Gereedschap voor het begin

Houtenplank

Actieve deelnemer
19 apr 2011
34
0
Zwolle
Hallo allemaal,

Ik heb me zojuist voorgesteld bij de nieuwe leden sectie, en omdat ik redelijk onervaren ben op het gebied houtbewerken zou ik jullie graag om advies willen vragen bij het aanschaffen van mijn eerste elektrische tools. Allereerst is het misschien handig te weten dat ik meubels wil gaan maken zoals sidetables tafels kasten loungebank, gewoon voor de hobby. Daarnaast ben ik redelijk perfectionistisch dus verstek moet ook echt verstek zijn. Ik wil beginnen met wat basistechnieken en mijn eerste project zal denk ik een werkbank worden. Ik heb op startwoodworking gezien dat je een aantal tools in het begin nodig hebt om te kunnen beginnen. Wat ik nu wil gaan aanschaffen zijn een cirkelzaag en een bovenfrees. En daarmee kom ik ook direct op mn vragen terecht. Ik heb een dewalt frees gezien met een verstelbaar toerental, namelijk deze http://www.toolsxl.nl/dewalt-dw615-bove ... -1650.html. Kan ik hier goed mee uit de voeten of is dat regelbare toerentalverhaal onzin? Daarnaast heb ik hier ergens gelezen dat dw tevens black & dekker is?? Is Dw dan wel een goed merk? En de freesjes die erop kunnen zijn 6-8mm is dat ok? En waar moet ik verder op letten bij de aanschaf van een frees. Deze heb ik ook gezien, is die beter? http://www.gereedschappelijk.nl/electri ... -watt.html. Een eventuele cirkelzaag zou deze kunnen zijn maar ook hier geld waar moet ik op letten? http://www.gereedschappelijk.nl/electri ... -watt.html Hebben jullie tips, of eventueel andere apparaten die goed zijn. Voor de frees heb ik +- 200 a 250 euro over en voor de cirkelzaag +- 150 euro.

Groetjes Michael

Ps sorry voor het lange verhaal :oops:
 

SamPonette

Post veel
5 nov 2010
2.135
4
Antwerpen
www.samponette.be
voor de bovenfrees: die dewalt ziet er wat geodkoop uit ;)

merken voor hier verkijgbare bovenfrezen: festool, hitachi, metabo, bosch (blauw). Dus ja die Hitachi is een betere keuze tussen die 2.

wat cirkelzaag betreft, geef ik de voorkeur aan een invalzaag, type festool (er bestaan genoeg kwalitatieve alternatieven, zoals bvb de versie van metabo)
 

gandel69

Actieve deelnemer
6 apr 2008
401
10
Diepenveen
www.kekkek.nl
@houtplank,
Ik heb (ooit) een tijd gewerkt met een lichtere DeWalt bovenfrees en ik vond het een heel handzame frees met een hoog gebruikgemak. Het grote voordeel van DeWalt (en dus ook Black en Decker) is dat er veel aanvullende accessoires voor te krijgen zijn. Op termijn kan dat best handig zijn.
Zelf gebruik ik momenteel voornamelijk een Black en Decker 1100 Watt frees. Deze bevalt me goed. Is qua hanteerbaarheid vergelijkbaar met de kleinere DeWalt en voor veel klussen krachtig genoeg.
Overigens is de DeWalt kwalitatief wel een stuk beter hoor. Met name het vastzetten van de freeshoogte is bij mijn Black en Decker een stuk minder.
Een toerental regeling op een lichtere bovenfrees vind ik onzinnig, tenzij je andere materiaal dan hout gaat frezen. Ik zet de frees altijd op maximale snelheid, alleen bij echt grote frezen (die maar zeer sporadisch gebruik) gaat het toertal naar beneden. Maar dergelijke frezen zet ik nooit in een lichte machine.
Op het gebied van circelzagen heb nog nooit een goede keuze gemaakt :( Ik heb er twee gehad (middensegment) en beide zijn kort na de garantieperiode doorgebrand. Ik zaagde er vooral dikke multiplex panelen (keukenbladen) mee, en dat trokken ze op termijn niet. Ik ben dus ook zoekende... :)
gandel
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@ Houtplank : Het houtbewerken is een machtig mooie hobby die enorm verslavend werkt. Wat heb je momenteel al aan elektrisch gereedschap? Ik zou zelf enorm naar een zaagtafel neigen en niet direct een cirkelzaag.

Je bent van harte welkom in zwolle om hier eens eaa te proberen om te zien wat je het liefste hebt.
 

WR1944

Oud hout
Als je relatief klein werk gaat zagen, zeg tot 1 m tot 1,5 m, dan is een kleine zaagtafel zeer aan te bevelen. Ga je ook grote platen (1,2 x 2,4 m) opdelen dan is een cirkelzaag met geleiderail erg handig.
Voor een bovenfrees zijn er legio mogelijkheden. Loop het forum maar na. Ik zou zeker voor een 8 mm gaan, dan kan je wat steviger frezen gebruiken. Met een verloop doe je ook de 6 mm frezen. Ook hier geldt dat een freestafel erg handig is in veel gevallen.
Aan de hand van je projecten kan je je keuzes gaan maken. Ikzelf wacht tot zich een project aandient en koop dan het missende gereedschap. Daarvoor heb ik een lange termijn lijst gemaakt. Zo weet ik van tevoren wat ik ga kopen als ik het moet kopen.

