Multiplex

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Hebben ze hele fabrieken vol machines staan, kunnen ze nog geen multiplex in standaard diktes maken. Zojuist een stapel berkenmultiplex en ahorn gefineerd in 18mm en ahorn in 10mm gekocht. Die 18 varieert tussen de 17.5 en 18.5 en de 10 is eigenlijk 10,4mm dik. Ga daar maar groeffreesjes voor kopen :evil:

Nou ja, wat te dik is kan ik voor de groef wel weer wat dunner schaven. Maar ik moest dit even ventileren. Voel me gelijk een heel stuk beter nu.
 
A

Anonymous

Guest
Persoonlijk vind ik veel dikte verschil in het dhz markt aanbod.
Bij de "pro" leveranciers zijn de waardes wat vaster meestal.
Daarbij zijn er veel factoren waardoor een plaat dikker of dunner kan zijn.
De meeste platen multiplex zullen af fabriek geschuurd zijn.
Je kunt je voorstellen dat er dat slijtage optreed bij de schuurbanden enz.
Hier kan dus al een dikte verschil optreden.
Heb je een plaat die boven of onder op een pallet ligt,(zeg een aantal weken,) dan
kan zelfs hier al dikte verschil optreden door de druk op de plaat.

Kortom,hout heeft geen vaste waardes,en zul je hier mee moeten leven,of zelf de
de platen calibreren voor je ze gebruikt.
Sommige leveranciers kunnen dit voor je doen op verzoek,kan echter duur zijn.


:cool:
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Het komt allemaal bij een echte houtleverancier vandaan. Prachtige platen, daar niet van. En ja, ik leer er wel mee leven. Bij massief hout kan je makkelijk iets er af schaven, bij multiplex wordt dat lastiger als het ook nog mooi moet blijven. Maar ik vind wel een oplossing.
 
A

Athanor

Guest
Als je de groeven met de bovenfrees wilt/kunt maken kun je een handig hulpstuk maken waarbij de per plank de juiste maat kunt instellen. Ik maak ook gebruik van zo'n eenvoudig hulpstuk. De woodwhisperer heeft een video waar hij laat zien hoe dit kunt maken. Zie http://thewoodwhisperer.com/exact-width-dado-jig/

Succes! Fons
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
Beetje late reactie, maar nog bedankt voor de tip fons. Ik denk er aan om de groeven op de freestafel te maken. Door de aanslag iets te verstellen kan je ook een groef op maat maken. Wel dubbel werk natuurlijk, maar ja, zo is het nu eenmaal. Het wordt allemaal wel na de vakantie, ik ga straks eerst een maandje de hort op.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.