Sloepie

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
De bouw van "Sloepie"

Ik ben enige tijd geleden (6 mei 2011) begonnen met de bouw van mijn nieuwe boot. Het wordt deze keer een sloep. Niet zo'n grote sloep maar eentje die net iets langer is dan drie meter. Dit komt omdat mijn garage waar ik als student in klus maar een beperkte ruimte heeft. De bouw is inmiddels in volle gang en gaat momenteel gestaagd verder.

Waarom heb ik voor een sloep gekozen?
Ik heb dankzij mijn studie en mijn hobby met botenbouw al een aantal boten mogen bouwen. Nu vind ik het maken van elke boot leuke bezigheid. Echter blijft de vraag wat je er daarna mee gaat doen. Zelf gebruiken? Verkopen? Dit zijn mijn afwegingen:

- Varen met een speedboot is leuk maar verveeld wel snel.
- De boot moet ook ruimte hebben zodat je er met vrienden in kan "chillen".
- Er moeten afsluitbaren luiken in zitten zodat je niet alles hoeft mee te zeulen naar je boot.
- De motor moet zo stil mogelijk zijn zodat je niet doof wordt tijdens het varen.

Door de ervaring die ik de afgelopen jaren met mijn gemaakte boten heb opgedaan maakt dat ik kies voor een sloep.

De tekeningen
Er zijn weinig tekeningen beschikbaar voor boten tot drie meter. Ook de specifieke eisen zijn nogal moeilijk te vinden. Gelukkig heb ik in mijn studie ervaring opgedaan met het ontwerpen en tekenen van boten op de computer. De tekeningen heb ik gemaakt d.m.v. multisurf, autocad en ironcad.

Wil je deze boot nou ook maken. Dat kan!!! Ik geef de zelf gemaakte tekeningen gratis weg.
http://www.brambomb.nl/wp-content/uploa ... pie-10.pdf



De materialen
De sloep wordt helemaal ingepakt met epoxy en glasweefsel matjes. Hierdoor is de houtsoort van de boot alleen maar bepalend voor de vorm en heeft het verder geen natuurlijke vochtweerstand te bezitten. Het plaatmateriaal is 9mm dik en de naden en hoeken zullen worden afgewerkt met een fillet laag.



Er moet nog veel gebeuren maar ik post toch maar wat foto's zodat je alvast een indruk kan krijgen. Hieronder kan je de bouw foto's zien.

Sloepie0.jpg

boot.jpg

IMAG0084.jpg

IMAG0088.jpg

IMAG0090.jpg

IMAG0097.jpg

IMAG0098.jpg

IMAG0101.jpg

Sloepie7.jpg

Sloepie8.jpg

Sloepie9.jpg

Sloepie10.jpg

Sloepie11.jpg

Sloepie12.jpg

Sloepie13.jpg

Sloepie14.jpg

Sloepie15.jpg

Sloepie16.jpg

Sloepie17.jpg

Sloepie18.jpg

Sloepie19.jpg

Sloepie20.jpg

Sloepie21.jpg

Sloepie22.jpg

IMAG0284.jpg

IMAG0310.jpg

IMAG0283.jpg

boot2.jpg

IMAG0340.jpg

boot1.jpg

IMAG0301.jpg
 

Scheppie

Post veel
10 dec 2009
2.240
290
Heelsum
Dit soort posts en de andere van jou bram doen mij altijd met spijt in het hart constateren dat ik meer gereedschap dan vaardigheden heb :mrgreen:
 

bas r

Actieve deelnemer
2 jan 2011
158
0
Hoi Bram,

Mooi, een nieuw project.
Hier gaan we (ik) weer veel van leren.

Succes met je sloep

Gr Bas
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Scheppie zei:
Dit soort posts en de andere van jou bram doen mij altijd met spijt in het hart constateren dat ik meer gereedschap dan vaardigheden heb :mrgreen:

Als je wat over hebt dan kan ik altijd wat gebruiken :p Ik heb als arme student namelijk heel veel niet xD
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Bram

Mooi plan, met jouw tempo is de doop nog voor de zomervakantie. Ik hoop dat je blijft posten ;) . Ik kijk nu al uit naar de volgende.

