Beginners faq?

Houtenplank

Actieve deelnemer
19 apr 2011
34
0
Zwolle
Hallo allemaal,

Is het een idee om eventueel een faq voor beginnende houtbewerkers te maken? Met links naar bijvoorbeeld finewoodworking en the woodwhisperer en daarnaast een aantal standaard gereedschappen te benoemen waar je mee zou kunnen beginnen en waar je op moet letten bij de eerste aanschaf van diversen? Dat zou denk ik heel veel vragen van groentjes zoals ik schelen. Er zou dan eventueel bij elk nieuw lid een opmerking kunnen komen dat als je beginnend houtbewerker bent "lees dan eerst de beginners faq of zoiets". Ik weet niet of het veel werk is om zoiets te maken maar ik kan bijvoorbeeld wel een lijstje maken om af te trappen, en als iemand dan met ervaring mijn lijstje kan toelichten/aanvullen....

P.s. ik hoop dat ik dit bericht onder het juiste kopje heb geplaatst
 

vladimir

Actieve deelnemer
21 apr 2011
101
0
33
goringem
dan hoef je ook niet iedere keer het overnieuw uit te leggen.

was ooit ook een beginner :D

en dan heb je ook meteen een lijst :cool:
 

Houtenplank

Actieve deelnemer
19 apr 2011
34
0
Zwolle
Dan zal ik maar eens aftrappen, ik zit nu toch in de beginfase dus alle info is nog vers. Voor medeforummers, het zou tof zijn als jullie mijn verhaal willen aanvullen, toelichten en corrigeren.

Als eerst heb ik heel veel gehad aan deze site http://www.startwoodworking.com/ en deze http://thewoodwhisperer.com/ Vooral de video's die erbij zitten zijn goed te begrijpen.

Gereedschap zal ik gedeeltelijk 2e hands kopen, beter een goede 2e hands dan een dhz van de bouwmarkten.

Dan volgt nu de lijst met gereedschap verdeeld in hand en elektrisch.

Elektrisch

-Decoupeerzaag, waarop letten bij aanschaf, welke zaagjes?
-Cirkelzaag, waarop letten bij aanschaf, welke zaagbladen?
-Boormachine/kolomboormachine. Waar op letten bij aanschaf, welke boren?
-Bovenfrees,kantfrees,lamellofrees,invalfrees. Verschil? Waar op letten bij aanschaf. Welke freesjes?
Tafelzaag, Waarop letten bij aanschaf welke zaagbladen etc?
-Vlak en vandiktebank, geen idee ik heb er nog nooit een gezien in het echt. Waar je op moet letten bij aanschaf, geen idee.
-Schuurmachines, verschillende types. Welke zijn voor houtbewerking het meest geschikt?
-Lintzaag, ik heb geen flauw idee, waar je op moet letten bij nieuw of 2e hands weet ik ook niet
-Slijpmachine, verschillen?

Handgereedschap
-Beitels, goeie set desnoods 2ehand
-Schaven idem
-Meetinstrumenten, liniaal hoekmeter schuifmaat winkelhaak etc.
-Tekenmateriaal, potloden passer etc
-Schroevendraaiers diverse maten.
-Hamer, zware lichte?
-Zagen, een kapzaag en een normale
-Slijpmateriaal, wetstenen schuurpapier, alles om na machinaal slijpen de beitels/schaven verder te kunnen behandelen.
-Diverse lijmklemmen om je werkstukken aan elkaar te kunnen lijmen. (kun je nooit genoeg van hebben).

Zoals gezegd zou het mooi zijn als iemand dit stuk wil toelichten/corrigeren/aanvullen.

Tussen de 1000 a 2000 euro helemaal klaar te zijn heb ik me laten vertellen, tenminste als je niet alles nieuw koopt.
 

vladimir

Actieve deelnemer
21 apr 2011
101
0
33
goringem
Elektrisch

-Decoupeerzaag, waarop letten bij aanschaf, welke zaagjes?

een met 700 watt. wel een pet pendelstanden is een must. zaagjes gewoon een set dan zie je vanzelf welke je het meest gebruikt.

-Cirkelzaag, waarop letten bij aanschaf, welke zaagbladen?

wel een met minimaal 1500 watt en een 210 blad .

-Boormachine/kolomboormachine. Waar op letten bij aanschaf, welke boren?

met een tafelmodel kom je over het algemeen genoeg. wel een met minimaal 16 mm kop. een gewoon set met hout boren een set forstnerboren.

en een 13 mm hand boormachine minimaal 14,4 volt 2.6 amph

-Bovenfrees,kantfrees,lamellofrees,invalfrees. Verschil? Waar op letten bij aanschaf. Welke freesjes?

een bovenfrees en lamellofrees. freesjes is lastig er zijn er veel. ik zou liever eerst een set kopen en dan zie je later wel welke je tekort komt.

