verlovingsring

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
Beste vrienden houtbewerkers,

Al enige tijd loop ik rond met het idee om mijn vriendin een beetje ten huwelijk te vragen. Nu hoort daar uiteraard een of ander ringvormig element bij. Nu is het zo dat ik met haar deze zomer een paar weken naar Canada trek (ja hoor, veritas here i come!) en ik zou het haar daar ergens willen vragen. Algemeen bekend is dat de douane vnl metaal registreren zal. Dus wou ik een ring ik hout maken.

Al weet ik niet echt hoe. Ik wil niets speciaals, gewoon recht is wat ik wil. Maar welke houtsoort is daarvoor geschikt? Liefst niet te dik ook trouwens.
 

Creatief_Met_Hout

Actieve deelnemer
2 jul 2010
244
0
Grappig...
Ik heb met hetzelfde idee rondgelopen.
Hoewel geen verlovingsring oid, maar gewoon een ring voor mijn vriendin haar verjaardag.
Omdat ikzelf niet het idee had dat het maken van een ring wat zou worden, besloten om toch maar een mooie ring te kopen en zelf een doosje te maken om hem in te stoppen. Hier ben ik toevallig vanavond mee begonnen. Het wordt een doosje uit essen en noten.
Als ik nou eens een camera had, dan kon ik eens een foto plaatsen. Mmm kan er vast wel een scoren op 30 april.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@Surfie : Het maken van een ring is erg leuk maar ook delicaat werk. Ik zou een mooie fijnnerfig stuk hout gebruiken met een tekening/kleur die je aanstaande mooi vindt. Ik heb bv wat hele mooie stukken rosewood liggen waar ik eens wat ringen van gemaakt hebt. Scherpe beitels , rustig werken en je komt er zeker!!
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Surfie zei:
Beste vrienden houtbewerkers,

Al enige tijd loop ik rond met het idee om mijn vriendin een beetje ten huwelijk te vragen. Nu hoort daar uiteraard een .

Hallo Surfie

:lol: :lol: :lol: Wat een beetje ten huwelijk vragen is weet ik niet :lol: :lol: :lol:

Maar met een handgemaakte trouwring maak je vast een goede kans. Heel veel succes met je plan, laat je een paar foto's zien.

HG Hugo
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
wat een leuk idee. tja ik denk dat het even uitproberen is met verschillende houtsoorten en misschien zelfs wel in èèn ring. en natuurlijk voorzichtig draaien, maar dat had je zelf ook wel kunnen bedenken ;). ik ben benieuwd en succes ermee.
 

G.A.V.

Actieve deelnemer
29 aug 2010
149
0
Hoi Surfie,

ik heb ook met dat idee rondgelopen!! Heb ook al eens een kleine poging gewaagd om een ring te draaien maar dat ging niet best... :(

Ben eigenlijk ook zeer benieuwd hoe dat in zijn werk gaat!

Gr. G.A.V.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Surfie, erg leuk idee om dat te doen, het antwoord hierop is wat Quirinus hier gepost heeft.
Dat ziet er fantastisch uit.
Zo zie je maar dat een foto meer zegt dan 1000 woorden.
Zou dit idee maar stelen als ik jou was.
Groetjes, Ad
 

boompje

Actieve deelnemer
11 apr 2011
25
1
Het draaien van ringen is niet echt het maklijkste dat er is. Dus een keer op proef zal zeker geen kwaad kunnen. Het feit dat je met scherp gereedschap moet werken lijkt mij wel logisch.

Misschien is dit wel iets goeds om groen(nat) te draaien. Of toch zeker om te proberen.
Voor houtsoorten is er keuze genoeg denk ik. Echter zou ik toch ook niet te hard gaan. Wel zeer fijnnervig.

Veel succes

Chris
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
hmm als ik het zo een beetje goed hoor, denk ik dat draaien wat te moeilijk gaat worden. Ik heb nl. absoluut niet veel ervaring daarmee, geen eigen bank en op de avondschool is niks scherp :)

eens nadenken hoever ik kom met mijn eigen dremel en co ;)
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
Heb je een kolomboormachine en een paar forstner boren? Dan kan je echt al een heel eind!! Wel even de juiste maat achterhalen, vrouwen vinden het blijkbaar erg raar wanneer je de ringmaat niet weet!!

