Schroefdraad Nooitgedagt stalen schaven

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo mensen,

Ik ben momenteel bezig om een stalen Nooitgedagt nr.4 op te knappen, echter de knop mist. Nu weet ik dat Stanley bijvoorbeeld een bedrijfseigen schroefdraad heeft voor die onderdelen die de handvaten vastzetten op het gietblok. Heeft Nooitgedagt die schroefdraad overgenomen, of hebben zij standaardmaten gebruikt?

Ik heb al gekeken of de onderdelen van een oude stanley op de Nooitgedagt pasten, maar dat bleek niet het geval.

Is er iemand die me hiermee kan helpen? Of iemand die een complete Nooitgedagt heeft en even wil kijken of de schroefdraden uitwisselbaar zijn?
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Wilco

Ik heb eens even gekeken bij mijn nr 4 Nooitgedagt. Het draad lijkt metrische m4 maar als je de draad goed bekijkt dan is het meer trapezium achting. Ik kan het wel in een Stanley draaien maar dan zit het lossig. andersom lijkt het niet te passen. Het is ook geen Woodworth engelse draad, Ik denk een eigen product. Op Ambacht en gereedschap weet iemand het vast wel.

Hartelijke groet Hugo
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Hallo Hugo,

Bedankt voor de info.

Ik heb vandaag ook eens een M4 geprobeerd, maar die loopt na enkele slagen vast. Een standaard stukje m4 draadeind kan ik dus ook niet gebruiken. Zou het mogelijk zijn om er een m4 in te tappen? Ik moet zowiezo even kijken wat ik ermee ga doen, ben momenteel bezig het gietblok te lakken. het is al ontroest.

Is er trouwens misschien iemand met donor-onderdelen van een kapotte schaaf?
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Wilco

Ik ben de nieuwe trotse bezitter van Rick's oude schaven verzameling. Ik weet niet wat je zoekt, een pb bied misschien uitkomst. Dat M4 tappen lijkt mij niet zo zinvol. Omdat er al veel metaal is weggesneden blijft er niet zoveel meer over. Ik denk dat er te weinig vlees overblijft om het draad goed te grijpen. Ik zou deze vraag eens op Ambacht en gereedschap stellen. Je moet er wel GEEN HAAST mee hebben ;) ,maar daar zitten een paar gereedschap knutselaars die het vast wel weten.

Hartelijke groet Hugo
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
350
120
Is deze vraag ooit opgehelderd, @Wilco Flier ?

Ik ben een stalen Nooitgedagt uit eind jaren '60 aan het herstellen. In het verleden heeft iemand twee platte vlakken geveild in het schroefdraad van de schroef van het handvat, vermoedelijk om met een tang de schroef strakker aan te draaien omdat het handvat wat los zat. Als gevolg is het schroefdraad op de schroef niet meer gangbaar. Gelukkig en wonderbaarlijk is de messing schroef nog wel gangbaar.
Op de een of andere manier zal ik de schroef moeten herstellen of vervangen.

Mijn observatie is zoverre hetzelfde: metrisch loopt na enkele gangen vast. De schroeven die ik van donor-schaven heb geprobeerd, passen ook niet.
Als iemand weet welke draad het is (en of daar een tap voor te krijgen is), of een vervangende schroef heeft liggen, hoor ik het graag!
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Je kan toch de diameter en de spoed meten? Dan weet je toch wat voor draad er gebruikt is?
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
350
120
.. mits het een standaard draad is.
Ik ga het vanavond eens proberen te meten, maar enige richting gaat sowieso helpen. Het is in ieder geval geen metrische (ISO) draad. Wat zou nog logisch zijn voor die tijd? Withworth (BSPP)? UNC/F?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Je kan de buitendiameter meten en daarna met een draadspoedmeter bepalen of de draad een 60 gr of 55 gr punt hoek heeft en of het een metrische spoed is of een gangen per inch. Als je dat weet, kan je op zoek naar een tap , een tap voor blinde gaten en een snijplaat.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Het hoeft dus geen standaard maat te zijn. Je kan op een 1/2 duims as prima bijvoorbeeld een 1,5 mm metrische spoed zetten.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
350
120
en daarna met een draadspoedmeter bepalen of de draad een 60 gr of 55 gr punt hoek heeft
En die draadspoedmeter heb ik niet liggen. Anders had ik het allang kunnen meten en had ik mijn vraag hier niet hoeven stellen.
Mijn vraag is: weet iemand wat de draad is? Als niemand het hiet weet, zal ik het inderdaad een draadspoedmeter moeten regelen om het op te meten, en dan zal ik de informatie hier delen.
 

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
350
120
Nee, de schaaf ligt nog in onderdelen ergens in mijn garage. Weer zo'n projectje dat ondergesneeuwd is door de tijd.
Herkenbaar. Maar in dit geval geen optie, dus dan ga ik zelf op onderzoek uit.

Je weet toch waar mijn huis is?
Je huis niet, wel je externe werkplaats. Heb je een draadspoedmeter voor exotische schroefdraad?

Ik heb de draad in ieder geval gemeten met een schuifmaat. Withworth lijkt ook uitgesloten.
Ik meet een diameter van 11 mm en spoed van 1.36 mm (of 1.52 als ik fout geteld heb, in ieder geval 17 of 18 TPI). De diameter past bij Withwordt of British Standard Fine 7/16", de spoed niet. Zelfs BSF heeft een spoed van 1.81 mm.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Ik heb een draadspoedmeter. Daarmee kan je bepalen wat de spoed is. Diameter is niet relevant. Ik kan een 18 tpi spoed net zo makkelijk op een 11mm as snijden, als op een as van noem eens wat, 137, 2mm. Maar je hebt het eerst over net geen 4mm en nu ineens over 11mm. Volgens mij zit er geen schroefdraad van die maat op een handschaaf?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.536
Maar die is door meten wel te herleiden tot een diameter, draadhoek en spoed. Volgens internet 7/32-20 tpi 55 gr punthoek.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.583
2.502
Gaanderen
Waarom denk je dat er geen standaard schroefdraad in zit?. Zo "moet" je wel de onderdelen bij stanley kopen.
De meeste hebben niet de mogelijkheid om schroefdraad te kunnen snijden en moeten dus wel.
Het kan zelfs zo zijn dat in eerdere of latere modellen weer een andere schroefdraad zit. Niet meer leverbaar dus koop maar een nieuwe.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.