Ronde bamboe stokjes dunner maken.

Ton Vinken

Nieuw lid
1 jul 2011
22
0
Beste allemaal op dit forum ik ben nieuw op dit forum maar heb al meteen een groot probleem. Wij bouwen met kinderen vliegertjes in workshops en hebben daar ronde stokjes voor nodig van 3mm en hebben daar voorheen ramin voor gebruikt. Hier is tegenwoordig bijna niet meer aan te komen en duur. Wij boorden een bijna onuitputtelijke bron aan van plantenstokjes welke van bamboe zijn en gratis zijn en met duizenden weggegooid worden maar te dik zijn. Tot nu toe heb ik ze met de vandiktebank plat geschaafd maar dit is niet de oplossing. We willen ze dunner maken en ik spreek hier over duizenden stokjes dus niet een paar. Deze workshops worden over heel Europa gegeven en doordat wij de materialen overal vandaan krijgen gratis gegeven om de vliegersport te promoten. De vraag is hoe kan ik bamboe stokjes van 4,5 naar 3 mm maken en dan rond. Om ze door een plaatje te trekken werkt niet omdat ze meteen in de nerf snijden. Ik ben nu aan het experimenteren met een bandschuurmachine waar ik een mal op gemaakt heb en ze ronddraai maar dit werkt wel maar langzaam. Dus graag jullie vakundige gedachte over dit probleem, nogmaals het gaat hier om duizenden stokjes.
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo TON

Eindelijk nog een vlieger bouwer op het FORUM. WELKOM WELKOM ;) ;)

Je zit met een flink probleem, 3 mm ramin is niet te koop dus de klemogen zullen waarschijnlijk ook wel voor 4 mm zijn. Ik ga er vanuit dat je edie's wil gaan maken? en daar is ook een kruisstuk voor nodig. Vinyl slang is ook een optie. nu je bamboe. Het bamboe wat in de Chinese boeken beschreven word is VERS . wat jij wil gaan gebruiken is droog een oud, daardoor is het haast onmogelijk om te bewerken. De buitenschil is verhard/verglaasd en daardoor moeilijk bewerkbaar. Als je er aan gaat schaven schuren draaien dan zit je in notime in de kern of in de splinters. Je kan wel proberen de uiteinden met een soort omgebouwde puntenslijper op maat te krijgen. Als je te dicht op de kern komt dan is er geen sterkte over van de schil. Ik kan uit ervaring zeggen, NIET PROBEREN. Mijn edie trein van 60 stuks heb ik uiteindelijk ook van ramin gebouwd. Ik had continu ellende met de bamboe. Ik heb eens even gekeken op de site van "de paddestoel" 60 cm ramin 4mm 40 ct ;) Als jij praat over grote hoeveelheden dan zijn zij ook met de prijs zeer schappelijk.

Hartelijke groet Hugo
 

Ton Vinken

Nieuw lid
1 jul 2011
22
0
Beste allemaal inderdaat het gaat hier over splitbamboe die ze met duizende weg gooien bij de tomaten teelt. Deze zijn perfect alleen een beetje te dik 4,5 mm en we ziijn rond maar we willen ze op iets meer dan 3 mm rond maken. Nee het wordt geen trein van eddys maar vooral veel slee vliegertjes. Ook worden er vogel en van allerhande soorten vliegertjes van gemaakt die naar scholen en overal waar kinderen dit willen doen. De stokjes zijn meer dan sterk zat en wij kunnen ze krijgen in 50 en 60 cm lang. Het probleem is dus hoe krijgen wij ze dunner en rond.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Aha, ik denk dat je op deze site wel iets kunt vinden wat je kan helpen : http://www.dick-gmbh.de/category/dickcatalog/Rund--und-Konusschneider-3662_3750/detail.jsf

Vooral zoiets:
707215_01_P_WE_8.jpg


of deze:
707211_01_P_WE_8.jpg


Zijn zeer eenvoudig zelf te maken én aan te passen naar jouw gewenste maten. Het zal alleen dan wel zeer therapeutisch werk worden om al die stokjes erdoor te halen ;) .

Ik hoop dat je er iets mee kunt!
 

Ton Vinken

Nieuw lid
1 jul 2011
22
0
Beste allemaal bedankt voor de snelle reacties en vooral die van Wilco. Het idee ga ik zeker uitproberen door een stalen as te doorboren en daar wellicht twee mesjes op te zetten. De as ga ik met een motor aandrijven en de stokjes doorvoeren door aan beide zijden te transporteren met rubber rollen.Wellicht is dit de oplossing dus bedankt voor de reacties maar alle ideen blijven welkom.

Groeten Ton Vinken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Dan zou je de stokjes misschien ook gewoon in een boormachine op kunnen spannen en door een apparaat a la Wilco (iets met een conisch gat en een snijmes) kunnen duwen; alleen een klein stukje afzagen, wat nog kan zolang het in de boormachine draait en je een zaagje voor de boorkop houdt, of misschien nog beter achter de snijkop. Een zaag die aan 1 kant scharniert en die met een voetpedaal naar beneden trekt om bamboe stokje af te korten. Je moet er een paar duizend doen, dus efficiency betaald zich een paar duizend keer terug! Ben benieuwd hoe je het gaat aanpakken.

jaap
 

Ton Vinken

Nieuw lid
1 jul 2011
22
0
Jongens en evt meisjes bedankt voor de geweldige reacties. Ik ga er met een paar mensen mee aan de slag en ga dit zeker gebruiken. Tot nu toe gaat de blok met de bovenfrais werken maar we zitten nog aan een automatische voeding te denken waardoor het stokje aangedreven wordt door twee rubber rollen of zo. In ieder geval inplaats van de boormachine een andere manier van aandrijven waardoor het sneller gaat wellicht zwerven hierover ook ideeen rond bij Jullie maar ik ben verbaasd over de zeer positieve reacties.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.