Schutting (hout)

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Hoi,

Nou liepen wij laatst in een leuk dorpje (broek in waterland) en zagen deze mooie schutting (zie plaatje).
Nu willen wij deze schutting na gaan bouwen en vroegen ons af welke houtsoort gebruikt wordt.
Ik gok gewoon op grenen hout die strak in de lak staan.

Iemand een idee?

Gr,

Bjorn

Attached files
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Maar grenen en dan buiten? Gaat dit wel? Moet dan wel strak in de lak staan denk ik.
De palen zijn ook van grenen denk je dan?
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het belangrijkste is dat het niet inwatert en dat ga je tegen met het lood. Uiteraard zou een duurzamere houtsoort 'beter'/makkelijker zijn, maar daar zijn de kosten dan ook weer naar.
Als je kijkt bij oude huizen, zie je heel vaak dat de kozijnen/deuren ook van grenen zijn en die zitten er dan toch al heel lang. Mits goed onderhouden is dat allemaal geen probleem.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
je kan ook larix gebruiken dat gaat veel langer meer zelfs onbehandeld

groeten Bas
 
A

Anonymous

Guest
Grenen is door zijn vettige eigenschap zeer geschikt voor zo,n schutting.
Schilderen moet je goed voorbereiden en onderhouden,maar het vergrijst ook mooi.
Er zijn veel soorten grenen,maar bijvoorbeeld " pin maritime " is vaak foutvrij en
goed voor buiten.
Pin maritime werd vroeger voor houten schepen gebruikt,oa masten enz.
In Frankrijk staan er nog veel bossen met veel lange kaarsrechte bomen.
Jammer genoeg is het hout hier uit de gratie geraakt.
Bij het bewerken komt een geur vrij die je nooit meer vergeet. :D

:cool:
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Helemaal top!
Ik heb net al lopen googlen maar ik zie dat deze houtsoort alleen verkocht worden door vloerenzaken....

Zo te zien op de bovenstaande foto's zijn dit volgens mij gewoon mes en groef delen.
Ik vind het wel mooi dat het mes wat "langer" is, kun je dit gewoon kopen of moet ik de freestafel uit de kast halen? :D
 

FoRMaTC

Actieve deelnemer
21 jun 2011
187
5
Purmerend
Zijn er nog andere houtzaken in West-Friesland?

Hoe word de bovenkant van die boog normaal gesproken gemaakt?
Buigtriplex?

Gr,

Bjorn
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.