ovale schaaltje

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Kreeg vanuit de Betuwe een stuk van een afgezaagde tak van een notenboom, die ik groen en dus nog nat maar gelijk gedraaid heb. Was de bedoeling om er een wat diepere schaal van te maken dan ik nu gedaan heb, maar tijdens het afdraaien van de bast ontdekte ik een rond gat dat dwars door het stuk tak ging, het leek wel op een kogelgat zo netjes rond.
Het is een heel oude notenboom dus wie weet nog vanuit de 2de wereldoorlog erin gekomen.
Verstoorde aardig mijn plan.
Heb er toen maar een voet aan gedraaid om dat gat kwijt te raken.
Het schaaltje is in de asmaten 205x175mm en 60mm hoog, en afgewerkt met drie lagen blanke acryllak.
Alvast bedankt voor het kijken.
Ad




Attached files
 

Bouk

Nieuw lid
12 sep 2010
21
0
Ad, ben je niet bang dat de voet gaat scheuren tijdens het drogen van dat natte hout?
De voet is nu toch nogal dik?
Wel apart,ook dat ovale.

Groet Bouk
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Ad

Ik moet eerlijk zeggen dat zo'n gat, en het 2e wereld oorlog verhaal er wel een bijzonder object van gemaakt hadden. Wat mij betrefd hebben dingen met een verhaal vaak net iets meer te bieden. Maar ja dit schaaltje is ook mooi hoor.

Hartelijke groet Hugo
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Ik hoor wel eens van kogels en granaatscherven in oude eiken. :shock:
Lijkt me ook wat met draaien, hapt ineens de beitel op een kogel...auw.
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Bouk zei:
Ad, ben je niet bang dat de voet gaat scheuren tijdens het drogen van dat natte hout?
De voet is nu toch nogal dik?
Wel apart,ook dat ovale.

Groet Bouk
Hoi Bouk, de tak ongeveer 20cm dik heb ik in tweeen gezaagd in de lengte, dus in twee halfronde stukken, vermijd je de kern, als je uit het ronde stammetje met de kern erin een schaal draait heb je een grote kans dat het gaat scheuren. Deze les heb ik wel geleerd.
De vorm van de twee halronde stukken zijn op het gezaagde oppervlak rechthoekig, dus mooi om er een ovale schaaltje van te draaien, scheuren doet het niet, daar ben ik niet bang voor, alleen als je het nat draait zal het wel wat vervormen, maar dat kan ook aantrekkelijk zijn.
Ik had het ook ruw voor kunnen draaien, en in een papieren zak kunnen doen, en een aantal weken kunnen laten drogen, en daarna afdraaien.
Ben nu van het andere stuk een diepere schaal aan het maken die ik later zal posten.
Groetjes, Ad
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
447
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
In het Nooitgedagt doe en kijk centrum te IJlst hebben ze een bakje met oude kogels liggen die tijden de productie van houten schaven te voorschijn kwamen. Die zijn van net na Wo2, en zijn afkomstig uit een partij beukenbomen die uit de Ardennen kwamen. En daar hebben ze toen flink gevochten. ;)
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.