Dikke stukken hout in Chiang Mai

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
We zijn een paar dagen in Chiang Mai, niet zo ver van de grens met Birma (Myanmar). Het is Songkran Thai's nieuwjaar; ze tellen al wat langer dan ons, ze zijn al in het jaar 2554. Het is ook het feest van het water, tussen 's morgens 10 uur en 's avonds 7 uur staan horden mensen langs de weg met emmers (ijs) water, rijden pick-ups rond met bakken water, waterpistolen, fantastisch feest, je bent als je het hotel uitstapt binnen 5 minuten drijfnat.
Maar Chiang Mai is ook een gebied met veel houtbewerkers, dus vanmorgen maar even met de taxi een rondje gemaakt buiten de stad. Vanwege Songkran is veel dicht maar het meest opvallende waren een aantal zaken naast elkaar die hele dikke stukken hout verkochten. Een deel heet "monkeywood" , maar er zit ook mangowood, deng (een soort redwood ook wel Birmees ironwood genoemd). Van monkeywood had ik nog nooit gehoord maar na wat gegoochel schijnt er een versie uit Zuid-Amerika en uit Azie te zijn. De laatste is prachtig van kleur met een scherp contrast naar het spinthout.
Mijn kinderen figureren even om een indruk te krijgen van de grootte. Er stond een plak uit wortel/stamhout van 170 cm hoog en meer dan 7 meter lang en een halve meter dik.
Misschien niet ieders genre, maar van een paar forumleden weet ik.....

jaap
















Attached files
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Jaap, leuke foto's met de kids in front.
Prachtig hout, de laatste foto is erg mooi voor wat betreft de enorme boomstronk met je zoontje er voor, zou iets voor Jan zijn nieuwe kopbank zijn, althans een stuk ervan.
Het valt mij iedere keer weer op dat je daar beland bent in het '' houtmekka'' :!:
Groetjes, Ad
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Hallo Ad, ik had iets te snel op bevestig gedrukt :oops: . Heb er nog een serie bij gezet.
Ja, het is, als je het opzoekt, wel een beetje houtmekka af en toe, vooral ook omdat de groeigebieden in de "buurt" liggen en er ook een grote houtindustrie is. Alleen al Ikea laat jaarlijks voor 50 miljard baht houten spullen maken in Thailand! Vandaar dat er ook 2 Ikea winkels in Bangkok komen.
En natuurlijk nog een groot aantal, vrij ambachtelijk werkende houtverwerkende bedrijven. Niet alles is nog weggestopt op industrieterreinen, dus zo rondreizend kom ik nog wel eens wat tegen. Maar in de jaren 60'tig had je in Joure (waar ik vandaan kom) met toen zo'n 6000 inwoners in ieder geval 3 meubelfabrikanten van behoorlijke omvang en 15 jaar later niks meer. Het is interessant om te zien of onze geschiedenis zich hier gaat herhalen.

jaap
 

armadaman

Post veel
10 okt 2010
1.276
5
Barendrecht
Hallo Jaap

Dat zijn de betere uitjes. Op de een of andere manier kom ik altijd in van die shoppingmalls en kan dit soort winkels nooit vinden. Ik ga er gewoon meer naar kijken. Wat zie ik op de achtergrond van foto IMG_2941.jpg. Het lijkt wel een wortelstelsel of een plak ergens van?

Hartelijke groet Hugo
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Tjonge Jaap die brokken hout zijn op zich al kunstwerken. Trouwens die andere wondertjes gedijen ook goed in dat verre land. Er komt lengte in zie ik. Maar ja: veel campina natuurlijk. ;) Mijn zoon was vorige week in Bangkok. Benieuwd welke foto's hij heeft geschoten.
Groeten, Jan.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Tsjonge, wat doe ik nog in Nederland.. :mrgreen:

Wat een geweldige kleuren, net Taxus maar dan nog een slag mooier. :shock:
Kunnen we niet met het forum even een Antonov 220 huren en een paar containers van dat spul deze kant op halen?? :p
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@ Wouter , dat moet voor jou echt smikkelen zijn zulke stukken hout!! Tja, die Antanov klinkt goed. Trekken we er een weekje voor uit en peddelen we allemaal achter Jaap aan door Bangkok. Klinkt helemaal goed :D
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.