Tafelzaag, Waarop letten bij aanschaf welke zaagbladen etc? je kan beter een goede 2`hands kopen. een zaag blad van 250 heb je over het algemeen genoeg aan. een 16 tand`s voor schulpen en een 48 tand`s.

een compressor voor nietpistool spuiten

-Vlak en vandiktebank, geen idee ik heb er nog nooit een gezien in het echt. Waar je op moet letten bij aanschaf, geen idee.

een met voldoende capaciteit 210/210 kom je best ver mee. en de messen moeten wel stevig zijn ( koop er meteen 2a3 paar extra dan zit je nooit zonder als ze bot raken.

-Schuurmachines, verschillende types. Welke zijn voor houtbewerking het meest geschikt?

een 125 excentrisch. en een bandschuurmachine. zelf zou ik ook een stationaire schotel schuurmachine en een bandschuurmachine kopen.

-Lintzaag, ik heb geen flauw idee, waar je op moet letten bij nieuw of 2e hands weet ik ook niet .

beter een wat zwaardere 2 de handse . en 2 extra linden dat als ze bot zijn dan zit je nooit zonder.

een afkort zaag met minimaal een 250 mm zaag berijk

-Slijpmachine, verschillen? gewoon wetsteen een 5000/10000

Niet te vergeten een goede afzuiging. minimaal 2000 kuub liefst met een fijnstof filter zeker als hij in je werkplaats staat.

en een stofzuiger met een GOED filter dan geen stof doorlaat

Handgereedschap veel lastiger. :|

-Beitels, goeie set desnoods 2ehand je heb ook veel goede setjes met 8 beitels er in.

-Schaven idem minimaal een nr 4 en davidschaafje een rasp en een spookschaaf

-Meetinstrumenten, liniaal hoekmeter schuifmaat winkelhaak etc.

-Tekenmateriaal, potloden passer etc

-Schroevendraaiers diverse maten.

-Hamer, zware lichte? een 100 gram een 500 gram een houten hamer een fles hamer

-Zagen, een kapzaag en een normale ook?. een goede Japanse trekzaag (zwaluwstaarten o.a.)

-Slijpmateriaal, schuurpapier veel :D .

-Diverse lijmklemmen om je werkstukken aan elkaar te kunnen lijmen. (kun je nooit genoeg van hebben). nee nooit :D

Zoals gezegd zou het mooi zijn als iemand dit stuk wil toelichten/corrigeren/aanvullen. hier bij

voel vrij om mij aan te vullen als ik iets vergeten ben :mrgreen:
 

Houtenplank

Actieve deelnemer
19 apr 2011
34
0
Zwolle
Super, bedank voor de snelle reactie :D
Nu weten de beginners zoals ik ook wat je moet kopen en waar op te letten en inderdaad je hebt direct een boodschappenlijst, kun je gewoon afvinken wat je al hebt :mrgreen:
 

bos1

Nieuw lid
21 sep 2010
13
0
Vladimir,

Waarom een cirkelzaag met minimum blad 210?

Voor een cirkelzaag is het belangrijkste de stijfheid van de voet (zool) en de mechanisme voor hoek en diepte instelling.
Betreffende de blad afmetingen zou ik opletten om een echte standaardmaat te kopen, bevoorbeeld 190mm of 210mm of ... En niet meer zoals voor mijn hitachi C7U 184mm die niet voorkomen als een echte standaardmaat.
(Verder is dit wel een zaag met sterke eigenschappen, ik zou direct opnieuw een Hitachi durven kopen.)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Houten Plank : Ik kan je vraag goed begrijpen. Het is echter zo omvangrijk en een ieder heeft zijn eigen mening. Mijn voorstel is dan ook je gereedschap te kopen wanneer je dit nodig bent. Heb je een vraag over elektrisch ? Kijk dan even in het elektrisch gereedschap onderdeel ? Afwerking-> zie onderdeel afwerking. Al lezende zul je dan merken dat je gelijk veel meer te weten komt dan direct een k&k oplossing. Ik wens je heel erg veel plezier met de mooie bezigheid van het houtbewerken.
 

Houtenplank

Actieve deelnemer
19 apr 2011
34
0
Zwolle
@rickkoorman: ok snap ik. Daarom heb ik bij het eerste bericht ook de vraag gesteld of het handig zou zijn. Ik moet wel zeggen dat wat er nu in de lijst staat aangegeven heel erg handig en nuttig is.
 

vladimir

Actieve deelnemer
21 apr 2011
101
0
33
goringem
@rickkoorman: het lijstje is op eigen ervaringen en aankopen gebaseerd :cool:

en het is en blijft aan eigen invloeden en voorkeuren onderhouden ;)
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Dit oude topic maar eens leven in blazen! Zit namelijk ook met een beginners vraag.

