schaaf

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
ik ben van plan een stanley 9en een half of een 60 en een half te kopen, maar wat is nou het voor of nadeel van de een of de andere?

groeten bas
 
D

DervishD

Guest
Bij de 9 1/2 ligt de beitel onder een hoek van 20 graden op het bed, bij de 60 1/2 onder een hoek van 12 graden. Je hebt dan met een vouw van 25 graden aan de beitel een effectieve snijhoek van 45 (9 1/2) of 37 (60 1/2) graden. 45 graden is vooral geschikt om met de nerf mee te schaven, 37 graden is meer geschikt voor kopshout. Met 37 graden kun je ook met de nerf mee schaven maar dan moet je meestal de opening van de mond wat kleiner maken. Met 45 graden kun je echter geen kopshout schaven. De 60 1/2 is dus veelzijdiger. Als ik zou moeten kiezen tussen de standaard of Sweetheart blokschaaf dan zou ik voor de Sweetheart gaan. Kost iets meer maar is het wel waard.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
en de sweathart is de 60 1/5?
bij baptist is die zelfs een paar euri goedkoper dan de 9 1/5

groeten bas
 

Seek

Oud hout
10 mei 2009
2.676
3
De Sweatheart lijn van Stanley zie ik bij Baptist niet staan. Ik weet niet of ze die verkopen. De standaard Stanley lijn zou ik zeker niet kopen. Daar is in de laatste 50 jaar doorlopend op bezuinigd.

Baptist heeft wel een lijn van het merk Peaktool. Dat merk hebben ze zelf bedacht, het zijn gewoon de Quangscheng achaven uit China. Dit is nu eens een chinees product wat wel fatsoenlijk is gemaakt. Kies dan ook weer niet voor die hele goedkope. Geen idee wat dat voor ding is, lijkt wel een Anant of zo. Maar die iets duurdere van 37,75 en 47,75 zijn wel goed. Geen idee waar dat prijsverschil in zit trouwens, bij andere leveranciers zoals Dick, Dieter Schmid en Workhopheaven zijn die wel dezlefde prijs.

Ik heb een lowangle van Quangsheng en ben er heel tevreden over. Je moet natuurlijk de beitel even slijopen maar dat was zo gebeurd en er zat een braampje op de schaafmond waar de beitel op rust. Dat was ook zo weggewerkt. De zool is vlak, de beitel ligt heel stevig, de beitel is vlak en het verstelmechanisme werkt soepel en met weinig dode slag.
 
D

DervishD

Guest
knutselaar zei:
en de sweathart is de 60 1/5?
bij baptist is die zelfs een paar euri goedkoper dan de 9 1/5

groeten bas

Nee je hebt de standaard blokschaven, deze en de Sweetheart lijn, deze. De Sweetheart lijn is van betere kwaliteit. Als je nog beter wilt dan kan ik de Veritas blokschaf aanraden, dat is deze. Die is ook met een hoge en lage hoek te krijgen net zoals de Stanleys maar dan heb je topkwaliteit. Drie schaven van ongeveer 50, 100 en 150 euro met een kwaliteit die bij de prijs hoort.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
veritas gaat net eventjes boven mijn budget, mischien over een paar jaar als ik wat beterder ben in schaven;)
ik heb nu die van peaktool besteld, de low angle
ben zeer benieuwd kan niet wachten tot hij aankomt:p

groeten bas
 
D

DervishD

Guest
De beitel van dat schaafje heeft in ieder geval een fatsoenlijke dikte, 3 mm.
 

knutselaar

Actieve deelnemer
25 sep 2010
202
0
als ik hem binnen heb zal ik wel een posting doen over hoe ik het als beunhaas ervaren heb met zo'n schaaf

groeten bas
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.