Paasknutselen.

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
Wat doe je op een Paaszondag.... Werkplaatsje gisteravond weer eens helemaal opgeruimd en zo stofvrij mogelijk gemaakt, dus na het paasontbijt eerst maar een bestelling van mijn dochter uitgevoerd, een kandelaar in gruwelijk lelijk roze. Zij vind het de mooiste kleur van de wereld en wie ben ik dan om hem niet te gebruiken? Grenen, lak op waterbasis, 38 cm hoog, grootste diameter 16 cm. Kandelaar staat op een blokje prunus, daar moet ik nog een jaar of twee op wachten, :( paar weken terug een hele stam gescoord :D

[album]30[/album]

Om de gruwelijke kleur even te vergeten voor het eerst geprobeerd een open werkstukje te maken en de derde poging is gelukt. Te groot (80x5 mm), te grof, kreeg niet alles netje geschuurd, maar wel weer heel erg veel geleerd. Vooral dat je dit soort dingen echt in een serie moet draaien als je eenmaal weet hoe 't moet, je blijft bekken wisselen op de vierklauw! Daarnaast, ook niet echt onbelangrijk, bij het inspannen beter letten op de richting van de nerf. Die staat nu "scheef", vind ik niet mooi.

[album]31[/album]

Dit is wel erg leuk om te doen, moet ik zeggen. Ik ben van plan om een paar setje houten bekken te gaan draaien voor de vierklauw, heb ik ergens gezien (hier?) en lijkt een goede oplossing. Nu uit het midden opgespannen op een grote meeneemplaat.

Goed, morgen weer een dag, nu aan het paasdiner (kip met 40 tenen knoflook uit de oven)

Groet, Rob.
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
dat open werkstuk ziet er intressant uit, leuk. het lijkt op de foto niet vlak, en hoe is het zij aanzicht? of wel gewoon vlak??
en ja roze, dochterlief is er blij mee, best een mooie kandelaar trouwens.
 

Heckemann

Post veel
9 feb 2011
1.181
3
zoetermeer.
@creatief: Dank, 't was lekker!

@Mootje: Het oppervlak (de kant die boven ligt op de foto) is ietwat afgerond, onderkant is vlak. De zijkant is recht. De bedoeling is om in de toekomst beide zijden netjes afgerond te maken en ook de zijkant moet rond lopen. Ik moet nog even goed nadenken over de inspanmethode die ik daarvoor moet gebruiken cq maken. Gisteren een metaalbewerker gesproken die het een eitje vond om bekken te draaien uit aluminium, maar ik ga het toch eerst uit hout proberen, veel leuker!

Overigens ga ik dit ook gebruiken als dekseltje voor potjes, maar dan zet ik aan de bovenkant ronde ringen en frees de onderkant in kwarten weg zodat er nog een dun verbindingsreepje tussen de ringen overblijft. Als ik er een af heb plaats ik wel weer een foto.

Groet, Rob.
 

mootje

Post veel
31 dec 2010
820
0
zuid-holland
ah ik snap m, tja metaalbewerkers kunnen wel veel dingen op de mm draaien, maar zij hebben ook een draaibank die op de mm/micro m/inch ed ingesteld kan worden, en word vervolgens automatisch gedraaid. ;) bij profs dan, hobby werkers zullen het wel anders doen.

enne ben benieuwd naar het verdere resultaat. succes
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.