Jigs voor de zaagtafel

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Wie heeft er ervaring met het maken van Jigs voor de zaagtafel en
dan met name voor de Robland. Bij mij zit er een zwaluwstaartvor-
mige gleuf in, i.p.v. de rechthoekige. Juist de laatste zie je veel
in (Amerikaanse) voorbeelden terug.

Overigens gebruik ik de bijgeleverde zaaggeleiding al nooit. Hij klemt
hier en daar in de gleuf en soms zit er ook weer wat ruimte in. Merk-
waardig ding. Hij is moeilijk haaks te stellen. Ik gebruik altijd maar de
geleider die op de wagen zit ook voor klein werk.

Wat wil ik met Jigs doen? Bijv. een Jig om onregelmatig houd recht
af te zagen. Dat kan niet tegen een geleider. Je moet het klemmen
op een Jig en die door een rechte geleiding laten lopen.

Overigens zag ik ergens een voorbeeld waarbij iemand een geleider
had gemaakt van een dikke keukensnijplank. Dat schijnt ideaal ma-
teriaal te zijn voor dat doel.

André
 
A

Athanor

Guest
Hallo Andre,

Ik herken de door jou genoemde problemen met de Robland. Dat hulpstuk ligt bij mij ook al jaren in de kast. Ik ben ook niet tevreden over de stops op de afkortgeleider en heb daarom voor nauwkeuriger afkortwerk een hulpstuk gemaakt wat ik op de roltafel fixeer. Voor afkortwerk zet ik dan een stop vast met een G-klem, zo krijg ik repeteerbaar zuiver werk. Inmiddels zet ik het hulpstuk ook in voor pennenzagen, zie foto's. Daar heb ik ook nog een ander hulpstuk voor gemaakt, maar nog geen foto's van. Die zal ik nog wel eens maken en plaatsen.
Met de hulpstukken krijg ik bevredigende resultaten, maar geeft me wel aanleiding de mogelijkheden van andere machinemerken op waarde te schatten.

Fons







Attached files
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Bedankt voor het uitgebreide antwoord Fons.
Je hebt er werk van gemaakt met de foto's erbij.

Om zo te kunnen werken moet de rolwagen wel perfect zijn afgesteld. Je gebruikt nu de geleidegleuf ook niet. Omdat de afstand tussen zaag en wagen vrij groot is, moet je een mal hebben die vrij stijf is en dat doe je door vrij groot / breed te werken.
Werken met de wagen is een goed idee. Om niet iedere keer te hoeven uitmeten moet je dus een methode hebben om de mal iedere keer op dezelfde plaats te zetten. Precies haaks op het zaagblad.

Het valt mij op dat je in de Amerikaanse workshops (in videos's en boeken) vaak maar een eenvoudige tablesaw / tafelzaag ziet. Dus zonder wagen en / of apparaat om hoeken in te stellen. Soms met wat houten tafels eromheen voor het grotere werk. Er worden diverse jigs gebruikt die door de geleidegleuf lopen. Soms zit er links én rechts van de zaag een gleuf. Elders in het forum werd deze al eens zaag aangegeven:
http://www.buitelaar.nl/comasy/templates/product.aspx?contentid=237&productid=1418

Speciaal voor het fijnere werk, zijn er tegenwoordig de luxe hulpmiddelen zoals
http://www.incra.com/product_miter_main.htm.

Ik kijk verder ook naar de andere merken zoals bijv. Hammer of zelfs Felder. Vaak is het wel zo dat de echte handigheidjes er alleen als dure extra's zijn.

Verder niemand die wat met die gekke zwaluwstaartgleuf heeft gedaan?

André
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Voor mijn zaagtafel heb ik onderstaande geleider gemaakt, hoewel deze bedoeld was om lange/brede stukken af te korten blijkt hij ook goed bruikbaar voor het fijnere werk.

De geleider bestaat uit een witte meubelplaat (lekker glad en stijf), een paar vuren balkjes van 8 bij 4 en twee aluminium L-profielen. Ik maak geen gebruik van de gleuven in de tafel, de L-profielen glijden langs de zijkanten van de zaagtafel. De profielen zijn vastgemaakt met slotboutjes en kunnen verschoven worden als de zaagtafel of de geleider door temperatuurverschillen of vochtigheid uitzet of krimpt (dit heb ik tot op heden echter nog niet hoeven doen).