Veel succes met de hobby.
 

Rudolf

Actieve deelnemer
28 jun 2010
262
0
Zelf heb ik ook een B&D bovenfrees, heb ik op de rommelmarkt gekocht en een nieuwe zool (geen idee hoe dat heet) bijgekocht. Freesje erin, goed aandraaien en frezen maar. Maar nu moest het freesje er weer uit, dat is me nog steeds niet gelukt, zo muurvast zit dat ding. (heb hem nu steeds ongebruikt in de kast liggen). Dus mijn voorkeur gaat naar een ander merk.

Groeten Rudolf.
 

Houtenplank

Actieve deelnemer
19 apr 2011
34
0
Zwolle
ik heb op dit moment een accu boormachine van hitachi een decoupeerzaag van b&d en een vlakschuurmachine van de gamma :lol: De hitachi boormachine ben ik heel erg blij mee. De B&d decoupeer is een echte afrader :( , de zaagjes schieten constant los en de gamma vlakschuur is wel prima zo. Een zaagtafel zou ik graag willen hebben, een nieuwe zit er zowieso niet in. Op marktplaats staan er genoeg van o.a. scheppach elu en elektra beckum. Mijn probleem is daarbij dat ik niet weet waar ik op moet letten bij de aanschaf van een 2e handse :?: . Verder wil ik ook grotere formaten kunnen zagen(platen van 1,5m+) voor o.a. kasten of tafels. En ik lees net uit 1 van de antwoorden dat dan een cirkelzaag met geleider wat handiger is voor grotere platen. Verder heb ik begrepen dat een frees met meer wattage beter is? Resulteert dat b.v. dat je wel of niet in hardhout etc kunt frezen? Zelfde geld dan denk ik ook voor een cirkelzaag/zaagtafel toch?
 

WR1944

Oud hout
Rudolf zei:
Zelf heb ik ook een B&D bovenfrees, heb ik op de rommelmarkt gekocht en een nieuwe zool (geen idee hoe dat heet) bijgekocht. Freesje erin, goed aandraaien en frezen maar. Maar nu moest het freesje er weer uit, dat is me nog steeds niet gelukt, zo muurvast zit dat ding. (heb hem nu steeds ongebruikt in de kast liggen). Dus mijn voorkeur gaat naar een ander merk.

Groeten Rudolf.

Als je de moer van de klemhuls losdraait zit het conische gedeelte met de frees nog steeds vastgeklemd door de wigwerking. Als je iets verder doordraait voel je weer weerstand. Dan heb je de speling van de moer weggewerkt en trek je de conus met een extra slag geheel los. Dan kan je de frees er makkelijk uit trekken. Bij het weer plaatsen van een frees moet je er op letten dat je de as van de frees niet tot op de bodem laat zakken. Het is dan mogelijk dat je de schroefdraad en/of de conus beschadigd.

Succes.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Als tweede machine is een stofzuiger zeer aan te raden.
Een bovenfrees en een cirkelzaag geven veel stof.
Niet alleen is dat een troep, het is ook ongezond.
 

Houtenplank

Actieve deelnemer
19 apr 2011
34
0
Zwolle
Allereerst bedankt voor alle antwoorden. :D

Tja een stofzuiger is inderdaad een must, anders krijg ik ruzie met de vrouw :roll:

@ rick, ik zou heel graag eens een kijkje komen nemen, ik heb me in de tussentijd wat verder georiënteerd en ik blijft twijfelen tussen een cirkelzaag en een zaagtafel. Een zaagtafel zal zeker een 2e handse worden gezien mn budget :cry:
 

Houtenplank

Actieve deelnemer
19 apr 2011
34
0
Zwolle
Yesss, hebbus. :D

ik heb rustig afgewacht en goed gezocht en heb een 2ehandse elektra beckum pk300 bj94 220v op de kop kunnen tikken. Is een mooie machine, op het eerste gezicht goed onderhouden. Ik ben er super blij mee. 90 en 45 graden zijn ook echt exact (gecontroleerd met m'n starret gradenmeter). Geen speling op het zaagblad, geen bijgeluiden als de zaag aanstaat, en het blad is ook mooi vlak. Zo te zien heeft hij her en der wel wat aandacht nodig. De hoogte instelling loopt wat stroef en de zaag loopt niet exact parallel met het tafelblad. De zeigeleider loopt wat stroef. Voor de rest is ie prima in orde. Iemand nog tips of ervaringen met deze machine m.b.t. het parallel zetten van het zaagblad t.o.v. het tafelblad? Of eventueel andere weetjes of handigheden over deze machine?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.