het bruinen van een eiken tafelblad

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Kreeg van een gezin hier in onze buurt het verzoek om te komen kijken naar hun tafelblad. Het zat vol kringen, vlekken en viltstift. Het was volgens hen een eiken tafel die met olie afgewerkt was. Nu had ik de tafel al een paar keer gezien en hij is van het rustieke model, niet het beste hout en geen vlak oppervlak, maar net of het met een groot haalmes afgewerkt is. Ik heb een schraapstaal meegenomen en na een paar halen, bleek dat de kleurlaag vrij vlot te verwijderen was. Heb zelfs een tijdje getwijfeld of het wel eiken is, de karakterestieke eiken geur rook ik niet en het hout was ook vaal wit/grijs van kleur, niet zoals het eiken dat ik ken. Na de hele tafel met de hand geschraapt te hebben, kwam de Rotex met korrel 100 en de gewone schuurmachine met korrel 120. Maar toen moest het gebeuren, het blad moest weer dezelfde kleur als de poten krijgen, een beetje bruinige kleur, met wat geligs er in. Ze kennen hier geen kleurbeits zoals wij dat kennen. In Nederland gebruikte ik hiervoor altijd de zakjes van Clou die je in warmwater op moet lossen. Hier in Thailand kan ik alleen kleurlak vinden, dus naast de kleur breng je ook een hele laag aan. Nu dacht ik de kleur gevonden te hebben maar deze bleek veel te donker. Ik stond op het punt een mailtje naar een kennis in Nederland te sturen met het verzoek van Clou op te sturen. Maar enige tijdsdruk was er ook, want met 2 weken wordt hun huisraad ingepakt en gaan ze verhuizen. Wat ik hier wel goed kan krijgen is de acrylverf voor kunstschilders. Daarvan heb ik de bruine iets vermengd met wat geel en zoveel water toegevoegd (ruim 2x van de hoeveelheid verf) dat het geen echte verf meer is. En daar kun je prachtig mee kleuren, 1 nadeel, het droogt erg snel. Een proefje pakte goed uit, dus ik, enigszins opgelucht, naar mijn karwei en toen ik halverwege was, kreeg ik koffie. Helaas, want inmiddels droogde de beits en zaten er allerlei strepen en spatten op de tafel die ik niet meer wegkreeg. De rotex kwam er weer aan te pas en de gewone schuurmachine en opnieuw kleuren. In 1 keer doorwerken en het resultaat was heel bevredigend. Het opbrengen doe ik met een grote brede kwast, flink insoppen en dan zo snel mogelijk met een doek uitwrijven naar een mooie egaal oppervlakte. Heb na het drogen het blad licht afgenomen met een groen schuurpad voor de opstaande vezels en daarna 3 keer in de hardwax olie gezet. Ik ga dit zeker nog wel eens zo doen, maar dan met mooie felle kleuren.

jaap
[album]84[/album]
[album]83[/album]
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.