Test accu schroefboormachines

Frank-Jan

Actieve deelnemer
12 sep 2008
208
12
Belgisch Limburg
Op de Nederlandse makita site is een test van het tijdschrift klusvisie als pdf bestand te downloaden. (vanwege het feit dat de makita machine niet slecht uit de test kwam natuurlijk ;) ) Ik vond het wel een interessante test, en dacht dat het andere mensen ook wel zou interesseren. link

Ik was vooral blij dat de protool machine erg goed uit de test kwam (Ben er zelf heel tevreden over, ik heb de pdc versie van de geteste machine,(wel gekocht in kortstondige vlaag van verstandsverbijstering (achterlijk hoge prijs))
Ook interessant vond ik dat de +3 marketing van de nieuwe festool li-ion machines niet uit de lucht gegrepen blijkt te zijn... de T12 machine (wat eigenlijk een 10.8V machine is); doet niet onder voor 14.4V machines van andere merken.

Ik heb de test slechts vluchtig doorgelezen maar kon ze voorlopig toch op enkele foutjes betrappen: ze zeggen dat ze de DRC versie van de protool machine getest hebben (dit is de schroefboor versie, terwijl ze foto's van de PDC versie tonen ( die ook kan klop-boren; wat de versie is die ikzelf heb). Verder klopt de opgegeven ampèrage van die boor ook niet met de specificaties, die zeggen dat het 2.6Ah is i.p.v. de vermelde 2.8 (klein detail, maar ja, ze gebruiken het wel als vergelijkingspunt in een tabel)

Verder vind ik het een beetje jammer dat ze de winnaar van de vorige test niet meegenomen hebben (14.4V li-ion panasonic met borstelloze motor (de festool en protool machines hebben dit overigens ook). De redenering hier achter is dat die nog geen opvolger heeft en ze alleen de "nieuwste" modellen testen.(beetje raar want dit is nog steeds het "nieuwste" model, maar ja ergens moeten er grenzen getrokken worden)
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
Bedankt voor deze link.

De test is idd positiever voor de Festool en Protool dan voor de Makita.
Alleen hebben die het (eeuwige) euvel van de hoge prijs.
 

Hansalmere

Actieve deelnemer
24 aug 2008
372
1
Zeewolde
met veel genoegen las ik dit onderwerp want mij Makita heeft ook zijn beste tijd gehad dus op zoek naar een nieuwe machine en aangezien mij echtgenote werkzaam is in een bedrijf wat zowel festool & makita & de walt verkopen kwam hun advies van Hans neem een de Walt qua prijs hoef ik me niet druk te maken :oops: dus het gaat mij om de kwaliteit wie heeft ervaring met de Walt accu schroefmachines
 

Arend

Nieuw lid
2 dec 2008
16
0
www.arendhuyskamp.nl
Met uitzondering van panasonic heb ik alles wel es gebruikt. Wie niet op de centen let koopt een Festool/Protool of Makita (of panasonic). Als je elke dag een tol gebruikt ben je een beetje gek als je op de centen let. Het is duidelijk dat de verschillende merken ook verschillende doelgroep hebben. Festool voor het fijnste werk; protool voor het iets ruigere, makita voor wie van lekker douwen houdt. DeWalt is een echte bouwtol. Afgezien van de grove afwerking van DeWalt zijn de handvaten voor mij gewoon te groot, ik vind het rampendingen.
Met dat laatste kwaliteits argument kom ik met de manier waarop je een accutol eigenlijk moet beoordelen: houd hem vast, zet hem een paar keer aan/uit, probeer de links/rechtsschakelaar te bedienen met de handwaarmee je de tol vasthoudt! (dat kan namelijk niet altijd), maak draaibewegingen met je pols en voel of de tol plezierig in balans is.
Zoals gezegd: wie zich niet afvraagt wat een tol kost heeft ook geen keuzeprobleem; wie minder uit wil geven kan zich het beste afvragen wat de draaisnelheid en het vermogen is; batterijcyclus is volgens mij minder belangrijk dan ergonomie (volts en Ampéres zeggen eigenlijk niet zoveel). Schuifaccu is beter dan steekaccu en hitachi maakt ook plezierige tolletjes.
Volgens mij is de goedkoopste makita 14V de ultieme hobbytol maar ik zeg ook maar wat. Koop nooit een tol waar geen tweede batterij bij zit.
 

engineer

Actieve deelnemer
4 sep 2008
41
0
Bij mijn werkgever heb ik de beschikking over Hitachi accuboormachines, en de eerlijkheid gebied mij te zeggen dat dit inderdaad goede machines zijn tegen een erg goede prijs.

