Probleem: ongewenste spiraal tijdens draaien

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
HAllo mensen,

Tijdens het draaien heb ik de laatste tijd een nogal lastig probleem ontdekt. Soms krijg ik namelijk tijdens het draaien een spiraal op het hout. Niet zo'n "dig-in" spiraal die je krijgt als je uitschiet met met name de schuine beitel, maar een spiraal die ik schematisch heb proberen weer te geven in de volgende tekening:

image.php


Vaak krijg ik deze spiraal als ik met de schuine beitel en een kleine draaiguts aan het werk ben. Het geeft dan een licht klapperend geluid en het lijkt dan net of het snijvlak telkens weggestoten wordt van het hout.

Waar kan dit aan liggen? Ik heb al van alles geprobeerd, draaisnelheid veranderen, de uitlijning van de centers gecontroleerd, beitels nog scherper proberen te krijgen enz, enz. De ene houtsoort is wat gevoeliger ervoor dan de ander lijkt het wel. Herkend iemand trouwens de bewuste spiraalvorming? Of is het een onbekend iets?

Ik hoop toch niet dat het aan de lagers ligt ofzo?
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De directe oorzaak is het vibreren van je werkstuk tussen de centers (als een dikke houten gitaarsnaar, zeg maar). Het kan verschillende oorzaken hebben:

- een te dun/lang werkstuk; in dat geval biedt ondersteunen uitkomst (met de hand, of met een bril).
- te veel druk op je werkstuk vanuit de pinole, waardoor het werkstuk al 'krom' ingespannen is; druk verminderen.
- te weinig druk, zodat er speling zit tussen werkstuk en centers.
- bot gereedschap; als me dit gebeurt op een werkstuk waarvan ik 'weet' dat het dik/kort genoeg is om niet uit zichzelf te gaan vibreren is het eerste wat ik doe meteen stoppen en mijn beitel slijpen.
- een werkstuk met oneffenheden; een noest of zelfs (denk aan zebrano) een stukje met kruisdradige nerf kan al voldoende zijn om een beitel te laten dansen. In dat geval OF snel zoveel hout weghalen dat de oneffenheid weg is (als je voldoende massa overhoudt om datgene te maken wat je voor ogen had, OF (meestal) heel voorzichtig snijden ('take light cuts', kan even geen mooi NL equivalent verzinnen).

En er zijn er vast nog wel meer...
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Bedankt voor je antwoord henk!

Het gebeurd me inderdaad ook op stukken die te dik/kort zijn om te gaan zwiepen als een springtouw.
Waarschijnlijk is de gemiddelde scherpte van m'n beitel dan toch niet zo goed als gedacht. En het gebeurd ook vaak bij 'lastig' hout ja, vooral dat tropische kan er wat van.

Maar opzich wel blij dat het aan de 'elementen' ligt, en niet aan de draaibank ofzo.
 

tuoh

Oud hout
Best ook eens kijken naar je leunspaan, is de bovenrand beschadigd? glijd je beitel er mooi over?
Elke hapering is een aftekening op het hout, en een mogelijk begin voor een spiraal.
Kom je toch spiraalvorming tegen probeer dan eens met een grotere ( zwaardere) guts, of juist een kleinere, als het profiel het toelaat tenminste.

Elke draaier word wel eens met spiraalvorming geconfronteerd, je bent dus niet alleen. Een scherp geslepen beitel en lichte passen zorgen in 90% van de gevallen voor de oplossing.
Ook de stand van de beitel veranderen kan helpen, door met een meer "scherende" snede te draaien kan je ook spiraalvorming tegengaan.
Wat ook wel eens helpt is de guts of beitel stevig op de leunspaan te drukken tijdens het draaien, zo kan ie niet gaan klapperen bij het wegdraaien van de spiraal.

Een probleem met de lagering kan eventueel ook aanleiding geven voor spiraalvorming, maar dan moet je het op elk werkstuk hebben.

Dat word dus experimenteren.

Mvg,

André
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Andre, ook erg bedankt voor je antwoord.

De leunspaan is inderdaad aan wat verfijning toe. Ik zal morgen daar eens een met een vijl langsgaan. De verdere tips die je geeft geven inderdaad betere resultaten, en soms is een schuurpapiertje nooit weg ;) .

Ik kan me niet herinneren dat ik op elk werkstuk een spiraal krijg, dus volgens mij is er weinig kans op dat de lagers niet meer uitgelijnd staan. Ik hoop het niet tenminste. Het enige wat ik kan bedenken is dat ik soms met de verstelbare center de aangedreven meenemer in het hout duw, maar verder niet. We wachten het af, anders weet ik wat me te doen staat.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Wilco. Terug van vakantie zie ik je spiraalprobleem. Het ontstaan heeft te maken met de beitelstand en de druk op het hout. Door een "te hoge" beitelstand raakt de vouw van de beitel het hout en gaat het snijdend draaien minder goed. Menigeen oefent dan meer druk met de beitel tegen het hout hetgeen het effect alleen vergroot. Remedie: scherpe beitel en de rechterhand iets meer naar beneden bewegen, waardoor een agressievere beitelstand ontstaat en minder vouw het hout kan raken.
Ben ik zo duidelijk???
vr.gr. Jan Pranger.
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Jan,

Ik ben ook net terug van vakantie, zodat ik je antwoord nu pas zie. Wat betreft het vergroten van de druk van de beitel, dat herken ik. Hoe harder ik de beitel tegen het hout duwde in de hoop dat de spiraal weggesneden werd, hoe groter deze werd. Ook is mijn normale werkstand van de schuine draaibeitel redelijk horizontaal, misschien moet ik me dat eens afleren.

Ik snap je uitleg helemaal, en ga hem zeker proberen. Bedankt!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.