verlijmen kopse kant OSB

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.218
528
Eanske
ingoogni.nl
Over lijmen is hier al het een en ander geschreven, maar iets over mijn specifieke geval heb ik niet gevonden, dus...

Hopelijk kan ik binnenkort beginnen aan de bouw van een speakersysteem voor bij de TV, "de home cinema". Het grootste project daarbij is de subwoofer, een kast van ca. 1700 x 600 x 600 mm. Inwendig krijgt het ding een aantal verstevigingsribben (braces). Uit kostenoverweging zit ik er aan te denken die braces van OSB te maken ipv MDF.

Echter de structuur van de kopse kant van OSB is nogal open, waarmee is dat dan het beste te verlijmen? De bruislijmen lijken me niets, daar waar een belletje zit zit geen materiaal en dus geen sterkte. Ik zit aan een constructie-lijm te denken, is lekker pasteus en kun je in de holten van het kopshout "plamuren".

Zit ik op de goede weg of zijn er veeel betere alternatieven.

[album]51[/album]

i.
 

monkeyfreek

Actieve deelnemer
25 jan 2011
286
0
hey ,

heb vroeger nog soortgelijke baskist gemaakt in mdf met tussenschoten en nog groter :D .
deze had ik gewoon geschroefd en achteraf met silicone afgekit van binnenin .
mij lijkt het voor jou ook het beste om een soort van silicone te gebruiken .

groetjes
ruben
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
1700mm is tegenwoordig zelfs voor professioneel gebruik een extreem groot formaat voor een subspeaker. Voor je een pak hout haalt zou je eens het volgende artikel moeten lezen:

http://www.licht-geluid.nl/forum/zelfbo ... mmers.html
of:
http://www.licht-geluid.nl/forum/zelfbo ... -15-a.html

Dit zijn ontwerpen die afhankelijk van de speakers die je erin plaatst gewoon professioneel gebruikt kunnen worden. Mocht je overigens er het uiterste uit willen halen, dan moet je wel bedenken dat je er een serieuze versterker achter moet hangen.

Groeten, @lex
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.218
528
Eanske
ingoogni.nl
@lex zei:
1700mm is tegenwoordig zelfs voor professioneel gebruik een extreem groot formaat voor een subspeaker. Voor je een pak hout haalt zou je eens het volgende artikel moeten lezen:

@lex,
De ontwerpen ik je links zijn voor een andere toepassing gedacht, ze gaan "heel hard" maar niet heel laag. Dat hoeft ook niet voor PA toepassing. In soundtracks komen tegenwoordig echter signalen voor tot ver onder de 20Hz en die staan ook op de bluray schijfjes. Het ontwerp voor m'n sub heb ik inmiddels wel 'afgetimmerd',
Driver: Exodus Tempest II 15"
Amp: Hypex DS 8.0
Kast: bruto volume ~345 l, netto volume ~290 l
Basreflex pijp: 20 cm binnendiameter, ~72 cm lang afgestemd op ~19Hz

Dit zijn voor HT subwoofers geen buitengewone afmetingen, eerder wat aan de kleine kant, zeker voor onze amerikaans vrinden, die zetten meteen 4 van dit soort bakbeesten in hun ruimte. Voor geinteresseerden: http://www.hometheatershack.com/index.p ... erprojects

@Ruben,
Schroeven zal ik, in ieder geval de ribben op de onderzijde. Op z'n minst de voorkant zou ik het liefst ongemoeid laten, scheelt weer veel in de afwerking.

i.
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
Het geheel zal nogal wat trillingen te verduren gaan krijgen, dus enkel verlijmen lijkt me niet de oplossing. Om schroefgaten aan de voorkant te voorkomen zou je wellicht aan de binnenkant van de voorzijde latjes kunnen schroeven, waar het binnenwerk tussenin geklemd komt te staan. Drupje lijm erbij en het geheel laat niet meer los.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.