Bankirai lijmen

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Ik heb een stapeltje bankirai gekregen (was over bij een tuinproject) waar ik een tuinmeubeltje van wil maken. Nu heb ik gelezen dat deze houtsoort bijna niet te lijmen is. Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Of iemand die weet met welke lijm ik het zou kunnen proberen?
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Iemand enig idee waar ik dat kan kopen?

(ik denk dat ik het eens bij de bouwmarkt ga vragen: "hebben jullie resorcinolformaldehydelijm? met verharder?" benieuwd wat de reactie zal zijn :p )
 

bananiel

Actieve deelnemer
19 okt 2008
51
0
peterderooij zei:
Iemand enig idee waar ik dat kan kopen?

(ik denk dat ik het eens bij de bouwmarkt ga vragen: "hebben jullie resorcinolformaldehydelijm? met verharder?" benieuwd wat de reactie zal zijn :p )

natuurlijk meneer, pad 3 stelling 2 4e plank van boven geel etiket :lol: .

-BaN-
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Bedankt timmertje, jij kan goed zoeken. Helaas verkoopt deze firma, en andere die ik inmiddels gevonden heb, deze alleen in porties van 5+1kg en waarschijnlijk niet aan particulieren :(

Overigens heb ik een testje gedaan: twee stukjes bankirai op een bankirai balkje geplakt met PU lijm (de sterkste lijm die ik had staan). één koud op elkaar en één met een blinde pen en gat verbinding. Het stukje dat 'koud' was gelijmd sloeg ik er met een paar klappen van de hamer af. De pen en gat verbinding krijg ik vooralsnog met geen mogelijkheid los, deze ligt nu in een emmer water, ik zal vanavond eens kijken of dat effect heeft gehad.

Dus ik denk dat ik maar iets ga maken met pen en gat vebindingen, hier en daar ondersteund met RVS houtschroeven. Dan zien we wel hoe lang het meegaat.

nogmaals bedankt voor de reacties
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Het poeder (de verharder) van de resorcinollijm is echt smerig spul!! Zorg voor een hele goede bescherming voor je mond en neus en direct kleren wassen na het verwerken; het poederstof blijft in de kleren hangen.

Je kunt ook epoxylijm gebruiken en daar ook mooie "fillets" (een soort dikke lijmrupsen in de hoekverbindingen) mee maken op de onzichtbare plaatsen. Zo doe ik dat bij mijn boot ook. Schroeven zou ik echt vermijden, staat niet mooi en op den duur zijn dat toch de zwakke plekken. Lijm, mits goed toegepast, is prima spul; een Boeing 747 (alle moderne vliegtuigen) is ook helemaal verlijmd!!

Dezelfde fa Duursma verkoopt ook wel epoxylijm en kijk ook eens bij Polyservice, http://www.polyservice.nl, die hebben ook een handig boek, Werken met kunststoffen.

En die pen-gat verbindingen zijn natuurlijk prachtig en oersterk; we zijn per slot houtbewerkers!!

jaap
 

borre

Actieve deelnemer
14 jun 2008
538
63
munstergeleen (Lb)
Hoi,

Onderstaande radiatorombouw heb ik 7 jaar geleden gemaakt van resten bankirai. Een en ander is verlijmd met gewone waterbestendige witte houtlijm van Bison. De bovenzijde bestaat uit 4 planken die koud tegen mekaar gelijmd zijn. Geen deuvels, domino's of lamello's. In de voorkant zijn wel lamello's gebruikt ivm het kleine lijmoppervlak. Ondanks 7 jaar van opwarmen en afkoelen is er geen scheurtje te zien.

Ed



Attached files
 

hemski

Actieve deelnemer
31 mrt 2008
281
2
Ziet er chique uit Borre. Echt mooi gemaakt. Heb je nog een grotere foto?
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
dat ziet er inderdaad erg mooi uit Borre, waar heb je het mee afgewerkt?

Jaap: bedankt voor het advies, ik denk dat het met pen en gat verbindingen wel gaat lukken. Dan kan ik voorkomen dat ik die resorcinollijm moet gebruiken.
 

houtmannetje

Actieve deelnemer
27 mrt 2008
270
0
houtmannetje.nl
constructielijm werkt ook goed bij Selangan Batu maar waarom geen andere houtsoort
het is hard splintert heel erg en werkt behoorlijk,,,,, je kan geluk hebben
 

peterderooij

Actieve deelnemer
7 sep 2008
584
0
Omdat ik een stapeltje bankirai heb gekregen (zie 1ste bericht). Het is inderdaad erg hard, maar ik vind het wel goed te bewerken.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Ik heb in 2005 een bankirai pergola gebouwd in de tuin van mijn zoon die toen een nieuw huis gekocht had in Bavel, gemeente Breda, daar bleven nogal wat afvalstukken van over, die ik mee naar huis heb genomen, mooie stukken van zo'n 7 cm in het vierkant. Daar heb ik nogal wat knoppen van gedraaid voor deksels van schalen. Dit bankirai draait best goed, alleen het ruikt niet zo lekker, eigenlijk stinkt het een beetje. Deze knoppen heb ik gelijmd met bison witte professionele houtlijm, en dat gaat best goed. Tot nu toe heb ik nog geen los zittende knoppen gezien. Ook heb ik het gebruikt in sommige van mijn gesegmenteerde werkstukken met hetzelfde goede resultaat, dus ook het lijmen van gesegmenteerde bankirai ringen met bison houtlijm is geen probleem. Alleen wanneer de temperatuur lager is dan 5 graden Celsius is lijmen met bison houtlijm niet mogelijk.

Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.