PDA

Bekijk Volledige Versie : groen draaien

draainick
22-04-11, 22:35
hoi,
ik zie dr eigenlijk niet zoveel berichtjes van, maar doen jullie ook wel aan groen draaien?
ben dr zelf ooit mee begonnen, zo groen als gras. ben nu een heel klein beetje wijzer maar vind het nog steeds spannend.
ik heb zelf bijvoorbeeld zo'n beetje alles/heel veel geprobeerd op drogingsgebied: van oliebaden tot magnetron en papieren zakken tot weesgegroetjes opzeggen in volle maan...het blijft gewoon spannend bij elke pot en schaal.
als er meer groene draaiers zijn lijkt het me leuk om eens wat uit te wisselen.
om maar gelijk maar eens met wat vragen te beginnen:
- wat zijn je favoriete houtsoorten?
- hoe droog jij je hout?
- afwerking vind ik altijd een probleem omdat het hout nog nat is net na het draaien, hoe gaan jullie daar mee om?
- niet zo bekend is dat de gemiddelde groendraaier nogal wat reststukken heeft, die na een jaar of vijf helemaal niet zo groen meer zijn. sommige houtsoorten laten zich eigenlijk best heel goed drogen als stam tot een centimeter of 30 diameter. berk en es zijn wat dat betreft kampioen wat mij betreft, maar ik heb ook best mooie scheurloze stukken els en prunus liggen. en jullie?

groeten nick

oh ja, heb zelf niet zoveel techniekjes en tipjes gegeven hier maar leek me eerst handig uit te vinden of daar dus wel "markt" voor is. beetje lullig om me nou helemaal uit te leven op een onderwerp waar in woodworkingsland niet echt op wordt gewacht toch? kan ik beter weer verder met mn gesprekje met dat stukje es die mij zo goed begrijpt. ;)

Athanor
23-04-11, 10:07
Ja, het nut van het plaatsen van tips is moeilijk te meten lijkt me. De reacties van forumleden zijn wat dat betreft niet maatgevend, omdat er horden niet geregistreerde passanten langs komen die dit forum als een grote bron van kennis zien :D

Fons

Ad de Crom
23-04-11, 13:42
Groen en dus nat draaien doe ik nogal eens.
Heb wel gedroogd in een magnetron, maar dat is eigenlijk een onnatuurlijk proces, alhoewel er resultaten mee te bereiken zijn, drogen in een magnetron moet je voorzichtig doen, diverse cyclussen op de laagste stand, en telkens af laten koelen. En van te voren voordat je de magnetron gebruikt het werkstuk wegen, en noteren.
Na een aantal cyclussen en afkoelen weer wegen, totdat je ziet dat er zo'n 25 procent van het gewicht verdwenen is.
Hierover zijn er nogal wat verschillende meningen.
Voor mij is de beste manier om voor te draaien met een wanddikte van 10 procent van de diameter, en het voorgedraaide werkstuk in een papieren zak te doen, en te laten staan voor een aantal weken, je kunt tussentijds wel het gewicht nawegen, om te zien hoeveel vocht eruit verdwenen is. (als je tenminste het begin gewicht genoteerd hebt)
Soms draai ik het gewoon groen en nat tot een gereed werkstuk, het vervormd dan wel wat, maar dat kan soms ook wel een aantrekkelijk resultaat opleveren, afhankelijk van wat je voor ogen hebt.
Over het drogen van hout zijn er de afgelopen jaren veel discussies geweest op forums, met het soaken van hout in detergenta of ander spul, en andere methoden die soms iemand bedacht had, en zei dat hij er succes mee had.
Maar uiteindelijk zijn al die methoden onnatuurlijk, geduld hebben is een schone zaak, en veel houtdraaiers kunnen dat geduld schijnbaar niet opbrengen heb ik gemerkt.
Groetjes Ad

WR1944
23-04-11, 18:07
Ad, mag ik, met alle respect voor je vakmanschap op houtbewerkingsgebied, je er op wijzen dat het meervoud van cyclus cycli is, zoals ook het meervoud van forum fora is. Met dank aan die Romeinen, die vreemde jongens volgens Obelix.