Hartelijke groet Hugo
 

placebo

Actieve deelnemer
12 jun 2009
388
53
Nou bram dat ziet er goed uit, leuk hoe je de kielbalk formeerd met die losse stukken balken.
Ik neem aan dat het niet zomaar koud tegen elkaar is gelijmd, maar dat je houten pennen hebt gebruikt of zoiets!?
gr.Albert
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Het is wel koud op elkaar verlijmd. Alleen bestaat de balk uit 2 lagen. Die elkaar steeds weer overlappen. Als je daarna alles met epoxy verlijmd krijg je het nooit meer van elkaar.

Het enige wat ik daarna nog heb gedaan is een glasvezel laagje over het geheel gedaan. En het is zo hard als staal :D
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Ondanks het weinige animo toch maar weer een updatetje op dit forum. Ik heb nieuwe foto's toegevoegd.

De romp was erg snel klaar dit project. Acht werkdagen waren voldoende om de boot rompdicht te maken. Nu ben ik echter wel alweer twee weken bezig met fillets zetten, schuren, en glasweefsel matjes leggen.

Te kosten tot nu toe

200 euro voor een kale romp
200 euro voor epoxy, fillet en glasweefsel
 

WR1944

Oud hout
Het zelf posten en andermans posten bekijken zijn voor mij twee verschillende dingen en ik bezie dat met verschillende houdingen. Het klinkt cryptisch maar ik denk dat meer forummers er net zo tegenover staan.
Als je zelf post is het leuk er reacties op te krijgen, zelfs enigszins kritische opmerkingen zijn dan welkom.
Als ik echter berichten van iemand anders op dit en andere fora bekijk reageer ik alleen als ik naar mijn mening iets zinvols heb toe te voegen. "Het ziet er mooi uit" vind ik dan te mager.
Mede daarom zou het zinvol zijn bij elk bericht te melden hoe vaak het bekeken is en of er net als bij de sociale websites een teken van waardering of afkeuring kan worden gegeven. Dan kan je aan het aantal Likes of Dislikes zien hoe men er over oordeelt.
Maar deze post hoort eigenlijk ergens anders thuis.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Niet zo somber brambomb, het zijn niet allemaal botenbouwers hier, maar er is interesse genoeg! Ik vind het een prachtig project en wens je veel genoeglijke uren met het plamuurmes en de schuurplank toe! Ik vond dat de minst leuke klus, maar het geeft wel voldoening als het klaar en geslaagd is.

jaap
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Het maakt mij ook niet zo erg veel uit. Het valt alleen op dat het per forum verschillend is. Op een aantal boten sites zijn de reacties vaak in grotere getalen aanwezig.

Ik denk echter dat een simpele reactie als "ziet er goed uit" of "lekker bezig" iemand heel veel goeds kan doen. Het is altijd leuk om positieve reacties te horen. En het houd zeker de moet erin. Ook tips, aanmerkingen en suggesties zijn welkom. Zo brengen we elkaar verder ;)
 

janvandijk

Actieve deelnemer
1 okt 2008
342
2
Ook ik volg je sloepje met veel plezier, ziet er mooi uit. maar nu klinkt het toch wat minder gemeend.

Alsof je bloemen meeneemt voor je vriendin omdat ze er om gevraagd heeft :p
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Door de fotoreeks lijkt het bedrieglijk makkelijk om een boot te bouwen, maar dat is het niet. M'n pa was jachtbouwer, en dat was zwaar en bruut werk. Dat waren weliswaar grote catamarans, maar desalniettemin is zelfs een kleiner bootje secuur werk, en moet er goed nagedacht worden om de sterkte niet te beïnvloeden.

Goed bezig. :)
 

WR1944

Oud hout
Ondanks mijn misschien wat negatief ogende mededeling volg ik je vorderingen met de sloep. Ik vind de foto's van een work in progress altijd interessant. Na ruim 22 jaar op een scheepswerf gewerkt te hebben moet je wel belangstelling voor vaartuigen hebben.
Ik bekijk alle foto-reportages om te zien of ik er iets van kan opsteken. En ook of ik een bijdrage kan leveren. En als ik zelf een foto-verslag maak probeer ik dat te doen met het idee anderen er mogelijk iets aan kunnen hebben. Daarnaast probeer ik ook wat Americana te lozen als dat in het verlengde ligt van houtbewerking.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.