afwerking terras massaranduba

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Als het goed is, ga ik a.s. donderdag beginnen met het bouwen van een terrasvlonder in mijn tuin. De houtsoort is Massaranduba. Nu weet ik al als hobbyist, dat wanneer je hout gaat afwerken met olie of wat dan ook, je beide kanten van een plank moet behandelen. Delen jullie de mening dat alvorens ik de planken ga monteren eerst de onderkant moet behandelen, zodat ik ze er niet uit hoeft te halen wanneer ik met de afwerking ga beginnen?

Ik hoor gaarne uw mening.
 

Dave

Actieve deelnemer
12 aug 2010
168
0
Het spaart wel wat werk ja, maar vergeet ook na het zagen de kopse kanten niet af te werken.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Voor een lange levensduur zou ik het vooral veel aandacht aan de constructie geven. De bescherminglaag slijt er toch weer af. Het hout moet rondom kunnen luchten en dus drogen. Dus aandacht voor goede afwatering, ook aan de onderkant en zorg dat de onderkant vrij is van de de ondergrond en dat het daar een beetje kan waaien.
Wel erg mooie hout dat Massaranduba maar ook knetterhard. Dat wordt serieus voorboren met hele goede boren. Ben benieuwd naar het resultaat.

jaap
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Mocht je de planken willen behandelen dan zou ik de onderkant,zijkant en kopse kant nu alvast behandelen.
Bij ons zit er helemaal geen behandeling op het hout maar wij wilden dan ook graag alles laten "verweren".

Oh ja, koop ook even een potje vaseline. Voorboren en dan de schroef even in de vaseline dopen. Dit maakt het schroeven een stuk vriendelijker!!
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Met Jaap zou ik me meer zorgen maken om de constructie dan om een (olie)behandeling die er toch weer afgaat. Zet de planken goed vast, want het hout heeft de neiging op te gaan werken waar je niet bij bent....
Overigens uiteraard veel succes en graag een foto van het resultaat.
MfG: Jan Pranger.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
Als de schroeven breken bij het laatste stukje, eerst nog de kop apart (dus op diameter van de kop) voorboren.

Mathieu
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Dank voor de reakties en tips. Ik zal uiteraard hier een verslag bijhouden. Jaap heeft me een beetje bang gemaakt over de hardheid van het hout. Ik heb gewoon bouwmarkt boortjes :(

Het is neem ik aan zo dat indien ik kies voor een afwerking, dit op alle zijden moet gebeuren. Dus of alles of niets. Dit uiteraard vanwege de ongelijke werking van behandelde vs onbehandelde delen.

Ik heb overigens voor Massaranduba gekozen (ik ken de soort nog niet), omdat bijvoorbeeld Bankirai al in iedere tuin ligt. En overigens ook voor de opgegeven duurzaamheid.

Ik hou jullie op de hoogte. Donderdag komt het hout binnen, maar ik moet eerst nog de regenafvoerpijp repareren. Deze is geheel afgebroken door het verzakken van de grond door de jaren heen. Kwam ik toevallig achter via een buurman. Zucht. Ik wil meubels maken en niet steeds dingen moeten repareren :( Dit probleem hebben we waarschijnlijk allemaal wel.
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Zoooo, de bouw is inderdaad begonnen. Na 1 dag had ik al een pijnlijk lichaam. Uiteindelijk heb ik 6 dagen achterelkaar aan de vlonder gewerkt. Het "hoofdterras" is nagenoeg klaar. Nu de rest nog.

Ik heb 32 paaltjes de grond in gemept. Eerst met behulp van een handgestuurde grondboor en na een stuk of 10 met een motorisch aangedreven grondboor. Daarna grond afgegraven, worteldoek geplaatst, 8 balken gemonteerd en een lading vlonderplanken geplaatst. Het ging allemaal niet zo vlot als ik gehoopt had. Doe mij maar finewoodworking ipv zwaar constructie werk :)

@Jaap: Massaranduba is inderdaad mooi en hard. Maar volgens mij is Angelo Vermelho nog harder. Ik heb zo'n 6 to acht 3,5 mm boortjes gebroken en een spiraalboor 10mm.

@Rick: Kun je mij de argumenten geven waarom je zo'n vloer laat verweren? Ik ben er nog niet uit. Mijn vrouwtje vind het hout mooi, maar nog mooier wanneer het heeft geregend. Ze is bang dat het erg grijs wordt.

Al met al begint het wel sfeervol te worden. Ik heb nog duizend ideen, maar alles op zijn tijd.

Een paar foto's. ps. Ik hou op mijn blog (zie onderschrift) een uitgebreider verslag bij.

Attached files
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.828
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Mooi hoor. Overigens is zelfs het hardste hout nog veel minder hard dan goed staal. Die boortjes breken dan ook niet omdat het hard is maar omdat ze vastlopen/heet worden.

Overigens is paardenvlees volgens mij al erg duurzaam van zichzelf. Als je een extreem duurzame houtsoort wilt gebruiken die ook nog te betalen is, en vast niemand in zijn tuin heeft liggen ( ;-) ) zou je ook eens naar purperhart moeten kijken...
 

Don_Paul

Actieve deelnemer
3 apr 2008
229
19
Gouderak
Ik heb een terras met Massuranduba liggers gemaakt, en als ik nu naar die liggers kijk zijn ze wel een stuk grijzer dan bij jouw foto's. Maar ja, ze waren ook al grijs toen ik ze eronder zetten, dus dat is ook niet zo gek.

Ik zou het nu gewoon zo laten, bevalt het niet dan smeer je er alsnog olie overheen (doe ik ook met Bankirai planken). Je moet het wel elk jaar herhalen, het wordt anders toch grijs.

Overigens leuk te zien dat je vrouw actief meeklust, heel herkenbaar :)
 

ironmikie

Actieve deelnemer
16 nov 2009
332
0
Hierbij een update van dit topic.

De tuin is nagenoeg af, volgend jaar lente gaan we wel weer verder. De vlonder is (afgezien van wat tuning) alweer een tijdje klaar en de tuintegels zijn vorige week geplaatst. Het plaatsen van de tegels heb ik overgelaten aan een Hovenier (ieder zijn vak). Kost een paar centen, maar dan heb je ook wat.

Volgend jaar ga ik wat planten/kruiden bakken maken, eventueel een overkaping en nog wat zaken.

ps. mijn vrouwtje heeft heel erg hard meegewerkt hoor. Dus die eerdere foto waar ze lekker achter de laptop zit is enigszinds vertekenend :) Ze doet meestal wat ik toelaat hehe (ik ben slecht in delegeren). Momenteel is ze het huisje van onze dochter aan het schilderen.

Anyhow, we zijn er blij mee en mijn dochter ook.

Attached files
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.