joppe123
23-04-11, 21:05
Het liefste draai ik vers gekapt hout, grote schotels uit kers, appel, eik, beuk enz.
Mijn schoonvader woont naast een groot bos waar regelmatig gekapt wordt, vandaar.
Ik draai mijn schotels altijd tot ongeveer 3cm dik, dan insmeren met houtlijm (buiten en binnenkant), een paar maandjes wachten en dan afdraaien en klaar is kees. Je moet natuurlijk wel het geduld hebben.
Vervorming na het afdraaien is minimaal, dit hangt wel af van de houtsoort
Ervaring met het laten drogen van mijn stukken dmv stoom,micro-golf, enz heb ik niet, omdat deze stukken een doorsnee hebben van 40 tot 70 cm, te groot om in de oven dus.
Wat ik wel nog eens wil proberen, om een grof gedraaide schotel een paar maand te laten verwateren en dan laten drogen en dan af te draaien. Iemand hier ervaring mee? Laat maar weten.

Groetjes

Ad de Crom
24-04-11, 10:39
Ad, mag ik, met alle respect voor je vakmanschap op houtbewerkingsgebied, je er op wijzen dat het meervoud van cyclus cycli is, zoals ook het meervoud van forum fora is. Met dank aan die Romeinen, die vreemde jongens volgens Obelix.
WR, je moet maar denken dat dit een Brabander geschreven heeft, een ouwe nogwel die soms "senoir moments'' heeft, wil ook nog wel eens als ik niet oppas iets in plat bergs schrijven, dan is het echt onleesbaar ;)
oudoe, Ad

WR1944
24-04-11, 18:19
WR, je moet maar denken dat dit een Brabander geschreven heeft, een ouwe nogwel die soms "senoir moments'' heeft, wil ook nog wel eens als ik niet oppas iets in plat bergs schrijven, dan is het echt onleesbaar ;)
oudoe, Ad

Als Brabander ben je dichter bij Rome dan een (bijna ex) Hagenees, dus je zou het beter moeten weten . :mrgreen:

Ik hoop dat je het met zuidelijke humor je aan laat leunen.

nyckle
26-04-11, 21:45
Mijn eerste echte "groene ervaring"was de Elzen pot. Leuk ding geworden, maar zou het nu anders draaien. Ik moet nog meer ervaring opdoen. Maar er staat nog een 50 meter elzenhout hier op het erf.
Ook ik ben te snel geweest met het drogen. Hoewel er geen scheurtjes zijn opgetreden. Meer geluk dan wijsheid.
Die haast heeft vooral er mee te maken, dat ik te snel resultaat wil zien.

Met het opspannen van het werkstuk heb ik nog altijd enige problemen. Dit Elzenpot is echt het eerste "Groenewerk" waar ik redelijk tevreden over ben.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-LLLCLWK3.jpg

Nu zou ik de jaarringen meer hebben gevolgd.

draainick
26-04-11, 22:01
mooi potje zeg, nyckle

leuk met die schorsrand. heb hetzelfde probleem als jij: ik wil meestal toch wel snel resultaat zien. ik die zin ben ik niet zo'n purist onder de houtdraaiers, sorry Ad.
het draait er trouwens wel vaak op uit dat ik met mijn snelle-halen-gauw-thuis tussenweggetjes dus als het ware van een kouwe kermis thuis kom, en dan moet ik toch gewoon de natuur (das vaak tijd) maar weer haar gang laten gaan. in die zin ben ik vaak toch wel purist tegen wil en dank.

door het mooie weer niet zo actief opt forum geweest. zal eens wat meer groene foto's en tips (al dan niet puur) gaan plaatsen. Ik geloof dat het weer weer gaat omslaan dus dr komt weer wat internettijd vrij.

Inge
31-10-11, 23:45
Hai,

Ik ben een verse forum-bezoekster en heb een vraag over het draaien van vers hout. Ik heb een draaibank te leen en speel er sinds een paar dagen mee. Wat mij erg leuk lijkt, is ragdunne lampenkapjes maken van vers hout (uhh, nog wel even oefenen..) en die gewoon laten drogen. Ik zie dan liever geen scheuren ontstaan, maar vervormingen zijn meer dan welkom.
1: Is dit een stom /niet uitvoerbaar plan?
2: Welk hout is geschikt hiervoor? (moet ook liefst enigszins doorschijnen) Zou berken kunnen?

