wat voor soort schuurmachine

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
ik ben me aan het orienteren welke schuurmachine ik wil aanschaffen
wie kan mij de voor en nadelen van Excenterschuurmachine en de Roterend Excenterschuurmachine beide van festo vertellen

Hans
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Ik heb zelf alleen ervaring met de rotex 125.
Voordelen zijn zeer mooi schuurresultaat zonder krassen, perfecte stofafzuiging, in de rotex mode is het een verfvretend monster die alles in no time wegschuurd.
Dit kan ook een nadeel zijn aangezien je gemakkenlijk te veel wegschuurd. In de rotex mode is ie soms moeilijk onder controle te houden op niet egale oppervlaktes (stuiteren) en natuurlijk de prijs.

In de laatste editie van Fine Woodworking staat een test over exentreermachines. De Festeool ETS150 was de overall winnaar en de Bosch3727DEVS ( heet in NL anders) en de Makita BO6040 waren het meeste waard voor hun geld.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
oke bedankt zal eens gaan kijken enige nadeel Fine Woodworking is volledige engelstalig en gezien mij taal dyslectie ben ik daar niet gelukkig mee
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
het licht er een beetje aan wat je wil schuren
ik moet meestal veel weghalen en holle en bolle vormen om die reden gebruik ik de rotex ro 150

maar als je alleen maar licht moet oppoetsen heb je zo'n krachtige machine niet nodig
gewone excentrische machines maken een kleinere uitslag met meer toeren kunnen dus iets fijner schuren
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
ik zal hem gebruiken om materiaal (ruw) voor te bewerken voor het lakken en evt bestaand verfwerk op te ruwen maar ik zal niet zulke mooie kunstwerken als jou maken hout mannetje
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
De Rotex is een superding, zeker voor het wat ruwere werk. I.p.v. verf af te branden, of afbijt te gebruiken, werkt een rotex veel sneller en zeker veel veiliger dan branden of afbijt; probeer maar eens korrel 40 op een Rotex. Voor dat werk gebruik ik zelf het Cristal schuurpapier dat een erg goede standtijd heeft, zeker ook bij het schuren van het epoxy-glasvezel om mijn bootje.
Vorig jaar moest ik helaas de autospuiter bezoeken en zag bij hem ook allemaal Festool schuurmachines liggen. Hij vertelde 6 jaar geleden door een vertegenwoordiger overgehaald te zijn om ipv met luchtmachines een keer een elektrische schuurmachine te gebruiken. Het beviel boven verwachting erg goed! Zijn luchtschuurmachines waren elke 2 jaar aan vervanging toe, maar de eerste ETS 150/3 deed het na 6 jaar nog steeds uitstekend.

Ik zou je een Rotex adviseren en een gewone excenter schuurmachine met een kleine slag en dan nog eventueel een machine om in de hoekjes te komen, b.v. een DTS.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.