Zebra Box

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Al geruime tijd ligt er een schets in mijn ideeenmap met een zebra-achtig uiterlijk. Vorige week ben ik er dan eindelijk mee begonnen. Gelukkig ben ik de trotse eigenaar van veel esdoorn en walnoot hout dus dit kan allemaal gemaakt worden uit eigen voorraad!!

Qua idee heb ik dit "geleend" van mijn doosjes-makende-vriend BritBoxMaker. Hij maakt werkelijk de meest bizarre doosjes met onmogelijke constructie's.

Allemaal weer bedankt voor de op en aanmerkingen!!



Attached files
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.050
1.682
Terkaple
www.woodworking.nl
Mooi, en mooi gemaakt! Grappig idee om het verstek ipv horizontaal, nu vertikaal te maken. Heb je de zijkanten er gewoon koud in gelijmd of nog iets gedaan met de groef en veer oid. Ik zie ook dat je voor de doosjes verschillende scharnieren gebruikt, ben je oude voorraad aan het opmaken of zijn het bijzondere scharniertjes? Zit er een bepaalde verhouding in het van dik naar dun verlopen van de delen?

Heb nog even op de lumberjocks site van britboxmaker gekeken, maar ik stond wel even te stuiteren wat daar allemaal te zien is; echt geweldig!

jaap
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Mooi mooi. Notenhout combineert zo mooi met lichtere soorten....jammie.

Zo te zien zit er logica in de breedte verdeling. Waar de ene soort op zijn breedst is, is de ander soort op zijn smalst (zeg je dat zo?) en andersom, klopt dat?
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
jij hebt ook niet stil gezeten zo te zien :D
zeer mooie combinatie .
persoonlijk vindt ik de zwarte ronde knop aan de voorkant wat opvallend .
deze had je misschien ook uit één helft esdoorn en de andere helft walnoot kunnen maken en dan inleggen dat de helft walnoot overeenkomt met de esdoorn van het doosje en andersom , of een jing en jang teken in es en walnoot :D
knap gemaakt hoor .


groetjes
ruben
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
Ik haal deze scharniertjes bij de plaatselijke ijzerhandel Van Rossum,zwolle. Mooie zware kwaliteit tegen een zeer redelijke prijs. De zijkanten zitten in een soort van groef inderdaad!!

Er zit inderdaad een hele bewuste verdeling in het doosje.
noot / esdoorn
28 /4
24/8
20/12
16/16
12/20
8/24
4/28

Hier gaat redelijk wat werk in zitten om uit te rekenen en ook nog een beetje uit te komen met de juiste verhoudingen(Bedankt Roeland!!!!)

Het "rondje"is coromandel. Hier had ik nog 2 kleine stukjes van liggen. Ik kan erg moeilijk hout weggooien.
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Uiteraard weer een geslaagd doosje, maar ik ben wel benieuwd naar de "geheime" formule. Ben alleen bekend met de gulde snede.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
een van je beste dozen tot nu toe, rick! Niet in het minst door de manier waarop de handvaten verwerkt zijn!

coko zei:
Uiteraard weer een geslaagd doosje, maar ik ben wel benieuwd naar de "geheime" formule. Ben alleen bekend met de gulde snede.
Eigenlijk heb je niet echt een formule nodig in dit geval, zolang de verhoudingen maar spiegelen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.