Spookschaafjes

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
In de kist die ik laatst gekocht heb zat een Rapier stalen spookschaafje. Dat vond ik wel een grappig ding en voor dat ik het wist had ik de Lee Valley wooden spokeshave kit besteld. Een leuk tussendoor projectje, niet te moeilijk en zonder al te veel fouten te maken is dit er uit gerold.

DSC01635.jpg


DSC01634.jpg


DSC01638.jpg


De vraag is nu eigenlijk, waar gebruikt men een spookschaaf voor? Ideeën?
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo SEEK

Ik kijk vaak naar de filmpjes van Roy Underhil een houthobbyist die alleen maar handgereedschap gebruikt. Er staat een filmpje tussen van een kruiwagen waar hij er veel mee werkt.
Mijn familie word gek als ze het geluid horen van die BANJO maar ik kan er geen genoeg van krijgen.
http://www.pbs.org/woodwrightsshop/index.html

Hartelijke groet Hugo
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
armadaman zei:
Hallo SEEK

Ik kijk vaak naar de filmpjes van Roy Underhil een houthobbyist die alleen maar handgereedschap gebruikt. Er staat een filmpje tussen van een kruiwagen waar hij er veel mee werkt.
Mijn familie word gek als ze het geluid horen van die BANJO maar ik kan er geen genoeg van krijgen.
http://www.pbs.org/woodwrightsshop/index.html

Hartelijke groet Hugo

Ik zet altijd een koptelefoon op....

Pas geleden heb ik een paar hamers gemaakt. De steel daarvan heb ik met een rasp in vorm gebracht, maar een spookschaafje zou handiger zijn geweest lijkt me. Tot nu toe heb ik er alleen maar mee gespeeld.

Ik zie me nog niet zo snel in de wielen business duiken.
 

Rob B

Actieve deelnemer
28 mei 2011
26
1
Zelf gebruik ik de spokeshave voor het vormen van mijn houten paddles die, net als mijn Western Red Cedar kano met de hand gevormd worden. (nouja, het grove werk me de lintzaag).

Het filmpje Song of the spokeshave [youtube][/youtube]vind ik zelf dan ook een geweldig voorbeeld van wat je met dit ding kan bereiken.

Ik gebruik zelf een Lee Veritas, maar heb daarvoor van een simpele Stanley gebruik ge maakt, die ik wel eerst helemaal getuned had.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Seek zei:
De vraag is nu eigenlijk, waar gebruikt men een spookschaaf voor? Ideeën?

Voor 'spokes' natuurlijk. Spookschaaf is, naar ik aanneem, een directe adaptatie van het Engelse spoke shave. Spookschaafjes werden / worden gebruikt bij het uit de hand vervaardigen van rondhout, wielspaken, stoelspijlen, trapleuningen. Ook worden ze gebruikt voor vlakschaafwerk van oppervlakken die NIET vlak zijn - gebogen oppervlakken dus. Ik gebruik mijn spookschaaf voor het maken van wandelstokken uit (vnl) hazelaartakken - ik maak ze ZONDER bast - en voor het vormen van het blad van mijn kanopeddels.

Edit - hee, nog een peddelmaker...
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Leuke ideeen. Ik denk dat ik nog wel lol ga beleven aan de spookschaafjes (spaakschaaf).
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Al weer zo'n mooi schaafje, met zo'n warme uitstraling. Heb zelf ook zo'n type Veritas, maar dan van aluminium, dat schaaft prima, maar als ik dit zie ....
Spookschaven zijn ook zeer geschikt om curves die met de lint of decoupeerzaag gemaakt zijn, strak te maken.
Meestal heb je ze met een kort vlak zooltje, of met een ronde zool om nog korter door de bocht te kunnen. En dan nog low angle bevel up en "gewoon" net als bij bankschaven. Je kunt er dus ook dezelfde discussie over houden :D .

jaap
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
jaap zei:
Al weer zo'n mooi schaafje, met zo'n warme uitstraling. Heb zelf ook zo'n type Veritas, maar dan van aluminium, dat schaaft prima, maar als ik dit zie ....
Spookschaven zijn ook zeer geschikt om curves die met de lint of decoupeerzaag gemaakt zijn, strak te maken.
Meestal heb je ze met een kort vlak zooltje, of met een ronde zool om nog korter door de bocht te kunnen. En dan nog low angle bevel up en "gewoon" net als bij bankschaven. Je kunt er dus ook dezelfde discussie over houden :D .

jaap

Voorlopig vind ik het nog geen makkelijk stukje gereedschap om er ook nog een beetje recht mee te schaven. Een rechte kant heb ik in no time hol geschaafd :eek: . Het is ook nog lastig om een dunne schaafkrul in te stellen. Eigenlijk denk ik dat de draadbus in het hout teveel speling heeft waardoor het schaafmes kantelt zodra je er druk op zet. Ik ga proberen de schroefdraad in het hout met epoxy weer op te vullen en hem dan iets krapper te snijden.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ik kan ook niet overweg met de low-profile types, wel met de 'stanley' types. De huidige Stanley spookschaven zijn niet echt hun geld waard - ouwe daarentegen wel. Ik werk zelf met een type 53, een verstelbaar type, echt een fijn stukje gereedschap. Je kunt ze door de bank genomen voor een 10-15 euro op marktplaats of ebay vinden...
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ik heb ook zo'n spookschaafje met een lage hoek, maar dan een oude Marples Hibernia.
http://3.bp.blogspot.com/-OfaH9bUCZeU/TZoIDBj8fhI/AAAAAAAAADI/nCjOBFf-6rY/s1600/Marples-1907-ad.jpg Deze heeft nog geen stelschroeven, maar wordt ingesteld door simpelweg de pinnen van de beitel verder naar beneden te tikken met een hamertje.

Ik vind het werken ermee vooral lastig omdat het moeilijk is om aan te voelen wanneer de beitel 'pakt'. Je moet hem in een specifieke hoek houden voordat hij gaat snijden. Ik ben er dan ook nog niet zo'n fan van.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
Nou jullie zijn lekker opbeurend :lol:

Ik ga er gewoon lekker mee oefenen en als het niks is gooi ik hem wel weer weg.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.