Inge

PS: Fijn forum!

rickkoorman
01-11-11, 06:42
Inge,

Het is een goed idee en zeker mogelijk. Ik denk dat je veel houtsoorten zou kunnen gebruiken. Berken zou een optie zijn. Hou je ons op de hoogte van je ontwikkelingen??

markvanzee
02-11-11, 19:53
als je groen hout wil drogen kun je natuurlijk de 'insmeren-met-lijm-methode' gebruiken, die ik meestal gebruik. het is gewoon makkelijker, je kan daarna je werkstuk mooi rond draaien en netjes schuren enzo.

maar je kan ook je natte werkstuk afmaken en dan laten drogen door het simpelweg in een kartonnen doos te doen met een hand houtkrullen en die doos dan dichttapen. ik heb hiermee veel werkstukken gedroogd, waaronder moeilijke houtsoorten zoals hulst en draaiwerk met het hart erin. allemaal met succes en zonder scheuren. ik prefeer deze methode over magnetron drogen en alcohol bad enzo, magnetron drogen vind ik irritant want dan moet je heel de tijd je schaal in de magnetron doen en er weer uit halen, en dat alcohol bad vind ik gewoon overstandig, waarom zou je allemaal van die zooi kopen als je het gewoon in een kartonnen does kan drogen?

je kan het zelfs drogen in een vuilniszak, want deze zakken zijn waterdicht maar niet dampdicht.
alleen dan moet je wel om de halve week de zak binnenstebuiten keren om schimmel te voorkomen.

markvanzee
02-11-11, 20:03
Hai,

Ik ben een verse forum-bezoekster en heb een vraag over het draaien van vers hout. Ik heb een draaibank te leen en speel er sinds een paar dagen mee. Wat mij erg leuk lijkt, is ragdunne lampenkapjes maken van vers hout (uhh, nog wel even oefenen..) en die gewoon laten drogen. Ik zie dan liever geen scheuren ontstaan, maar vervormingen zijn meer dan welkom.
1: Is dit een stom /niet uitvoerbaar plan?
2: Welk hout is geschikt hiervoor? (moet ook liefst enigszins doorschijnen) Zou berken kunnen?

Inge

PS: Fijn forum!

hoi Inge,

ik gebruik die techniek om houten hoeden te draaien. je kan met een beetje oefenen lampenkappen en hoeden draaien van 1 a 2 mm wanddikte. je kan vele houtsoorten gebruiken, maar ze moeten wel kletsnat zijn en je moet snel draaien, want het hout vervormt snel. je hebt er een sterke houtdraaibank voor nodig en een lamp om de wanddikte te meten. deze meet je door te kijken naar de hoeveelheid licht er door schijnt (hoe dunner de wanddikte, hoe geler het licht meestal)

je zou voor de gein eens naar dit filmpje moet kijken, deze man doet precies wat jij van plan bent, alleen hij draait het wel van kops hout, dit ik wel lastiger dan langs hout. ik zou adviseren om eerst langshout te draaien.
http://www.youtube.com/watch?v=LgsDWb0orSQ&feature=related[/video]]
http://www.youtube.com/watch?v=LgsDWb0o ... re=related (http://[video=youtube_share;LgsDWb0orSQ)

ook op de website van houtdraaier adrie bezemer staat een beschrijving van hoe je een houten hoed draait, ook erg informatief!

