Behandeling amerikaans walnotenhouttafel

dirkams

Nieuw lid
16 mei 2011
1
0
Hallo,

Ik heb een tafel van amerikaans walnotenhout waar een paar lichte vlekken
opzitten, en deels een warmte plek afdruk van een warme pan inzit. (Op de foto ziet
het er haast erger uit dan in het echt..)

Wat kan ik het beste doen om het tafelblad te behandelen ? Ik zou graag wat
van de vlekken verwijderen en het blad in de olie zetten. Iemand raadde me
aan om daarvoor gekookte lijnzaadolie te gebruiken. Maar ik heb zelf geen idee
wat goed of slecht is.. Iemand tips?

Alvast bedankt!

Attached files
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Ik zou het blad eerst blank maken dmv schraapstaal en schuurmachine en dan inderdaad osmo hardwax erover. Niet echt goedkoop maar werkt hardstikke goed.
 

berke

Actieve deelnemer
31 mrt 2010
52
0
Hallo, ikzelf heb ook heel goede ervaringen met zowel de top-oil als de hardwax olie van osmo.
Vlekken of kringen in het hout kan je eventueel behandelen met een polijstkussentje (staalwol 00).
Het zou wel handig zijn als je wist hoe of met welk produkt de tafel is afgewerkt.
Mvg, Kris
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Voor de Osmo Hardwax gebruikers" Hoe makkelijk is dat spul te repareren of op te frissen? Moet je perse schuren voor een goede hechting of kan dat ook zonder? (Aannemende dat even schoonboenen voldoende is, bij diepe krassen moet je uiteraard w'el schuren) Omdat er een was component in zit vraag ik het me even af, want normaal gesproken hecht daar geen drol op.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Houthasses zei:
Voor de Osmo Hardwax gebruikers" Hoe makkelijk is dat spul te repareren of op te frissen? Moet je perse schuren voor een goede hechting of kan dat ook zonder? (Aannemende dat even schoonboenen voldoende is, bij diepe krassen moet je uiteraard w'el schuren) Omdat er een was component in zit vraag ik het me even af, want normaal gesproken hecht daar geen drol op.

Daar heeft Osmo speciale onderhouds was voor. Dat hechten op was is een hele leuke Wouter!! Maar bij het opbrengen van meerdere lagen heb je dat probleem ook niet, dus op e.o.a. manier lost de was deels op in de nieuwe verse laag hardwax olie. Was op was is ook geen probleem.

Wel een mooie noten tafel, die verdient een serieuze opknapbeurt!

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.