PDA

Bekijk Volledige Versie : gleuf in balk



klankjan
03-07-11, 19:17
beste houtbewerkers,

zoek een manier om in de kopse kant van een 300x100 douglas balk een gleuf van 8mm breed en 15cm diep te maken (om aan te sluiten op metalen profiel van de fundering).
ziet er als volgt uit :


iemand een oplossing om dit eenvoudig te doen?

bedankt!
jan

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/33593=6660-gleuf_douglas.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/33593=6660-gleuf_douglas.jpg)

August
03-07-11, 21:28
Het eerste wat mij te binnen schiet is om dit op een lintzaag te doen.

Groet,

Ralph

ArtHarg
03-07-11, 22:27
Eéntje? Van links en van rechts een gat van 6mmx150mm boren met het center op 142mm van de kopse kant zodat je net de onderkant van de gleuf niet raakt. Dan van de kopse kanten af inzagen met een goeie schulpzaag tot op 150mm, als het goed is neem je dan net de randjes van het geboorde gat mee en is het grootste blok los. Daarna het laatste stukje met een beitel uitsteken. Ik geef toe: 30cm is een end, da's de lange kant van een A4-tje. Ik denk dat ik 't met m'n 26" Spear&Jackson net red. Misschien moet je aan Caspar vragen of je z'n Roubo-framezaag mag lenen :-).

Arthur

armadaman
03-07-11, 23:25
Hallo Jan

Heb jij al aan een kettingzaag gedacht. Er is wel wat techniek voor nodig maar de zaagsnede zal wel in en keer heel recht zijn. 8mm is ook wel een beetje de dikte. Er is ook stuk een gereedschap dat op een ketting zaag lijkt maar dat er een beetje uitziet als een decoupeerzaag maar dan met een ketting erin. Ik zie er wel eens iemand slotkasten mee in boren/zagen. Helaas weet ik de naam niet.

Hartelijke groet Hugo

vladimir
03-07-11, 23:29
@armadaman een balkenzaag
of een cirkel-kettingzaagmachine

jaap
05-07-11, 06:37
Een grote handzaag of een spanzaag. Dat laatste kan een luxe zijn zoals in de werkplaats, of eentje waar je dikke takken mee afzaagt. Heb je niet de mogelijkheid om een stuk van het ijzer weg te slijpen? Dan hoef je niet zo diep te zagen.

jaap

tuoh
05-07-11, 19:23
Gebruik gewoon een afkortzaag, een exemplaar met een zaagdiepte van 75 ŕ80mm is ruim voldoende.
Leg de balk op een paar schragen, schrijf de gleuf af met een kruishout, en zet de zaag erin. Eerst de zijkanten inzagen, daarna het kopse vlak, telkens twee zaagsneden naast elkaar, de rest zaag je weg met een handzaag. Alles bijeen een kwartiertje werk :D per balk.


Mvg,

André

klankjan
05-07-11, 21:00
Bedankt iedereen!

Denk dat ik het eens ga proberen met de methode van Arthur (misschien eerst ook nog rondom frezen om een goede start te hebben om te zagen).

Jan

ArtHarg
05-07-11, 22:49
Niet frezen, dat werkt contraproductief omdat je zaagsnede je geleiding moet zijn. Zaag eerst onder 45 graden 1 punt van 1 kant van de sleuf, dan de andere kant van de sleuf aan dezelfde kant ook onder 45 graden. Dan draai je de balk een halve slag en zaagt ook de twee punten uit onder 45 graden. De zaagsnede aan de andere kant helpt je hier om recht te zagen. Je hebt nu in elke set zaagsnedes nog 2 driehoekjes op de bodem staan en die zaag je uit door je zaag langzaam naar verticaal te kantelen (uitkijken dat je niet voorbij de grens van de sleuf zaagt).

De methode van André doet bijna hetzelfde maar gebruikt een machinale zaag om drie rechte snedes te maken in plaats van de twee schuine die ik beschrijf. Die snedes gebruik je dan voor geleiding voor het laatste stukje met de handzaag. Zo begrijp ik het toch goed, André?

Arthur

tuoh
08-07-11, 18:20
Klopt als een bus Arthur, het is een techniek die al honderden jaren word toegepast, weliswaar met een handzaag, maar machinaal gaat het dus ook :D

Mvg,

André