Ook kun je bij Hitachi nog tegen een redelijke prijs losse accu's kopen, welke nog passen op machines tot ca.10 jaar oud. Daarmee heb je aanzienlijk langer plezier van je boormachine...
 

annette

Actieve deelnemer
10 apr 2008
163
0
www.fingerprintfurniture.nl
ik heb de 14.4 v li-ion van makita en ben er erg tevreden mee - lekkere handgreep ook voor kleinere(lees vrouwenhanden),laag gewicht en toch krachtig genoeg.als je nog meer te besteden hebt is er de 14.4 li-ion van panasonic - lijkt veel op de makita maar panasonic blijkt betere baterijen te maken(gaan heel lang mee).

groet
annette
http://www.fingerprintfurniture.nl
 

Houtbewerker

Actieve deelnemer
3 jan 2008
146
4
Sinds een paar maanden gebruik ik naast mijn Festool C12 de 14,4V Panasonic (winnaar van KlusVisie test). De Panasonic heb ik gekocht in verband met de verbouwing van ons huis + de bouw van een nieuwe werkplaats.

Na veel (nu ongeveer 800 schroeven) en zwaar schroefwerk (6 x 120) zijn mij de volgende zaken opgevallen:
- lichte machine, mede dankzij de LI-ON accu's
- goed in balans
- gemakkelijk te bedienen knoppen
- de toerental verdeling van de Festool vindt ik persoonlijk prettiger, ik mis een stand tussen de hoge en lage stand.
- machine is robuust, een balk (250 x 75) die op de machine viel liet geen sporen na.. ;)

Al met al ben ik erg tevreden over deze keus. Voor de volledigheid, ik heb voor Panasonic gekozen uit de rij van Makita, Protool, blauwe Bosch, Festool en Panasonic.
 

koffiedrinker

Actieve deelnemer
12 jun 2008
252
9
De aanzet van het plaatsen van de test is geworden tot het bespreken van de accu-schroefmachines die we hebben. Nu ook ik.

Mijn eerste accu-boormachine was een merkloze van de Gamma (voor ongeveer € 35,-, met twee accu's). Voor incidenteel gebruik prima en zijn geld meer dan waard.
De hobby loopt wat uit de hand en we hebben een "klus-"huis gekocht. Dus veel schroeven. Nadat de Nicad's toch wel heel erg terugliepen, een andere machine gekocht.

Ik heb toen een Metabo BSZ 12 litiumion gekocht.

Grote voordeel t.o.v. vele andere merken: de prijs en toch een "echt" merk.
Hij is bij de Gamma Bouwmarkt te koop, en die hebben heel sporadisch een 15% korting op alles.
Daarbij is deze machine aldaar nog scherp geprijsd ook. (Ik heb nu iets van € 180 betaald)

De machine is niet zwaar, maar mijn vriendin vindt van wel. Toch vindt ze het een fijne machine.
Goed in balans, en de accu gaat er makkelijk uit.
Hij is stevig, maar ik heb niet als test er een balk op laten vallen.
Ik heb goede grip, maar mijn vriendin haar handen zijn iets kleiner. Bij haar is het lastiger.

Hij schroeft prima. Ik heb niet bijgehouden hoeveel ik kan schroeven en boren met een accu. Er zitten er twee bij, met ongeveer een half uur is er weer een volle. Dan heb ik de oude nog niet leeg. Ook niet bij (voor mij) zeer intensief boren.
Ik heb ongeveer 100 gaten van 18 mm in 5x5 vuren geboord (en incidenteel in 10cm). Prima.

Nadelen zijn er natuurlijk ook.
Met name is het vervelend dat er een "rem" op zit. Als de bedieningsknop los gaat, dan stopt de machine met een klonk (op zich fijn dat los ook stop is). Nadeel hiervan is dat hierdoor de schroefbithouder los kan komen. Zeker als die niet heel vast zat.

Ander nadeel vind ik dat de lage snelheid toch nog (volgens machine) 400 toeren/min is.
Onderste boven liggend, ergens achterin het keukenblad schroeven is het lastig om de aan/uit maar half in te drukken. Liever had ik een mogelijkheid van max 100 toeren/min gehad. Maar dat heeft geloof ik geen enkele machine.

Ander nadeel is dat de metabo niet stofdicht is van boven. Bij het veel boren van het hout is er veel houtzaagsel en zooi naar beneden gedwareld. De knop ging toen een beetje haperen. Wel schoongespoten (met perslucht), maar een heel klein beetje last (onnauwkeurige aan/uit/tussenstanden) heeft ie nu wel.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.