PDA

Bekijk Volledige Versie : Proppenprobleem



rudy
16-05-11, 09:22
Hallo,
Ik zit met een klein probleem,pennen slaan in het gat lukt niet zo goed.
De pennen gaan niet zo vlot in het gat ,daardoor breken er verschillende af.
En moet ik die gaan uitlepelen, pennen worden gemaakt met een proppenboor
Tweede probleem:het afzagen van de pen,gaat gepaard met krassen van de zaag.
Hoe kan ik dit vermijden?
Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen!

Mvg,
Rudy
http://i56.tinypic.com/2zqsgg1.jpg

borre
16-05-11, 10:21
Wat betreft het afzagen: De prop niet afzagen met het zaagblad plat op de tafel, maar iets erboven. De rest afwerken met een scherpe beitel of schaaf of evt schuren. Zeker als je (europese) zagen gebruikt die gezette tanden hebben. De zaagsnede is dan breder dan de dikte van het blad. Om deuvels af te zagen gebruik ik liever een japanse zaag zonder zetting. Bovendien zijn deze zo buigzaam dat je ze makkelijk tijdens het zagen omhoog kan buigen zodat ze de tafel niet raken. Maar ook dan afwerken met beitel of schaaf.

Ed