stofafzuigen

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
hallo

sinds enige maanden draai ik hout met veel plezier. wat minder plezierig is is het stof wat vrijkomt. vooral tijdens het afwerken van werkstukken heb ik hier last van. momenteel heb ik een oude bouwstofzuiger achter de draaibank staan en die zuigt het gros van het stof "hopelijk"weg.

ik neem aan dat meer mensen deze problemen hebben. hoe gaan jullie hiermee om????
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hallo Rick,
Stofafzuiging vooral bij het schuren van hout bij het afwerken is inderdaad een probleem.
Ik gebruik hiervoor ook een oude stofzuiger om bij het schuren zoveel mogelijk houtstof weg te zuigen. Een professionele afzuigingsunit zou de ideale oplossing zijn als je er plaats voor hebt.
Mijn werkplaatsje is daar jammer genoeg te klein voor, zo voor mij is het maar behelpen geblazen. Wel maak en zuig ik regelmatig mijn werkplaatsje goed schoon, wat ook helpt.
Het draaien van hout valt best mee wat stof betreft, zeker als je nat hout draait.
Zou eigenlijk best een grotere werkplaats willen hebben, maar ik woon dicht bij de binnenstad van Bergen op Zoom, dus alles is nogal compact op elkaar gebouwd, zo de ruimte is nou eenmaal beperkt, en gezien dat we daar er prettig wonen, neem ik het ongemak maar op de koop toe, anders krijg ik herrie met mijn lieve vrouwtje. Zo in mijn geval ''help yourself''
Gelukkig kan ik de deur van mijn werkplaats wijd open zetten als het weer dat toelaat.
Groetjes. Ad
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Het is mij ook opgevallen dat je bij het draaien zelf relatief weinig echte stofvorming hebt, meer krullen en dergelijke. Als je snijdend draait tenminste. Het schuren probeer ikzelf zoveel mogelijk te beperken. Als je met vlijmscherp gereedschap snijdend draait, heb je bijna geen schuurpapier nodig. Ik streef waar mogelijk altijd naar de gladste afwerking tijdens het draaien zelf.

Hele lichte oneffenheden kun je "wegbranden" door een handvol krullen te nemen en die tegen het werkstuk te duwen, terwijl de machine draait. Zo polijst je het hout als het ware, en oa eiken-, vuren- en elsenhout krijgt daardoor een mooie glans.

Als schuren niet te vermijden valt, haal ik de leunspaan weg, zet ik de bank op een laag toerental en met de rechterhand schuren, en met de linkerhand zuig ik het stof weg met een oude afgedankte huishoudstofzuiger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.