Product informatie epoxy

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
Afwerkmiddel epoxy


Product informatie:
Gebruikers naam: Epoxy
Merknaam: Poly-Pox THV 500 (standaard universele blanke Epoxy hars)
(polyservice.nl €25,05 1,5 liter incl harder)


Motivatie:
Ik vind Epoxy het beste 2 componenten afwerkmiddel dat er bestaat. Dit komt ook omdat het naast een afwerkmiddel ook een lijm-, impregneer-, conserveer- en bekleedproduct is. De harder die er aan toegevoegd is bepaalt welk product het uiteindelijk wordt.
Epoxy geeft een diep glanzende laklaag aan het product. Doordat de Epoxy diep in het hout dringt, is het tevens waterbestendig.
Door eventueel glasweefsel, carbon of kevlar aan het Epoxy toe te voegen krijgt het een ijzersterk oppervlak (de doeken worden uitgelegd en ingesmeerd met Epoxy). Dit maakt het materiaal ideaal voor de afwerking van boten.


Samenstelling:
Epoxy is een epoxide-polymeer*. Dit is opgebouwd uit 2 koolstofatomen (C) en 1
zuurstofatoom (O) in een ringvormige structuur.

Door de harder aan de Epoxy toe te voegen ontstaat er een chemisch proces. Hierdoor hardt
het Epoxy mengesel uit. Na deze uitharding is de druk- en treksterkte twee keer groter als dat
van beton.
er zit een deel van de moleculen in de harder, en in de hoofdcomponent de rest. de mengverhouding moet dus erg nauwkeurig nageleefd worden, anders komen er ongebruikte moleculen in de stof, wat extra gewicht, en sterkte verlies betekent!

*= Epoxide-polymeer is een molecuul dat bestaat uit een sequentie van een of meer
identieke of soortgelijke delen (monomere eenheden) die aan elkaar zijn gekoppeld.


Voor en nadelen:
Epoxy heeft een aantal voordelen tegenover andere 2 componenten producten.

1. Epoxy is in tegenstelling tot polyester dampdicht. Dit wil zeggen dat houtrot uitgesloten is bij gebruik van Epoxy.
2. Epoxy hoeft niet afgebakken te worden , maar kan meestal wel. het moet wel gebeuren bij prepreg doeken, maar die kom je als doe het zelver niet tegen
3. Epoxy hecht uitstekend op bijna alle materialen zoals staal, aluminium, polyester, beton, enz
4. Epoxy is geurvast, waardoor je het ook binnen goed kan gebruiken.


Het heeft ook een aantal belangrijke nadelen:

1. Epoxy is niet UV bestendig.
2. Epoxy is schadelijk voor de huid en bij inademing.
3. Epoxy is redelijk duur in vergelijking met polyester.


Pbm’s ,mileu en opslag:
Pbm:

In eerste instantie leidt aanraking van de huid met epoxyharsen, verharders en reactieve verdunner tot roodheid, jeuk en pijn. Langer durend contact leidt tot irritatie-eczeem. De huid is dan beschadigd. Ongeveer 1 op de 5 Epoxyverwerkers ontwikkelt daarnaast een allergie. Ook een allergie uit zich in eczeem, meestal het eerst op de handen en de onderarmen. Soms ontstaat ook roodheid en zwelling in het gezicht.
Allergische reacties treden na elke volgend contact met epoxyhars en –harder in steeds sterkere mate op. De enige oplossing is om absoluut geen contact meer met deze stoffen te hebben.

Het is daarom een nootzaak om armen en handen niet bloot te stellen aan deze stoffen doormiddel van werkkleding met lange mouwen en handschoenen.

Bij langdurig contact met Epoxy is een koolstofmasker aan te raden.

Mileu en opslag:
Epoxy valt onder de catogorie gevaarlijke stoffen van het VROM. En moet daarom bij grote oplage in een daarvoor geprepareerde ruimte bewaard worden. Epoxy moet als chemisch afval worden verwijderd.


Voorbereidende werkzaamheden:
Voor het gebruik van Epoxy dient het oppervlakte stof en vet vrij te zijn. Bij de standaard harder is de ideale temperatuur tussen de 18 en 22 graden.

Er zijn echter ook harders die het mogelijk maken om te werken in temperaturen onder 0 graden.


Verwerkingsmethode:
Wanneer er alleen Epoxy wordt opgebracht zonder versteviging van glasweefsel/glasvezel is een verfroller/schuimroller een prima middel.

Wanneer er met glasweefsel wordt gewerkt moet eerst de ondergrond worden ingerold met Epoxy hars en daarna moet het glasweefsel eroverheen gespannen worden. En dit wordt in het geheel nog 1 keer volledig ingerold met Epoxy hars. De vezels worden doorzichtig wanneer alles verzadigt is. Met carbon of kevlar is dit alleen door ervaring te zien, maar als de hars er boven op blijft liggen, en glimt, is het verzadigt, en kan er vacuum op (carbon of kevlar zonder vacuum of druk verwerken heeft geen nut, de sterkte wordt niet goed benut, meer info in de andere forums)

Glasvezel daar en tegen kan niet worden ingerold omdat dit aan de roller blijft kleven. Dit moet al deppend met een kwast worden geïmpregneerd.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
brambomb zei:
Ik heb dit stuk geschreven in mijn derde leerjaar van mijn studie op het HMCollege. Dit is inmiddels 3 jaar geleden. Toch wou ik het jullie niet onthouden.

ALs chemicus en toxicoloog heb ik wel wat kleine op- en aanmerkingen, maar in grote lijnen is de info juist en adequaat...

Groet

Henk
 

brambomb

Actieve deelnemer
23 apr 2011
184
0
Amsterdam
www.brambomb.nl
henkverhaar zei:
brambomb zei:
Ik heb dit stuk geschreven in mijn derde leerjaar van mijn studie op het HMCollege. Dit is inmiddels 3 jaar geleden. Toch wou ik het jullie niet onthouden.

ALs chemicus en toxicoloog heb ik wel wat kleine op- en aanmerkingen, maar in grote lijnen is de info juist en adequaat...

Groet

Henk


Het kan best dat het niet helemaal compleet is of dat er wat op aan te merken is. Ik ben namelijk helemaal geen expert en dit is voor mij een 10 minuten opdrachtje geweest in mijn mbo tijd :p
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.