout eigenlijk echt verantwoord verkrijgbaar is.

Fons
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Eigenlijk géén.... Want voor gekweekt hout wordt weer ontbost.... De hout behoefte is gewoon te groot om alleen van spontaan omgevallen bomen te leven. Hier in Europa hebben we al bijna geen oerbossen meer. Het meerendeel is aangelegd als productiebos of als park. Zelfs het uit het tropische oerwouden halen van spontaan omgevallen bomen is al een aanslag. Omgevallen bomen vormen namelijk ook een onderdeel van het ecosysteem en als je die er netjes zonder de omgeving te slopen uit haalt dan verstoor je dat systeem.

De enige oplossing is gewoon kweken op niet ontboste grond, maar dat maakt die boompjes wel erg duur (het groeit niet zo snel als vuren). En daar zit nu precies het probleem van de illegale kap en 'legale' ontbossing....

Een andere oplossing is gewoon veel recyclen, kost wel wat meer lijm....
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
@fons, ik zal het navragen, het komt gewoon via de reguliere houthandel in Nederland.
Ik weet niet hoe gestresst je moet zijn over de herkomst van het hout. Maar een paar procent van het hout uit ontboste gebieden wordt aangeboden aan de handel als timmerhout; de rest wordt verbrand. Er wordt veel ontbost om landbouwgrond te maken voor bio-brandstof en soja produktie. De prijzen van timmerhout zijn gezakt, dus van een echt tekort is ook geen sprake; het reguliere timmerhout zoals vuren is er ruim in overvloed.
Het braziliaanse hout gaat bijna allemaal verbruikt in waterwerken, walbeschoeiingen, remmingswerken etc.
In een gemiddelde vinex-woning met houten kozijnen, zit een complete boom hardhout (meranti) aan hout. Dus voor een nieuwe wijk met 40.000 woningen in Almere wordt een aardig bos omgezaagd. Dat is allemaal uit de natuur teruggewonnen co2, het is maar hoe je het bekijkt. Je zou je zelfs af kunnen vragen of al die chemische spullen die we gebruiken om het hout te conserveren, niet een grotere aanslag op de natuur zijn, dan het verantwoord omzagen en aanplanten van bomen.
Rond 1400 werd er in Frankrijk al geklaagd dat er te weinig grote eiken waren om kerken en kathedralen van te kunnen bouwen!
 

zuma

Post veel
20 jan 2009
974
2
Gouda
Dankzij die schaarste zijn gelamineerde balken uitgevonden :D

@jaap: Idd er wordt nog veel meer ontbost voor voedselbouw en brandstofbouw. Maar dat maakt het nog niet minder slecht wat6 er met tropisch hout gebeurd.

Ben wel een liefhebber van tropisch hout imaar ik houd het dan bij recycled hout of FSC hout.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.