Opa kun je ook.............

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
De kleinkinderen tijdens schoolvakantie op visite. Dus is het weer: Opa kun je ook en vul maar in.
Dit keer dus armbanden draaien. De smalle uit beuken gedraaid met een ringensteker(zie www.drechselbedarf-schulte.de) en de grotere uit kersenhout en plexiglas gedraaid.
TIP: voor wie niet wil draaien: kijk op rommelmarkten uit naar houten gordijnroeden waar soortgelijke ringen/armbanden aan zitten - ideaal voor de kinderpols - 6 cm doorsnee.
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Jan, dat ken ik kleinkinderen die op visite komen tijdens schoolvakanties, soms heb ik er 4 over de vloer.
Wel leuk hoor, die gasten houden je wel bezig.
Jouw idee om gordijn ringen te nemen is zo gek nog niet, maar ze zelf draaien leuker.
Als ik die stapel ringen zie op de foto, moet je haast wel een zwik kleinkinderen hebben.
Groetjes, Ad
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Een hele verzameling Jan! Ik neem aan dat je ze zelf draait, of mogen de kleinkinderen de beitel ook wel eens vasthouden. Onze oma maakte vroeger kleren voor ons, vaak van afdankertjes; en oma had een naaimachine die nog met de hand aangedreven werd. Ik vocht soms met mijn zus wie weer mocht draaien; als het mijn beurt was, had ik maar ik doel, zo snel mogelijk, achteraf besef ik dat ik oma niet altijd gemakkelijker maakte, maar de herinneringen zijn goud :D .
Wel bijzonder dat je ook plexiglas draait, gebruikt je dan ook andere slijphoeken aan de beitel en doe je iets met koeling, met perslucht?

jaap
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo Jaap.
Ik draai kunststof met de gewone beitel, maar wel met aangepaste d.w.z. lagere snelheid. Anders wordt de beitel te heet en smelt de kunststof op de beitel en vormt een harde substantie. Bij de juiste snelheid kun je sierlijke krullen kunststof draaien, die ontzaglijk aan de machine kleven, dat wel. Je moet ze er gewoon vanaf vegen.
vr.gr. Jan Pranger.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Bram op de website van Schulte even zoeken naar Rundstabeisen of Ringeschneider. Beide goed €30,00.
Misschien heeft Baptist in Arnhem ze ook wel of Willy van Houtte in België.
Veel succes, vr.gr. Jan Pranger.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik had gister het grote geluk dat ik even in de werkplaats van Jan mocht rond neuzen. Er stonden bij binnenkomst inderdaad 3 kleine pranger-mensjes met grote bewondering naar opa te kijken. Jan, nog bedankt voor de ringen voor mijn dochter. Vanmiddag gaan we er wat moois van maken. Foto's volgen...
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.