Kistje uit Padoek, Ebben en Esdoorn

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Ik ben vrij de komende weken en heb thuis onderhand al een kleine machinale, dus waarom stil zitten?
Iedereen maakt hier fantastische kistjes en het lijkt behoorlijk aanstekelijk, want ik heb al zin om er een aantal te maken. Echter was ik vandaag vrij inspiratieloos. Ik had al wel wat ontwerpjes bedacht, maar was nog niet uit de houtsoorten. Ik had een mooi stuk Padoek, die ik sowieso wilde gebruiken. Het leek me ook wel mooi om iets heel lichts en iets heel donkers toe te voegen. Gelukkig had ik een stukje Ebben liggen en heb ik wat Esdoorn gezaagd.
img20691p.jpg

Vervolgens ben ik begonnen met de versieringen voor het kistje. Een strookje Padoek en Esdoorn op elkaar gelijmd en vervolgens in stukjes van 15mm gezaagd.
img20731.jpg

Toen kwamen de stukken Ebben in actie. De delen ingesmeerd met lijm en vervolgens de stukjes om en om tussen het ebben geklemd. Eenmaal droog, het geheel in de lengte richting in dunne strookjes gezaagd.
img20741.jpg

Is nog mooier geworden dan ik me in eerste instantie kon voorstellen :D
img20751f.jpg

Toen maar eens aan het Padoek begonnen. Even alles geschaafd en een groef gefreesd/gezaagd voor de versiering. Hij past lekker strak.
img20781.jpg

De bedoeling was om een randje te plaatsen, maar ik met me stomme kop verzaag me een keer, dus heb het met 2 randjes moeten oplossen. Gelukkig had ik genoeg :lol: Uiteindelijk is dit ook niet lelijk.
Een groef aan de binnenkant gezaagd en het blad van Esdoorn verlijmd. Alles past mooi strak nu.
img20791.jpg

Morgen de versiering lijmen en dan het verstek zagen. Alles moet natuurlijk mooi doorlopen, dus dat word nog even zorgvuldig werken. Echter vind ik het blad nu nog te saai, dus daar maak ik een inlegwerkje op. Rick stuurt me wat mooi hout op, dus ik wacht nog even op het pakketje voor ik daar aan begin. Updates kunnen jullie snel verwachten.

Groetjes,

Lennaert
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Oeiiii.......leuk idee met dat randje erin!!! Hou je er rekening mee dat Padoek het esdoorn heel makkelijk verkleurd?? Dit heb ik zelf door schande moeten leren.

Ik denk dat ik jouw idee eens "leen" als je dat goed vindt tenminste!!
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtig die kleuren! Doet me goed om te lezen dat ik niet de enige ben die zich wel eens verzaagd :D .
Heb sinds een paar weken ook 2 planken afrikaans padouk, ook o.a. om een leuk kistje te maken, dit is weer inspirerend.

jaap
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
prachtige kleurencombinatie en zeer slim bedacht hoe je die versieringsstrookjes hebt gemaakt ;)
dit kan niet anders dan een mooi kistje worden , ben benieuwd naar het eindresultaat .




groetjes
ruben
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
@Rick, ik heb inderdaad al last van het rood worden van het esdoorn. Maar ik gebruik nu een schraapstaaltje, en dan heb ik dat niet. Het gaat dus om het schuurstof dat in het esdoorn achter blijft. Met schrapen heb je toch meer het schaafeffect, dus gebeurt dit niet.

@Jaap, ik denk dat iedereen wel eens fouten maakt. Het gaat er alleen om hoe je ze op weet te lossen. Ben je daar goed in, ziet niemand het. :lol: Ben benieuwd hoe jou kistje gaat worden!

@Ruben, Bedankt! Het eindresultaat is eind deze week te zien hoop ik.

Waar kan ik Padoek het beste mee afwerken, ik meen dat de kleur in de loop van de tijd anders wat bruin word?
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
ik gebruik UV bestendige vernis als ik de kleur van het hout wil behouden .
bootvernis is volgens mij ook UV bestendig maar is denk ik ook wat duurder , daar zullen andere mensen hier wel meer van weten dan ik .



groetjes
ruben
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Ik heb nog hoogglans PU-lak staan. Deze is ook UV bestendig volgens mij. Is dat een idee?
 

coko

Post veel
6 apr 2008
1.138
3
Nederweert
Dit wordt ook een erg mooi doosje! Inleg strip is erg goed gelukt, moet ik toch ook eens proberen te maken.
Tja, wie heeft zich nog nooit verzaagd? De kunst is dan inderdaad om je fout te verhullen en dat is in dit geval goed gelukt!
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
volgens mij kan je niets mis doen met die PU lak , op voorwaarde dat hij dan UV bestendig is .


groetjes
ruben
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Oke, dan ga ik het zo doen denk ik.

Vandaag de strookjes gelijmd en het verstek gezaagd. De blokjes lopen nu rondom door :D
Kan nu even niet verder vanwege het inlegwerkje. Die moet ik eerst maken, omdat de deksel opgesloten zit. Even wachten tot morgen dus ;)

img20811.jpg
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Wow......wow.....kwijl...kwijl....Strak!!!

Echt goed bezig Lennart. Ik ben benieuwd waar je de zaagsnede gaat zetten voor de deksel.

Je hebt wel een voorzijdige plek voor fotografie...we hebben je werkplaats gezien, de keuken en nu het bed!!!

Qua afwerking is het een lastig verhaal. Ik ben nu in de ban van DanishOil maar de afwerkwijze van onze Jaap wil ik ook eens proberen.
 

l3nna3rt

Actieve deelnemer
16 dec 2010
156
0
Haha rick, klopt helemaal. Ik hobbelde er even mee naar boven om het kistje aan me zusje te laten zien. Vandaar die foto op het bed. De foto in de keuken komt op hetzelfde neer, toen was in onderweg naar me moeder :p

Ik heb net een super mooi ontwerp gevonden voor het inlegwerkje. Gaat heel veel tijd in zitten, maar ik weet bijna zeker dat dat het waard is.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.