Ik maak veel gebruik van mijn tafelzaag, heb er een tijdje geleden een algemeen blad van Ecotools op gekocht met 42t.
Deze bevalt prima. Schulpen en afkorten gaat erg mooi.

Het enige wat me stoort is dat de tanden in een bepaalde hoek staan van een paar graden. Bij het zagen van gleuven/groeven past de halfhout verbinding nooit strak.
Moet de sneden eerst bijwerken met een bijtel. Nu weet ik dat Ecotools zaagbladen heeft met een vlak-daktand enkel valt me op dat deze alleen beschikbaar zijn met 60taden+.
Deze zijn alleen geschikt voor afkorten toch? Zijn er bladen voor zowel schulpen als afkorten die een vlakke snede achter laat?
 

Ronald L.

Post veel
29 okt 2011
1.937
8
z.o. brabant
Vlak daktand is volgens mij oorspronkelijk bedoeld voor trespa en aluminium, en daarvoor heb je veel tanden nodig, lees hoge snijsnelheid.
Vlakke groeven zagen gaat er ook mee.
Je kan ook zelf een blad laten verslijpen naar deze tandvorm.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Volgens mij zaagt een vlak/daktant ook niet vlak, de daktand slaat er nog een extra groefje in:eek: Ik heb een zaagblad met vlakke tanden laten slijpen, nadeel is dan weer dat je veel splinters krijgt langs de snede, dus moet je met inlegstukken rond de zaag werken en een extra klos achter het werkstuk plaatsen. (In het engels "zero-clearance insert")


Fons
 

KlusserKlaas

Actieve deelnemer
25 apr 2014
115
11
regio Groningen
Ah oké Ronald. Dankjewel, weer wat wijzer. Heb je dat laten doen Fons of zelf gedaan?

Begrijp ik goed dat zulke bladen dus eigenlijk niet zo verkocht worden? En ook duurdere bladen met vlakke kop (zo noem ik het maar even) geen mooie sneden geven?

Bij de Amerikaanse heren op youtube lijken de snedes aardig vlak namelijk.
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.773
924
Leeuwarden
Ik heb een blad met wisseltanden vlak laten slijpen bij mijn locale gereedschapslijper. Er zijn bladen met vlakke tanden verkrijgbaar, maar over het algemeen zijn dat schulpzagen met weinig tanden, niet zo geschikt voor dwars op de houtdraad zagen zoals bij pennen vaak nodig is.

Fons
 

tuoh

Oud hout
Begin met een paar standaard gereedschappen, een paar houtbeitels en hamers, een handzaag, blokschaaf, winkelhaak, verstekhaak, trektang, en een stel wet -en slipstenen. Een accu schroef- en boor tol is ook altijd een pré.
Ook een slijpmolen en een (kleine) kolomboormachine heb je altijd wel nodig voor iets.
Niks van dit alles hoeft meteen fortuinen te kosten, het forum bulkt van de tips met goedkoop (hand)gereedschap dat meer dan voldoet aan alle eisen. Je hoeft heus niet te gaan shoppen bij Lie Nielsen en co. om een goed werkende schaaf, of scherpe houtbeitels op de kop te tikken voor een astronomische prijs. Een (tweedehandse) Stanley van een paar euro's klaart de klus even goed.

Andere gereedschappen koop je aan wanneer je ze voor een klus nodig hebt. De lijst met (gewenste) gereedschappen is voor iedereen anders, bij sommigen ligt de nadruk op massief houtbewerking, anderen klooien liever met plaatmateriaal. koop je ineens een hele zwik gereedschap dan is er veel kans dat een deel van dat (dure) spul nooit gebruikt gaat worden.
 

JPAJS

Post veel
18 jun 2012
1.277
215
't hoofd van Overijssel
de reden daar achter was met een 190 is soms net te klein :D

Ja en dan is soms 190 ook te klein. Maar met wat handigheid lukt en geduld lukt het ook met een kleintje.

5402NA_act_1.jpg
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Heb ook wel eens nagedacht over een beginners faq, maar je moet je al afvragen wat je wilt gaan maken. Een modelbouwer heeft andere eisen als iemand die een schuurtje maakt. Alles wat je over elektrisch gereedschap schrijft verouderd met een paar jaar, ivm nieuwe modellen etc. En met een beginners faq maakt de starter houtbewerker ook weer geen kennis met de vragen van de wat "gevorderden" .....

Blijf lekker lezen en vragen en laat zien wat je mooi vindt, wat je wilt gaan maken of al gemaakt hebt. Komt het vast helemaal goed. We hebben op dit forum respect voor iedereen die geïnteresseerd is in hout, houtbewerking, gereedschap, ideeën, vaardigheden en vooral voor het die dat willen delen.

jaap
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.