Slecht lopende Burgess lintzaag

Geerty

Nieuw lid
29 mei 2011
3
0
Beste lezers,

Ik heb een probleem met een tweedehands lintzaagmachine, en ik hoop dat iemand mij hier kan helpen...

De machine, een Burgess BS 20, loopt heel onregelmatig. Iedere keer als de las in het zaagblad langs/door de geleidewieltjes loopt (de kleine wieltjes boven en onder het plateau, niet de grote wielen waar de zaag overheen loopt) schiet de zaag uit de geleidewieltjes. Dan, en alléén dan (!) hakken de tanden in het hout. Gevolg: lelijke bramen als ik dun multiplex zaag, en de machine loopt vast als ik dikker of massief hout zaag. De machine werd verkocht door een tweedehands zaak, dus ik weet niet óf en hoe de machine het bij de laatste eigenaar heeft gedaan.

Ik heb twee zaagbladen bij de machine gekregen, en in beide is ter plaatse van de las een duidelijke verdikking te zien.

is het normaal dat een zaag een verdikking t.p.v. de las heeft? Ik kan me voorstellen dat dat zo is als een zaagblad special op lengte is gemaakt, maar is dat bij alle zaagbladen het geval?

En vraag 2: heeft iemand de zelfde machine, en loopt het zaagblad dóór de gleuf in de geleidewieltjes?

De zaagbladen zijn 56 1/2 inch. Ik heb die wel gevonden op internet (via dit forum ;-)) maar weet niet of dat dan op maat gemaakte bladen zijn, of standaard bladen...

Hoop dat iemand mij kan helpen! Het zou natuurlijk jammer van mijn geld zijn als deze machine niet goed werkt, maar ik vind het vooral ook leuk om zo'n oude machine (weer) aan de praat te kunnen krijgen!
 

tuoh

Oud hout
Gooi die zaaglinten maar weg, daar kan je niks meer mee aanvangen. Alle zaaglinten zijn gelast, en de las mag niet dikker zijn dan de rest van het blad. Een goede las zie je niet eens, en mag je dus ook niet voelen tijdens het zagen.
Vermoedelijk heeft er iemand zelf zaaglinten proberen lassen, maar zonder de juiste apparatuur loopt dat faliekant af.

Een zaaglint moet over de rug gezien ook mooi in één vlak liggen, er mag zeker geen knik in zitten, daar is immers niet mee te werken.

Meet de juiste lengte van je zaaglint eens op en laat een nieuw lint maken, je gaat je machine niet meer herkennen met een goed zaaglint erop.

Mvg,

André
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Daar kan ik me helemaal in vinden. Er mag geen las voelbaar zijn. Veel succes, laat je ons even weten hoe het gegaan is?
 

Geerty

Nieuw lid
29 mei 2011
3
0
Beste André en Rick,

Bedankt voor de reacties, ik ben benieuwd! Ik ga snel een paar nieuwe zaagbladen bestellen, ik laat nog even horen hoe het werkt!

Geerty
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
@geerty,
Kun je de las op je zaaglinten niet wegvijlen?
Een las van een zaaglint geeft altijd een verdikking die naderhand weggehaald moet worden.

De linten zullen niet gebruikt zijn, en zijn dus nog goed scherp ;).

gandel
 

tuoh

Oud hout
gandel69 zei:
@geerty,
Kun je de las op je zaaglinten niet wegvijlen?
Een las van een zaaglint geeft altijd een verdikking die naderhand weggehaald moet worden.

De linten zullen niet gebruikt zijn, en zijn dus nog goed scherp ;).

gandel


Als je een dikke lasverbinding ziet op een zaagblad ga daar dan niet aan klooien, deze zaagbladen zijn op een verkeerde manier aanééngezet. Lintzaagbladen worden altijd met een stomplas verbonden, daar komt geen toevoegmateriaal bij kijken. Het naadje van de stomplas word bijgeslepen, en daarna moet de las uitgegloeid worden.
Bij een Atypische las ben je niet zeker of dit uitgloeien gebeurt is, de kans op breuk is dan ook levensgroot aanwezig. Gewoon weggooien dus dergelijke zaagbladen, die zijn onbetrouwbaar.

Een nieuw zaaglint kost nu toch niet zoveel, dat je een hoop werk gaat steken in een onbetrouwbare verbinding met een ongekend eindresultaat. Goed mogelijk dat bij het inzetten van je eerste zaagsnee het lint gewoon uit elkaar klapt. Met meestal wel wat nevenschade aan de machine als gevolg, daar gaat dan je winst.


Mvg,

André
 

Geerty

Nieuw lid
29 mei 2011
3
0
Beste allemaal,

Afgelopen week heb ik een nieuw zaaglint ontvangen (besteld via Memenco), en de zaag loopt weer als een zonnetje. Je zet duidelijk het verschil tussen de las in de oude en nieuwe zagen. In de oude zaag is de las een soort van gesoldeerde overlap, bij de nieuwe zaag zie je duidelijk dat het een stuiklas is, zonder dikteverschil.

De machine loopt nu veel gelijkmatiger, en ook wat sneller. Ik kon een stuk opgelijmd multiplex van zo'n 6cm dik zonder problemen zagen. Mooie strakke snede, geen gehak en gestotter meer.

Dus, mijn mooie (bijna antieke) machientje loopt weer als een zonnetje!

Dank voor jullie reacties!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.