Inge
03-11-11, 23:18
Geweldig, heren, dank voor de goede en uitgebreide raad en de filmtip!
Ik ben gisteren naar een rooibedrijf geweest en heb wat moppen berken gehaald om te oefenen. Grappig hoor, die natte krullen en dat soppige werk. Ik ben nu bezig met probeersel nummer drie: mijn eerste schaal :P .
Ik ga er morgen mee verder; heb 'm nu samen met natte krullen in een zak gedaan.

mootje
08-11-11, 12:17
ik vind het toch altijd apart om nat te draaien, ach moet het zelf ook maar eens proberen. ben benieuwd naar je werk.

poolvos
26-11-11, 15:31
Deze pot (Esdoorn?)is zeiknat gedraaid en koel weggezet voor het open raampje in de berging. Tot nu toe geen enkel scheurtje.
Gr

Attached files http://woodworking.nl/upload/attachments/40021=8149-Pot.jpg (http://woodworking.nl/upload/attachments/40021=8149-Pot.jpg)

renÚ13
26-11-11, 17:57
mooi!
wanneer is hij gedraaid?
volgende probleem doet zich op bij nat-draaien
aardlek slaat elke keer af omdat de elektra zeike nat wordt

poolvos
26-11-11, 18:05
week of 6 geleden nat weggezet af en toe even omdraaien. Als je aardlek eruit vliegt zit er iets niet goed bij je draaibank moet je even alles goed nakijken of er wat bloot ligt of vocht doorlaat.
Gr

renÚ13
26-11-11, 19:21
wordt gedaan:p
of eigenlijk wordt gewoon de hele draaibank opnieuw bekabeld:p
kabels stammen van '79 dus dat is wel eens een keertje nodig

Inge
27-11-11, 15:11
ik gebruik die techniek om houten hoeden te draaien. je kan met een beetje oefenen lampenkappen en hoeden draaien van 1 a 2 mm wanddikte. je kan vele houtsoorten gebruiken, maar ze moeten wel kletsnat zijn

Waarom lukt dat ragdun draaien alleen met nat hout?
Ik heb nu een paar keer nat berken gedraaid, maar het blijft wel erg vezelig op de kopse delen. Hoe schuur je nat hout het beste, of kan je beter gewoon wachten tot het droog is?

De Poolvos-esdoorn-pot is trouwens mooi!

markvanzee
27-11-11, 16:14
ik gebruik die techniek om houten hoeden te draaien. je kan met een beetje oefenen lampenkappen en hoeden draaien van 1 a 2 mm wanddikte. je kan vele houtsoorten gebruiken, maar ze moeten wel kletsnat zijn

Waarom lukt dat ragdun draaien alleen met nat hout?
Ik heb nu een paar keer nat berken gedraaid, maar het blijft wel erg vezelig op de kopse delen. Hoe schuur je nat hout het beste, of kan je beter gewoon wachten tot het droog is?

De Poolvos-esdoorn-pot is trouwens mooi!

als je geen goede afwerking van het snijdend draaien kunt krijgen, kun je schuren tot je een ons weegt. een goede afwerking begint bij goed snijden. nu is dat inderdaad bij de zachtere houtsoorten wat lastig. e.v.t kun je de kopse kanten glad snijden met de punt van een vlakke beitel.

dun draaien werkt beter met nat hout omdat het flexibel is, dus minder snel scheurt. ook snijd het makkelijker.

een manier om nat hout te schuren is door het hout nat te houden, met bijv. een doordrenkte doek. dat is nodig omdat je anders zo'n koekebak aan je schuurpapier krijgt waardoor het dichtslibt en niet meer schuurd. maar bij deze manier kun je kans hebben op kleur-overdracht bij bijvoorbeeld taxus met spinthout, dan maakt het orange schuurstof het witte spinthout ook oranje, en dat is niet mooi.

poolvos
27-11-11, 16:45
Ik draai de potten of schalen eerst helemaal af en dan zet ik ze binnen koel weg op de tocht, wel goed nakijken voordat je hem eraf haalt of er geen diepe groeven inzitten anders kan je hem weer helemaal afdraaien.Na een weekje of zo span ik hem in en schuur hem even grof af, dit herhaal ik tot hij nagenoeg droog is daarna kan je hem gaan afwerken grof fijner fijnst. Dan schuur ik hem nog helemaal onder de tv op de bank :D met 1000 en zet hem dan nog een paar weken koel weg. Het verschilt welke hout je gebruikt je moet een beetje experimenteren met Esdoorn gaat dit prima Kersen ook maar moet langer koud weggezet worden.
Gr

jan pranger
27-11-11, 17:18
Een handige tip is misschien om na het dun draaien van nat hout vlak voor het schuren EVEN de f÷hn er over te houden. De (oppervlakte)vezels worden dan stugger en laten zich makkelijker wegschuren. Desnoods eerst na het drogen even bespuiten met haarlak. Worden de vezels ook stugger. Ik zou wel proberen direct tot een eindresultaat te schuren omdat later vervorming optreedt en het (draaiend) schuren lastiger wordt.
Ben benieuwd naar jullie ervaring.
vr.gr. Jan Pranger.