Ben zeer benieuwd :D
 

draainick

Actieve deelnemer
18 apr 2011
46
0
Dordrecht
dag surfie,
prachtig idee! en je bent er ook best ver mee, kan niet anders of je gaat hier dik punten mee scoren.
laat je echter alsjeblieft niet in de verleiding komen ook je trouwringen in hout te gaan maken. hoe leuk er het ook in hout uitziet, trouwringen zijn niet voor niets zo goed als altijd uit edelmetaal gemaakt.
hout gaat best een jaartje mee om je vinger, maar daarna is het echt wel aflopende zaak: mensenhuid en wat we er dan ook nog mee doen is gewoon super agressief voor de meeste materialen.

ga voor je verloving zeker in hout...
voor het echte werk moet je echt naar goud. als je dat ook zelf wilt doen heb ik wel wat gereedschap dat je kunt gebruiken en een paar tips. dat gaat niet simpel worden, het is wel echt een ander vak dan houtbewerking hoor!

gr nick
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
boompje zei:
Misschien is dit wel iets goeds om groen(nat) te draaien.

Ik heb dan helemaal geen ervaring met draaien, maar mijn gevoel zegt dat dat niet juist is. Een ring lijkt me juist extreem kwetsbaar voor scheuren bij het drogen.
Ik denk dat je juist beter een heel droog stuk kan nemen en dan hier met zeer veel beleid en scherp gereedschap iets uit kan draaien/snijden.
 

Tristan Minning

Nieuw lid
28 jul 2011
3
0
Ook ik ben van plan om verlovingsringen in hout te laten maken.

Via wat speurwerk op het internet ben ik hier terecht gekomen. Ik zie dus dat ik niet de enige ben die met hetzelfde idee rond loopt.
Bij het zoeken op internet ben ik al enkele internet winkels tegen gekomen die houten ringen aanbieden. De meest opvallende is www.timberring.nl . Ik vertrouw deze website verder niet heel erg. Ook het adres in utrecht is midden in een woonwijk, waar naar mijn weten geen timmerman zit. De ringen worden waarschijnlijk geinporteerd.

Ik wil liever de ringen laten maken door een timmerman/houtdraaier. Zelf ben ik geen timmerman. Ik ben op zoek naar iemand die mij kan helpen bij het maken van 1 of 2 ringen. Hebben jullie suggesties?

Ik woon in de omgeving van Utrecht.

Groeten,
Tristan Minning
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Wanneer ik iemand (tegen kostprijs+verzendkosten) blij kan maken met een paar houten (verlovings) ringen, doe ik dat graag. Houtdraaien is tenslotte mijn "professionele hoby" ;) . Maar nu niet iedereen tegelijk. Wel de juiste ringmaat vermelden.
Ik zie de reacties wel op dit forum.
vr.gr. Jan Pranger.
www.arstorno.nl
 

Merieke

Nieuw lid
1 aug 2011
1
0
Hoi Tristan,

Ik las jouw post van eerder vandaag. TimberRing is mijn bedrijf en ik heb een atelier aan huis (vandaar dat het adres in een woonwijk is). Ik ben opgeleid goudsmid en heb samen met mijn zus die opgeleid meubelmaker is technieken ontwikkeld voor het vervaardigen van houten ringen en sinds kort hangers. Alle ringen en hangers die ik aanbied zijn dus door mijzelf handgemaakt. Ik hoop hiermee je wantrouwen te hebben weggenomen ;)

Groet, Merieke
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.485
954
Riemst
IK weet niet wat anderen er van vinden, maar ik vind ze wel stevig in de prijs! Vijfenzeventig euro voor een ring uit multiplex is toch wel flink wat geld.

Mathieu
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@ Merieke : ik ben wel erg benieuwd naar jouw werkwijze voor deze ringen

@mathieu : het zijn (zover ik weet) handgemaakte ringen. Dat is op zich wel eaa waard. Echter is 75 euro voor een stuk multiplex wel wat prijzig. Die ringen met ebbenhout zijn wel apart.
 

Tristan Minning

Nieuw lid
28 jul 2011
3
0
@Jan Pranger: Het werk op de website ziet er erg mooi uit. Ik kom graag een keer langs om te praten over mogelijkheden en kosten.

@ Merieke: Bedankt voor je post. Het verhelderd een aantal punten. Jullie hebben zeker mooie ringen tussen de ontwerpen zitten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.