teak, teak, teak, teak

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Voor de kunstymarkt in Balk van a.s. zaterdag 11/6 wat extra werkstukken gemaakt uit teak. Vier soorten en dus voor elk wat wils. Welke keuze maken jullie?
vr.gr. Jan Pranger.

Attached files
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Nummer 3 en 4 spreken mij het meest aan. Nummer 3 door de uitwaaiende rand en dat decoratieve zwarte lijntje. En nummer 4 door zijn/het/haar mooie robuuste uiterlijk met lekker dikke randen!

Vraagje, Teak heeft toch een holle kern? Of waren dit grote stukken spinthout? (Die kandelaar uit een Teak tafelpoot die ik van Rick kreeg was hol, net zoals Vlier.)
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
leuke kommetjes, mijn favoriet, .....moeilijk, maar ga toch voor de laatste.
mijn ervaring met teak is, dat er nog steeds een grijzige kleur doorheen komt, vind ik persoonlijk niet zo mooi. maar daar is waarschijnlijk wel wat aan te doen.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Dank voor alle reacties en opmerkingen. Persoonlijk vind ik de laatste het meest geslaagd.
Teak is soms verkrijgbaar bij de fijnhouthandel, houthandels Nagel/Cropp e.a. in Duitsland en de plaatselijk scheepsbetimmering heeft soms ook wel leuk spul. Maar zoals bekend prijzig hout. Houthasses ik ken geen mergkern in teak maar wel in walnoot.
Versieringen:
Gedaan met een spiraalfreesje gekocht bij www.drechselbedarf-schulte.de (Henri Taylor €35,--)
Voor wie wil experimenteren: neem een freesje van b.v. Dremel - boor een passend gaatje in een oude dikke schroevendraaier o.i.d. - steek daar het freesje in - een beetje olie erbij - druk het freesje tegen het draaiende hout en experimenteer met de resultaten of andere freesjes.
Veel succes en graag foto's uiteraard.
Zwarte gleuven:
Draai een Vgroef en neem een stukje fietsremkabel - hout rond laten draaien en draad er stevig tegenaan drukken - er ontstaat rook en een zwart verbrand gleufje.
vr.gr. Jan Pranger.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Jan, geef mij maar no.2 en no.4, geintje hoor, maar deze twee vind ik de aantrekkelijkste.
Hoop dat je morgen een leuke dag hebt op de kunstmarkt, en wat van je investeringen terugverdiend.
Geloof best dat je voor dat mooie teak wel wat geld kwijt was, hout kopen is nou eenmaal duur.
Knap werk.
Groeten, Ad
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
nr 1 !!! Er zijn zoveel soorten teak dat ik het vaak niet goed meer kan onderscheiden. Viel het draaien mee? Mijn ervaring met teak is dat het het gereedschap snel bot maakt. Waarmee heb je alles afgewerkt?
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Nummer 2 vind ik wel mooi, maar in het echt zou ik misschien een andere keuze maken. Ik vind er geen 1 niet mooi!
@Bram, Rick heeft sinds kort hier bij ons om de hoek ook opslag, alleen maar teak. Dit is een deel van 1 van de 6 hallen. Bestel bij Rick en ik stuur het op :mrgreen:
[album]129[/album]

jaap
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
zoals meerdere personen hier vindt ik ook de 1ste en het 5de kommetje het mooist , vooral voor de vorm maar ook voor de tekening in het hout . de andere zijn ook wel
zeer mooi gedraaid .
hoelang doe je er ongeveer over om een kommetje zoals op de eerste foto te draaien ?
het wordt denk ik tijd voor mij om te gaan sparen voor een nieuwe draaibank , hoewel ik wel nogal gehecht ben aan men oude draaibank maar ik kan er helaas geen klauwplaat op zetten :(


groetjes
ruben
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Nou Ruben als ik een beetje "doordraai" kan het in een halve dag. Maar meest ben ik daar een dag zoet mee tussen al andere dingen door. De afwerking met Tungoil gaat vrij snel en geeft voedselveilige mooie resultaten.
vr.gr. Jan Pranger.
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Te laat, te laat, schaal no.5 is in Balk verkocht. Jullie keuze is dus beperkter geworden. Overigens een prachtige markt met ruim 100 kramen. Een echt gevarieerd aanbod van hoge kwaliteit. Oude kennissen en vroegere collega's ontmoet en leuke contacten opgedaan. Tussen de buien door een goeie markt...................... eind juni gaan we weer op vakantie :) :)
vr.gr. Jan Pranger.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Bram : Ja, ik heb nogal wat opslag hier en daar,hahaha. Maar ik heb inderdaad wel wat teak liggen wat mooi te draaien is . Wel iets minder keuze dan de foto van mijn dependance in Bangkok. Jaap, waar blijft dat mango-hout ??
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Jan

Ik moet even kwijt dat ik volop zit te genieten. Het zijn 5 totaal verschillende schalen/modellen maar toch allemaal gelijk kwa uitstraling. Wat ik eigenlijk niet kan opmaken uit het verhaal of de foto's is de maat.
Wat is de diameter van de schalen of zijn het kommetjes?

Hartelijke groet Hugo
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hugo, alle schalen zijn ongeveer 23/24 cm doorsnee en 8-10 cm diep. De derde schaal is iets kleiner en lager, namelijk 20 bij 6 cm.
Het zijn dus 4 volwaardige slakommen of notenschalen - vul maar in.
1 schaal is verkocht en begin komende week komt nog een koper/belangstellende.
Hartelijke groet uit een nat en winderig Lemmer - Jan Pranger.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.