O ja: ik heb een stukje acrylglas in het midden gemonteerd om te voorkomen dat ik met mijn vingers in de buurt van de zaag kom :lol:

(voor de liefhebber: het sketchup bestand is hier te vinden)

Attached files
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Om onregelmatig hout recht te zagen zoek je misschien iets zoals dit? Dit voorbeeld maakt gebruik van een geleider die in de gleuf van de zaagtafel past. Maar je zou ook iets kunnen maken dat gebruik maakt van je fence?

Sketchup bestand hier te vinden.

Attached files
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
dat is weer eens een mooi voorbeeld waar sketchup mooi van pas komt peterderooij.

-BaN-
 
A

Athanor

Guest
workingwithwood zei:
Om zo te kunnen werken moet de rolwagen wel perfect zijn afgesteld. Je gebruikt nu de geleidegleuf ook niet. Omdat de afstand tussen zaag en wagen vrij groot is, moet je een mal hebben die vrij stijf is en dat doe je door vrij groot / breed te werken.
Werken met de wagen is een goed idee. Om niet iedere keer te hoeven uitmeten moet je dus een methode hebben om de mal iedere keer op dezelfde plaats te zetten. Precies haaks op het zaagblad.
André

Hallo Andre,
De roltafel van mijn Robland is inderdaad behoorlijk goed afgesteld. Ik heb het hulpstuk aan de onderkant voorzien van een indexpin die past in een van de montagegaten van de roltafel. Daarbij heb ik twee geleiders bevestigd die om de hoek van de roltafel passen. Zo word de jig bevestigd en met een g-klem aan de roltafel gefixeerd. Was wel even werk om goed haaks uit te komen. Op onderstaande foto's kun je e.e.a. zien.

Fons

P.S. Is het een idee om een apart Roland topic te openen voor allerlei wetenswaardigheden over deze machine(s).




Attached files
 

workingwithwood

Actieve deelnemer
22 okt 2008
534
87
Stiens
Hallo Fons,

Ja, het is een hele prestatie om die mal haaks op het zaagblad te krijgen, dat begrijp ik wel. Dat is ook precies de reden waarom ik eens navraag ging doen over die geleidings sleuf. Het zou een stuk eenvoudiger worden als je een rechte (en liefst ook een aan de andere kant van het zaagblad) zou hebben die goed bruikbaar is. Aan die zwaluwstaart sleuf van Robland heb je niet veel.

Wat vind je trouwens van het gebruik van dat snijplank materiaal als geleidings strip? Ik geloof dat ze dat in Amerika UMWH noemen, of zoiets. Het schijnt goed te bewerken te zijn.

Een apart forum voor de Robland? Misschien breder, want er zijn vast ook Lurem, SCM, Hammer, Felder, enz. gebruikers. Kun je overigens ook SubForums inrichten?

André
 
A

Athanor

Guest
Andre,

Ik wil niet een forum openen, maar een topic starten over Robland. Dat is vergelijkbaar met een subforum lijkt me. Het voordeel is dan dat leden en andere lezers de Robland info bij elkaar en achterelkaar in een topic kunnen lezen en dat in de loop der tijd de informatie enigszins bijelkaar blijft.

Ik ben al een aantal jaren lid van de Robland Yahoo group, heeft me veel tips en informatie opgeleverd, is de laatste tijd erg rustig wat info betreft.

Groet van Fons
 
A

Athanor

Guest
workingwithwood zei:
Wat vind je trouwens van het gebruik van dat snijplank materiaal als geleidings strip? Ik geloof dat ze dat in Amerika UMWH noemen, of zoiets. Het schijnt goed te bewerken te zijn.
André

Lijkt me wel eens goed om uit te proberen, alternatief is misschien wel de kunststof die in de fijnmechanica wordt gebruikt, volgens mij nylon. Ik zal daar bij een bekende machinefabriek eens naar informeren. Ik heb ook nog een jig gemaakt voor pennenzagen met een beukenhout geleider, maar daar zit al te veel speling op. Foto's volgen een andere keer.


Fons
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
Athanor zei:
Lijkt me wel eens goed om uit te proberen, alternatief is misschien wel de kunststof die in de fijnmechanica wordt gebruikt, volgens mij nylon. Ik zal daar bij een bekende machinefabriek eens naar informeren. Ik heb ook nog een jig gemaakt voor pennenzagen met een beukenhout geleider, maar daar zit al te veel speling op. Foto's volgen een andere keer.

Fons

ik ben eens opzoek gegaan naar een adres om nylon tekopen maar ik kon helaas geen bedrijf vinden die het voor een leuke prijs verkoopt.
ik was op zoek naar vierkante stukken van 1x10x10 cm maar het was VEEL goedkoper om gewoon naar de winkel tegaan en een snijplank tehalen.

-BaN-
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.