freesblok afstellen?

appie geijn

Nieuw lid
31 mei 2010
6
0
hallo
ik heb kort geleden een freesmachine (Scheppach hf30, een oudje) en een Leitz freesblok gekocht. de machine bevalt voorlopig prima. maar dat freesblok (zie foto's) vind ik maar lastig :( . de mesjes blijven niet goed zitten bij het afstellen. ze zakken scheef of ze zitten niet even diep. heeft iemand een truc?
 

tuoh

Oud hout
Ik veronderstel dat je doelt op een freesblok met diverse profielmessen?
Bij deze blokken krijg je nooit beide messen even diep, of je moet enkele uren klooien met een micrometer, en dan nog.
Zelf kijk ik gewoon niet naar de juiste diepte, ik stel gewoon één mes een kleine mm dieper dan het andere, dat dient dan als balanseergewicht, zo heb je weinig of geen trillingen op de freesas. Het stellen gaat dan heel wat sneller, terwijl het voor het gefreesde oppervlak weinig uitmaakt qua afwerking, je moet het hout wel trager doorvoeren om dat ene mes zijn werk te laten doen.

Vroeger freesden we de ingewikkelste profielen gewoon met een stuk los mes in de as (topiemes), die hadden ook maar één snijkant, en werden voorzien van een braam zoals bij een schraapstaal, maar het freeswerk mocht gezien worden. Het was wel heel gevaarlijk werk, vingers sneuvelden bij bosjes.

Om messen te wisselen plaats je best de freeskop op een vlak oppervlak, en bij het plaatsen van een mes gebruik je een onderlegplaatje tussen mes en tafel, zo komen beide messen even hoog te zitten in het blok.

Op deze manier wissel je de messen in 3min :D


Mvg,


André
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Freesmessen hebben tegenwoordig toch drie gaten voor de bevestiging? Eén groot en twee kleine gaatjes. Veel speling zit er dan toch niet meer op.

Mathieu
 

appie geijn

Nieuw lid
31 mei 2010
6
0
aha, ik hoef de beide messen dus niet precies gelijk te stellen. dat maakt het een stuk simpeler! :D dank je, André. ik had al zitten puzzelen over een open doosje met een houten spie voor het freesblok en een zijkant waar je de profielmessen tegenaan zet bij het vastdraaien...
en inderdaad, ik heb ook een paar mesjes met drie gaten erin. ik begrijp dat die eigenlijk voor een ander freesblok zijn?

appie
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.