ijzer of messing of aluminium

HansV

Nieuw lid
4 apr 2011
15
0
www.hohavo.nl
In het algemeen vinden we alleen (giet-)ijzer als materiaal voor hulpstukken.
Nu heb ik inmiddels de ervaring dat voor diverse projecten andere metalen eigenlijk net zo goed gebruikt kunnen worden.
- IJzer is sterk, makkelijk te lassen, redelijk te vormen maar met speciaal gereedschap zoals een draaibank en freesbank, niet te duur, roestgevoelig.
- Roestvast staal is duurder, moeilijker te bewerken en te lassen, beter te polijsten en "mooier".
- Messing is wat minder stevig, maar eenvoudiger te bewerken en te solderen (hardsoldeer) en heeft geen last van lelijke roest, maar is erg duur.
- Aluminium is tegenwoordig het goedkoopste van de vier en in vele profielen te krijgen. Roest niet, is makkelijk te bewerken, maar voor de amateur nauwelijks te lassen.
Zo zullen er nog wel meer voor- en nadelen te noemen zijn.

Ik zou graag wat veranderen aan mijn Hegner 175 bank. O.a. vind ik de driehoekige beitelsteun een onding. Bovenhands of onderhands, de hand wordt niet of nauwelijks recht geleid, ik wil een over de volle lengte eenduidig gevormde steun. Minstens zoiets als een "Sorby" staaf. Voor speciaal werk nog wat ander profiel, zo kom ik al op drie verschillende steunen.

Nu vraag ik me af of ik zoals bijna iedereen gewoon maar ijzer zal gebruiken. Aluminium van 25 rond lijkt mij ook meer dan sterk genoeg. Aluminium staf is in alle maten te vinden, en in het Eindhovens Hobbycentrum kan ik elk materiaal bewerken. En omdat er niet veel nodig is, lijkt RVS mij erg mooi.
Wie heeft ervaring met RVS en alu, zo ja goed of kwaad?

Hans V.
 

tuoh

Oud hout
Niet voor niets word voor leunspanen bijna altijd staal of gietijzer gebruikt, alhoewel ook RVS ruimschoots zou voldoen.
Een leunspaan uit Alu. daarentegen zou ik te zeerste afraden, het materiaal is te zacht. Een goede leunspaan moet aan verschillende criteria voldoen, een goede handgeleiding bieden,voldoende stijf zijn om de draaibeitels te ondersteunen, maar ook voldoende hard zijn om het glijden van de (HSS) beitels vlot te laten verlopen.
Is nu de beitel harder dan de leunspaan dan kan je al zien aankomen wat er gaat gebeuren, de beitel gaat krassen en putten maken op de leunspaan, op een dergelijk oppervlak is er van een vlotte geleiding geen sprake meer, en dat heeft direct invloed op het werkstuk. Een haperende beitelverplaatsing vertaald zich direct in een onregelmatig gedraaid oppervlak. Met een guts gaat het nog meevallen, maar met een afsteekbeitel, platte beitel of schraper ga je gegarandeerd de mist in.
Niet doen dus, betreed dan toch maar de gebaande wegen die leiden naar een (roestvrij)stalen of gietijzeren leunspaan :D

Mvg,

André
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.838
891
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Daar staat tegenover dat in het verleden ook hout werd gebruikt voor leunspanen, en ik meen me te herinneren dat Frank Pain in zijn boek (jaren 50) schrijft dat hij liever een houten dan een metalen leunspaan heeft. Dat zegt hij overigens ook over het bed van zijn draaibank, en daar vind ik zijn argumenten overtuigender dan voor een leunspaan.

Persoonlijk zou ik idd ook niet voor messing en zeker niet voor aluminium gaan. Slijtvastheid en vormstabiliteit zijn IMNSHO te belangrijk om voor een leunspaan zacht materiaal te gebruiken. Misschien de RVS rondstaaf leunspanen die o.a. door Sorby op de markt gebracht worden als after-market upgrades? Of deze gebruiken als inspiratiebron?
 

tuoh

Oud hout
Hallo Henk,

ik kan de man volkomen bijtreden als hij het heeft over een houten bed (voor de draaibank :D ) mijn draaibank is een volledig houten exemplaar (Yellow Pine) en daar ben ik al heel wat jaren zeer tevreden over.
Ik heb in de loop der jaren al op verschillende draaibanken gewerkt, maar ben er nog maar één tegengekomen die beter draaide, maar de prijs daarvan :shock:
Occasioneel gebruik ik wel eens een houten leunspaan bij het draaien van balusters, zo kan ik zonder verstellen de hele baluster ineens afwerken. Nadeel van dit houten exemplaar is dat ik regelmatig de steun over de schaafmachine moet halen om alle putten en deuken er uit te halen, dit houten balkje( Afzelia) gaat dan ook niet lang mee.
Neen, dan is staal heel wat beter, alhoewel je zelfs hier af en toe met een stukje schuurpapier aan de slag moet om onrechtmatigheden te verwijderen, zelfs als je het contactvlak regelmatig smeert met wat carnaubawas of paraffine.

Het zijn enkel de "collega's" met een wip, of trapdraaibank die zweren bij houten leunspanen, maar die hebben dan ook minder pk's onder de beitel :D

Mvg,

André
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.236
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Neem iets hards. Dat wordt dus gietijzer of ijzer, geen rvs, geen messig en geen aluminium.

Ik ken mensen in Duitsland die de onderkant van staal maken, er een groef in frezen en dan bovenin een geharde stalen staaf van 8 mm doorsnede lijmen met epoxy. Die staaf is 60 HRC hard en zal dus niet gauw indeuken.

Persoonlijk heb ik een leunspaan uit een Hardox 500 slijtmes geslepen (omdat ik geen freesbank heb), maar dat materiaal heb je geloof ik niet dunner dan 20 of mogelijk 16 mm, en dat lijkt me voor jouw draaibank nog behoorlijk aan de dikke kant.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.