Nieuwe houtvoorraad

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Kreeg gisteravond door de vriend van mijn jongste dochter die op een vrachtwagen met een opgebouwde kraan rijd, een aardige lading hout voor mijn draaiwerk afgeleverd, vanuit de betuwe waar hij woont. De buren van zijn ouders hadden een hoop hout staan afkomstig van een naar ik vernam een elzenboom, waar ze geen weg mee wisten. Nou ik wel. Ook staat er in de tuin bij zijn ouders nog een esdoorn die er ook uitmoet omdat hij te groot is, en die krijg ik binnenkort ook. Nou had ik daar in de betuwe mijn visite kaartje al afgegeven door een paar werkstukken die ik gemaakt heb als cadeau te geven aan de ouders van de vriend van mijn dochter. Zo een beetje naamsbekendheid geven is nog niet zo verkeerd.
Het was een hoop werk, en koud werk, vanmorgen om alles netjes op te slaan in mijn schuur.
Sommige stukken stam zijn bijna 50 cm in diameter dus behoorlijk zwaar, maar met behulp van een steekwagentje te doen. En nu maar wachten op wat warmer weer !!
Hier een paar fototjes van de nieuwe aanwinst.




Groetjes. Ad

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
tuoh zei:
Ad,
je draaibank gaat overuren moeten maken, een mooie vooraad draaihout, vooral de Esdoorn draait heel fijn.

Ps: hoe ver staat het met het ovaaldraaien?

André

André, ik heb het ontwerp klaar. Ben nu in het stadium om werktekeningen te gaan maken.
Had afgelopen jaar een ander idee wat ik heb uitgeprobeerd, maar kreeg nog niet het gewenste resultaat. Dat idee was gebaseerd op een ''rockin headstock'' zoals onze Amerikaanse vrienden dat zo mooi zeiden. Heb dit principe verlaten. Wel kreeg ik de snelheid, 750rpm, om goed te snijden, maar de ovaal vertoonde teveel onregelmatigheden, door te veel spelingen die ik niet onder controle kon krijgen
Iets nieuws maken valt niet mee, en het goed werkend te krijgen is weer wat anders.
Maar ik zal je het nieuwe ontwerp tonen. Het apparaat wordt direct aangedreven door de draaibank, dus de complete unit wordt op de draaibank gebouwd en gekoppeld aan de draaibank.
Zal nog heel wat tijd en geduld vergen voor ik het eerste werkstuk ga proberen te maken.

Tussen haakjes, je naam kwam me al zo bekend voor, en nou weet ik dat je André Beack heet. Ik heb je wel eens een e-mail gestuurd een jaar of drie geleden, naar aanleiding van je houten draaibank. Leuk om zo weer in contact te komen via dit forum.
Beste groeten. Ad

Attached files
 

tuoh

Oud hout
Ad, in het boek "Woodturning methods" van Mike Darlow staan vele foto's van een toestel om ovaal te draaien.

Er staat ook een beschrijving en technische tekening in van de Volmer elliptical lathe, deze Duitse draaier heeft het toestel ontworpen, en het word nu gefabriceerd door Vicmarc in Australie.

Dit toestel is wel volledig in staal gebouwd, ik heb ze zien draaien in Hannover op Ligna 2007, en het resultaat is verbluffend.
Het is inderdaad zo dat de minste speling funest is voor het eindresultaat.

André
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
tuoh zei:
Ad, in het boek "Woodturning methods" van Mike Darlow staan vele foto's van een toestel om ovaal te draaien.

Er staat ook een beschrijving en technische tekening in van de Volmer elliptical lathe, deze Duitse draaier heeft het toestel ontworpen, en het word nu gefabriceerd door Vicmarc in Australie.

Dit toestel is wel volledig in staal gebouwd, ik heb ze zien draaien in Hannover op Ligna 2007, en het resultaat is verbluffend.
Het is inderdaad zo dat de minste speling funest is voor het eindresultaat.

André

Helemaal juist André, heb natuurlijk gekeken naar Volmer, en Steiner, en de ''old Schamb mill'', en Vicmarc. Maar ik had ook contact met een Duitser die zoiets gemaakt heeft voor een metaal draaibank, zou informatie van hem krijgen, maar tot nu toe niets meer van hem vernomen.
Ben me erg bewust van een spelingsvrije constructie, maar ook van het feit dat ik dit apparaat met mijn handen moet maken zonder bewerkings machines. Wens me maar geluk.
De beste wensen voor 2009 !!
Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.