Super droog hout 'werkt' niet ?

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.222
531
Eanske
ingoogni.nl
Een vraag waar ik al heel lang een antwoord op zoek, eens op de tv werd in een (Duitse) documentaire het volgende gemeld. Als je hout tot onder een bepaald percentage droogt (ik meen me 3% te herinneren) dan verliest het z'n vermogen om vocht op te nemen. Het hout werkt dan dus niet meer als gevolg van (de lucht)vochtigheid.

Dit zou door Nederlandse orgelbouwers ontdekt zijn en toegepast worden voor orgels in de tropen, die anders door de sterke verschillen in luchtvochtigheid over de seizoenen heen ontstemd zouden geraken.

Klopt dit?


i.
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.679
4
knotwilg zei:
Een vraag waar ik al heel lang een antwoord op zoek, eens op de tv werd in een (Duitse) documentaire het volgende gemeld. Als je hout tot onder een bepaald percentage droogt (ik meen me 3% te herinneren) dan verliest het z'n vermogen om vocht op te nemen. Het hout werkt dan dus niet meer als gevolg van (de lucht)vochtigheid.

Dit zou door Nederlandse orgelbouwers ontdekt zijn en toegepast worden voor orgels in de tropen, die anders door de sterke verschillen in luchtvochtigheid over de seizoenen heen ontstemd zouden geraken.

Klopt dit?


i.

Geen idee waar dat verhaal vandaan komt maar het lijkt me niet te kloppen. Zo'n proces zou dan ook wel veel meer gebruikt worden. Hout kan in een oven tot nagenoeg 0% gedroogd worden maar neemt daarna gewoon weer vocht op in nagenoeg dezelfde manier als hout dat niet zo droog geweest is. Je kunt hout plastificeren door onder vacuum een soort dunne polyster in de vaten te laten trekken. Dat stopt de vocht opname van hout vrijwel volledig maar is een heel duur proces. En sommige houtsoorten kan je stomen waardoor het iets stabieler wordt. Het beste kan je hout maar gewoon nemen zoals het is :D
 

tuoh

Oud hout
De enige manier om hout vormstabiel te krijgen of te houden is het "modificeren" van hout.

De meest gangbare methode tegenwoordig is het thermisch behandelen van hout, aldus behandeld hout neemt bijna geen vocht meer op, het "werkt" dus niet meer. Enig nadeel van deze methode is de geringere mechanische weerstand.
Thermowood, stellacwood, Plato, etc. zijn voorbeelden van deze methode.

Een andere manier, hier bekend onder de handelsnaam " Accoya" is van scheikundige aard, hout behandeld op deze manier blijft al zijn mechanische kwaliteiten behouden, enkel de duurzaamheid word gevoelig verbeterd.

Maar beide methodes hebben hetzelfde doel, namelijk het hout verhinderen om vocht op te nemen en vast te houden.
Kan je namelijk deze eigenschap ( hygroscopisch) uitschakelen, dan krijg je een heel vormstabiel materiaal dat ook nog eens heel duurzaam word. Nu, eigenaardig genoeg werken deze methodes het best bij van nature weinig duurzame houtsoorten. Hier zijn spectaculaire resultaten geboekt.

Het mag duidelijk zijn dat de oplossing er misschien wel simpel uitziet, maar de realiteit is dat heel wat minder.
Het is een heel proces, dat ook nog eens de nodige energie kost om tot het gewenste resultaat te komen.
Om dit hele proces productierijp te krijgen zijn er tientallen jaren onderzoek en testen aan vooraf gegaan.
"
Zo eenvoudig is het dus niet om hout te verkrijgen dat niet meer werkt. Tot nader order moeten we dus doen met deze "onvolkomenheid"


Mvg,

André
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.222
531
Eanske
ingoogni.nl
tuoh zei:
De enige manier om hout vormstabiel te krijgen of te houden is het "modificeren" van hout.

André, Seek,

dank voor de toelichting, ik had in de jaren ook al niets in die richting op het web gevonden.

Is er eigenlijk een "meest vormstabiel hout"?


i.
 

vladimir

Actieve deelnemer
21 apr 2011
101
0
33
goringem
knotwilg zei:
dank voor de toelichting, ik had in de jaren ook al niets in die richting op het web gevonden.

Is er eigenlijk een "meest vormstabiel hout"?


i.



uit ervaring weet ik dat Swietenia mahagoni (mahonie) :cool:
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.222
531
Eanske
ingoogni.nl
Seek zei:
Hier heb je een lijst met krimpwaardes van een hele boel houtsoorten:
http://www.woodbin.com/ref/wood/shrink_table.htm

waaruit we heeeel voorzichtig concluderen dat Mesquite de winaar is met niet alleen een lage krimp maar ook een mooie symmetrische krimp, radiale en tangentiale krimp zijn vrijwel gelijk.