Inge
27-11-11, 17:39
een goede afwerking begint bij goed snijden
Momenteel nogal ruzie met mijn handen, maar als ze weer wat gewilliger zijn ga ik knetterhard oefenen!
Probeersel 4 was overigens een schaal die ik (van natte berk) tot 2mm dikte gedraaid heb. Een weekje later is mijn "kunststuk" aan gort gegaan bij de poging hem te schuren... :oops:

renÚ13
27-11-11, 17:39
die vezels heb ik enkel gehad bij berkenhout dat nog nat was
ik heb de stukken ruw gedraaid en toen gedroogd in de magnetron
toen netjes gedraaid zoals ik ze wilde en geschuurd
het schuren gaat dat ook veel beter

Inge
27-11-11, 17:54
f÷hn, haarlak, magnetron, stofzuiger....ik ga mijn hele huishouden inzetten voor het juiste resultaat! :D

renÚ13
27-11-11, 17:58
wat ik een keer heb geprobeerd is het werkstuk ruw draaien en dan de draaibank op z'n hardst laten ronddraaien voor een tijdje wel geen optie als de draaibank gaan springen en lopen
het water vloog letterlijk uit het hout

henkverhaar
28-11-11, 08:26
Probeersel 4 was overigens een schaal die ik (van natte berk) tot 2mm dikte gedraaid heb. Een weekje later is mijn "kunststuk" aan gort gegaan bij de poging hem te schuren... :oops:

Mijn ervaring met groen draaien is dat het veel trial and error is om tot een goed uiteindelijk resultaat te komen. Daar staat tegenover dat het draaien zelf een genot is.

poolvos
28-11-11, 08:59
Je kan alles inzetten maar veel geduld moet je hebben met nat draaien en letten op de temperatuur. Had een mooie pot van Kersen gedraaid en geschuurd alleen vergeten hem weg te zetten dus de andere ochtend een mega scheur.
Gr

mootje
29-11-11, 13:09
mooi geworden zeg.

boompje
02-12-11, 11:42
Hoi,

Ikzelf draai zeer veel groenhout. Zowel met een trapdraaibank als elektrisch.
Ik heb nog nergens zien staan dat het toch wel belangrijk is(indien mogelijk) om zoveel mogelijk het hart uit je hout te halen.
Ik draai hiet perfect nat esdoorn schalen. Deze zijn +-35% vocht. Op het einde zit dit nog op +-18%. Dit in een goed uur.

De kunst zit hem in het op de juiste moment draaien van het stuk hout. Tussen de centers met gekloven hout maakt het alemaal niet zoveel uit. Maar bij schalenwel.

Ik heb er problemen mee gehad toen ik Haagbeuk wilde draaien. De dag nadat ik ze geoogst had heb ik ze op de draaibank gezet en het water spoot eruit. Na +- 30 min draaien werd het geheel plots zo ovaal dat het niet meer kon. Nu is de schaal bovenkant van de schaal op de korte kant +-3 cm smaller dan op de lange kant. Ze is ongeveel 3a4 mm dik gedraaid maar is niet gescheurd of wat dan ook.
Nu heb ik het hout +-1.5maand rustig laten staan en dan opnieuw geprobeerd. Nu gaat het zeer goed. Wel belangrijk is snel werken.

Ivm schuren: nat hout schuren is niet leuk, schuurpapier wil niet mee. Dus een goed alternatief is zuiver draaien, dan hoef je niet te schuren. Het vraagt wel de nodige oefening en juiste techniek. Wat ook zeer goed helpt is een scheerschraper. Kun je zeker bij Esdoorn super mooi mee afwerken.

Chris