werkbank afwerking tung olie of osmo olie met hardwax

Bram Sibma

Actieve deelnemer
9 mrt 2010
234
0
Ik ben van plan om binnenkort een werkbank van beuken aan te schaffen. Nu moet die natuurlijk afgewerkt worden. Nu lees ik dat dat met Tung olie kan (voordelig) en ik lees ook weer dat het met Osmo Oil en daarna Osmo Hardwax kan (duurder).

Wat zijn jullie ervaringen en kennis hierover?

Bram
 

jpandriesse

Oud hout
17 nov 2009
3.113
365
Het land van Maas en Waal
De Tung olie heb ik geen ervaring meer en met de Osmo hardwax olie nog geen lange termijn ervaring, maar ik heb laatst genoemde nu enkele keren gebruikt op oa. een beuken keukenwerkblad, eiken meubelpanelen en eiken bureau's. De afwerking (het bijna niet zichtbaar zijn) vind ik mooi en de verwerking prettig. Als ik de reviews op internet mag geloven is het ook op lange termijn een prima product.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Wij hebben Osmo hardwax olie nu ongeveer een jaar op onze vloer (eiken) en ik ben er vooralsnog tevreden over. Ik weet niet of het net zo lang mooi blijft als parketlak, maar aangezien het aanbrengen ook eenvoudiger is vind ik dat niet heel belangrijk.
 

tuoh

Oud hout
Een beuken werkbank smeekt bijna om met lijnolie of tungolie ingesopt te worden. Wat je niet wil is een glad werkoppervlak, je werkstukken schuiven dan alle richtingen op :(
Dat is meteen ook de reden dat houten werkbanken van oudser afgewerkt (werden) worden met lijnolie, dit laat GEEN glad oppervlak achter, terwijl de hele bank toch beschermd is. Om een stroef werkoppervlak te verkrijgen en tezelfdertijd het blad eens op te schonen word er om de zoveel tijd ook eens over gegaan met een tandschaaf.
Hiermee sla je zelfs drie vliegen in één klap :D je vlakt het blad, alle onrechtmatigheden verdwijnen, en het oppervlak is lekker stroef.

Op een glad blad kan je niet deftig werken, je moet maar eens proberen om op een dergelijke ondergrond een stuk hout te vlakken met een handschaaf :shock: zonder klemmen lukt dat gegarandeerd niet.

Het is wel verleidelijk om een nieuwe bank mooi en strak af te werken, maar uiteindelijk is die mooie bank wel een stuk gereedschap en geen salontafel. De afwerking mag het het "gereedschap" niet devalueren, maar moet integendeel eerder een meerwaarde geven.

Mvg,

André
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.