Code:
hout            radiaal   tangentiaal  t/r
Mesquite             2,2      2,6     1,1
Greenheart           8,8      9,6     1,1
Hophornbeam          9,0     10,0     1,1
Magnolia, Southern   5,4      6,6     1,2
Ebony                5,5      6,5     1,2
Ceylon Satinwood     6,0      7,0     1,2
Kempas               6,0      7,4     1,2
Caribbean            6,3      7,8     1,2
lpe                  6,6      8,0     1,2
Macawood             2,7      3,5     1,3
Cocobolo             3,0      4,0     1,3
Birch, Yellow        7,3      9,5     1,3
Azobe                8,4     11,0     1,3
lroko                2,8      3,8     1,4
Mahogany, True       3,0      4,1     1,4
Limba                4,5      6,2     1,4
Jarrah               4,6      6,6     1,4
Pine, Pond           5,1      7,1     1,4
Pine, Slash          5,4      7,6     1,4
Walnut, Black        5,5      7,8     1,4
Bubinga              5,8      8,4     1,4
Birch, Paper         6,3      8,6     1,4
Birch, Sweet         6,5      9,0     1,4
Basswood             6,6      9,3     1,4
Oak, Live            6,6      9,5     1,4
Mora                 6,9      9,8     1,4
Hickory, Mockernut   7,7     11,0     1,4
Persimmon,Common     7,9     11,2     1,4
Horse Chestnut       2,0      3,0     1,5
Eastern Redcedar     3,1      4,7     1,5
Cedar, Sth Am.       4,0      6,0     1,5
Okoume               4,1      6,1     1,5
Spanish-cedar        4,2      6,3     1,5
Cedar, Port-Orford   4,6      6,9     1,5
Ash, Green           4,6      7,1     1,5
Pine, Loblolly       4,8      7,4     1,5
Pine, Longleaf       5,1      7,5     1,5
Kaneelhart           5,4      7,9     1,5
Almendrillo          5,5      8,2     1,5
Balata               6,3      9,4     1,5
Birch, Alaska Paper  6,5      9,9     1,5
Hickory, Shagbark    7,0     10,5     1,5
Karri                7,2     10,7     1,5

gesorteerd op T/R dan op Radiaal
Bron: http://www.woodbin.com/ref/wood/shrink_table.htm

i.
 

WR1944

Oud hout
Vroeger zeiden we dat hout uit een zekere voormalige kolonie van Nederland absoluut niet werkte maar met de huidige houding ten aanzien van discriminatie kan niet iedereen de humor hiervan inzien. Voor je het weet heb je nog een aanklacht aan je broek ook. :oops:
 

boompje

Actieve deelnemer
11 apr 2011
25
1
Wat mij opvald aan dat lijstje is dat Magnolia ertussen staat.
Ik heb enkele weken geleden een reeks stukken Magnolia gekregen en heb er intussen enkeel stukken uit gedraaid.
Tot mijn verbazing zijn deze stukken nog zeer nat en tijdens het draaien was er een enorm verlies aan vocht. Maar de vorm bleef mooi rond. Ze zijn ook niet gebarsten.
Als ik geweten had dat deze soort zo mooi vanboven in het lijstje staat dan had ik al eerder met deze soort gewerkt.

Chris
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
Thermisch gemodifieerd hout is inderdaad stabiel, maar niet geschikt voor permanent vochtige omgeving. Voor toepassingen ondergronds is het niet geschikt omdat het slap wordt (sponzig).

Mathieu
 

HermanG

Nieuw lid
20 mrt 2011
11
1
mathieu zei:
Thermisch gemodifieerd hout is inderdaad stabiel, maar niet geschikt voor permanent vochtige omgeving. Voor toepassingen ondergronds is het niet geschikt omdat het slap wordt (sponzig).

Mathieu

kleine aanvulling... Het splintert bij het zagen en niet zo'n klein beetje ook. Het is daarin tegen wel mooi grijs, een soort verweerde western red ceder uitstraling.

Herman
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.494
960
Riemst
HermanG zei:
Het is daarin tegen wel mooi grijs, een soort verweerde western red ceder uitstraling.
Behalve als de wespen het afschrapen. Een (klein) gedeelte van de betimmering van mijn carport hangt nu onder het dak in e vorm van een klein wespennest. En het is inderdaad rotzooi om te verwerken.

Mathieu
 

vladimir

Actieve deelnemer
21 apr 2011
101
0
33
goringem
laatst kwam een vriend naar mij toe. hij had een tafelblad gekregen van een kennis. heeft hij hem meteen op het oude tafel frame vast gelijmd en geschroefd. :? naar een vakantie van 2 weken kwam hij thuis. het blad was gaan drogen (had 2 jaar in een zeer vochtige kelder gelegen) :cry: en was best krom geworden. was een onbehandeld onbekantrecht eiken blad.


mijn punt als het wil breken of buigen hou je het nooit tegen ;)
 

tuoh

Oud hout
Hout dat wil bewegen hou je inderdaad niet tegen. Maar bij gelijk welke constructie is het aan de vakman om ondanks dit alles toch een degelijk product af te leveren.

Als je vochtig hout in een drogere omgeving brengt terwijl het langs alle kanten onwrikbaar vastgeschroefd, en, of gelijmd is, dan ben je niet goed bezig. Dit getuigd van bijster weinig vakkennis, hier is het niet het hout dat tekort schiet maar de man.
Bij alles wat we doen met hout moet je altijd terdege rekening houden met de eigenschappen van het desbetreffende hout. Zondig je hiertegen dan krijg je inderdaad te maken met allerlei onvolkomenheden.

Hout is een levend materiaal, behandel het dan ook als dusdanig, hou bij elk ontwerp terdege rekening met deze eigenschap of de ontgoochelingen zijn legio.

Deze zin hoort dan ook te luiden: " mijn punt als het wil breken of buigen hou je het nooit tegen" maar je moet absoluut vermijden om in deze situatie te verzeilen.


Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.