kleine ode aan Tsjirk Roosje

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Eigenlijk heb ik niet zoveel te klagen. Mijn enige klacht is eigenlijk, dat ik mijn blik niet veel eerder op houtdraaien en bewerking hen laten vallen. Daar kan ik weinig meer aan doen.
Nou ja, veel lezen op dit forum.
Maar als ik in de werkplaats sta, en ik krab me in de weinige haren op mijn hoofd, als zich weer eens een opspan probleem is... dan denk ik: "Was ik maar 30 jaar eerder begonnen met houtdraaien.

Maar als ik zie hoe primitief ik ben begonnen toen ik 20 was. Geen chuck op de draaibank van Tsjirk Roosje. Als ik me nu herinner, wat de man maakte met zijn zelf gemaakte draaibank, voel ik me een verwend nest.

Maar wat ben ik blij dat ik geleerd heb om oplossingen te zoeken!

Wat draaien betreft ben ik er nog lang niet. Maar met die oude in mijn gedachte, maak ik er het beste van.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Nyckle, een beetje mysterieus bericht, maar wel leuk en het maakt nieuwsgierig; kun je wat meer vertellen over Tsjirk Roosje (zou een fries kunnen zijn?) en jouw relatie met hem?

jaap
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nou Nickle je maakt mij ook nieuwsgierig. Woonde Tsjirk of Tsjerk Roosje(n) aan de dijk tussen Makkum en De Kop Afsluitdijk in een klein dijkhuisje onder Cornwerd met timmermansschuurtje daarachter??
Dan heeft hij voor mij nog een keer "uit de hand" een zaagblad gemaakt voor een cirkelzaag.
Dat was zo rond 1968 toen ik in Makkum woonde.
vr.gr. Jan Pranger.
 

nyckle

Actieve deelnemer
21 mei 2010
359
27
Jan we spreken over de zelfde Tsjirk. In mijn ogen een kunstenaar op houtgebied en alle andere kunststukje die hij flikte. Schaatsjes maken van ongeveer 4 cm.
Heb jij ook in Makkum gewoond? Waarom ken ik je dan niet? :)

We komen elkaar vast wel eens tegen Jan.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.