Hout van krantenpapier

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Erg leuke manier om materiaal te hergebruiken!! Ik heb vij5 al een mailtje gestuurd met de vraag of het newspaperwood te koop is. Echt enorm grappig!!
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Formeel is dit een composietmateriaal, een vezelversterkte kunststof. De kunststof is de lijm, en de vezels worden geleverd door het (kranten)papier. Formica is een vergelijkbaar materiaal, waarbij een composiet van papier (of textiel) en een melaminehars gemaakt wordt. De vezelgrondstof bij formica is wel van hogere kwaliteit dan het hier gebruikte krantenpapier...
 

Ton Vinken

Nieuw lid
1 jul 2011
22
0
Beste allemaal:
Prachtig en vernieuwend alleen stom van hun om er geen copyricht bij te zetten. Je mag het dus gewoon namaken. Wel netjes als je dit doet om dit te doen met naamsvermelding maar geen aanleiding voor mij om maar meteen een flinke boomstam op te gaan rollen. Ik denk dat je meteen met nogal wat problemen te maken krijgt zoals het drogen bijvoorbeeld of zou dit meevallen.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Ton Vinken zei:
Beste allemaal:
Prachtig en vernieuwend alleen stom van hun om er geen copyricht bij te zetten. Je mag het dus gewoon namaken.

Copyright heeft niks met 'uitvindingen' of 'ideeen' te maken, maar alleen met expliciete 'kunst'uitingen, zoals tekst, beeld, geluid. Je mag een stuk tekst niet zonder toestemming woordelijk overnemen, of een foto zonder toestemming plaatsen. Onder copyright is de 'inhoud' van de tekst dan ook niet beschermd, alleen de letterlijke tekst. Geef je de inhoud in je eigen woorden weer, ook al is die inhoud nog zo vernieuwend, is er geen copyright dat daar wat aan doet. Om inhoud (ideeen, uitvindingen, etc.) te beschermen moet je ze octrooieren ('patenteren' in alle talen behalve NL). In dat geval mag je iets niet meer namaken, althans niet commercieel. Voor eigen gebruik mag wel, want de geoctrooieerde uitvinding is immers niet meer geheim (da's namelijk een voorwaarde voor een patent: openbaring, zodat de stand van de techniek verder geholpen kan worden, in ruil waarvoor je 20 jaar een alleenrecht op commerciele uitbating krijgt). Een patent geldt dan ook in de wetenschap als een officiele publicatie, met in principe dezelfde status als een artikel in een wetenschappelijk tijdschrift (ook al zijn patenten lang niet altijd betrouwbaar...).
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Als je iets ontwerpt of bedenkt valt het automatisch onder auteursrecht, als je kan aantonen dat jij de eerste was met het ontwerp / idee, mag niemand het zonder toestemming gebruiken.
Het copyricht teken erbij te zetten heeft hier dan ook geen invloed op.

Een veel gebruikte methode voor het vastleggen / aantoonbaar maken van het moment van het ontwerp is de tekeningen foto's en dergelijke te registreren bij de belastingdienst. deze voorzien de tekeningen van tijd en datum, en daarmee kun jij aantonen dat het jouw ontwerp is.

Conclusie het krantenhout is wel degelijk beschermd en je mag het dus niet namaken zonder toestemming.
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
tenzij het enkel voor eigen gebruik is. Dan doen ze daar door de regel niet moeilijk over. Het gaat hem enkel over het feit dat de bedenker evt inkomsten kwijtspeelt aan een kopie. En dan gaat het wel over iets grotere bedragen dan 1 kopietje meestal.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
887
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
designer-john zei:
Als je iets ontwerpt of bedenkt valt het automatisch onder auteursrecht, als je kan aantonen dat jij de eerste was met het ontwerp / idee, mag niemand het zonder toestemming gebruiken.
Het copyricht teken erbij te zetten heeft hier dan ook geen invloed op.

Klopt gedeeltelijk. Copyright is een inherent automatisch recht, en hoeft niet geclaimd te worden om van toepassing te zijn; hoewel het op een of andere manier vastleggen van je 'auteurschap' wel erg verstandig is. Copyright geldt echter NIET voor ideeën of uitvindingen, alleen voor, laat ik het maar 'vormen' noemen. Expliciete tekst, beelden, ontwerpen. Het maken van 'hout' (feitelijk een kunststof-vezel composietmateriaal waarbij kranten als vezel gebruikt worden) van oude kranten en een bindmiddel is geen vorm, maar een techniek/uitvinding, en valt voor zover ik het kan overzien niet onder auteursrecht, maar onder octrooirecht. Als je van dat hout een vorm zou maken valt die wel onder auteursrecht.

Een veel gebruikte methode voor het vastleggen / aantoonbaar maken van het moment van het ontwerp is de tekeningen foto's en dergelijke te registreren bij de belastingdienst. deze voorzien de tekeningen van tijd en datum, en daarmee kun jij aantonen dat het jouw ontwerp is.

Conclusie het krantenhout is wel degelijk beschermd en je mag het dus niet namaken zonder toestemming.

Lees goed wat je zelf schrijft: "vastleggen van een ontwerp". het procédé om krantenhout te maken is geen ontwerp maar een techniek - een inventie in octrooirecht-spraak. Krantenhout als procédé en als materiaal valt NIET onder auteursrecht.
 

designer-john

Actieve deelnemer
29 nov 2010
272
1
Ok,vastleggen van het ontwerp, bedoelde ik het moment van ontwerp(in de tijd vastleggen)
dit om te kunnen aantonen dat het jouw idee / ontwerp is.

Auteursrecht is toch ook een automatisch recht.
Valt het materiaal (krantenpapier) niet onder auteursrecht ?? je brengt me aan het twijfelen.
Het procédé kan ik inkomen.

Wat ik wel weet is dat bij interieur en meubel ontwerpen, het Auteursrecht automatisch van toepassing is.
Copyright word in deze "zover" ik weet niet gebruikt.

Maar hoe zou je een materiaal het beste 'betaalbaar" kunnen beschermen ??

ps. overigens ik heb met krantenhout niets van doen, ik vind het wel mooi materiaal en heb wel eens een lezing van vij5 hierover bijgewoond.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.