slijpen van gereedschap

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hoi Rick,
Voor het slijpen van mijn beitels gebruik ik een zelf gebouwde grinder.
Deze bestaat uit een motor van een oude wasmaschine met daarop gemonteerd een houten schijf 150mm rond met daarop bevestigd een dubbelzijdige schuurschijf. Deze schuurschijven koop ik bij gereedschaps handel Leys in mijn woonplaats. deze schijven gaan lang mee, heb er 5 stuks van gekocht in 2004, en ik zit er op dit moment aan te denken om eens nieuwe schijven te bestellen. Heb wel een slijpsteen, maar ik geef er de voorkeur aan om de schuurschijf te gebruiken, ook al uit oogpunt van veiligheid. Ik gebruik dit systeem al een jaar of 6, en het werkt voor mij goed, ben er tevreden mee. Heb er wel een oplegvlak opzitten voor steun voor de beitel.
Heb er een foto van, die ik hierbij toevoeg.

Je kunt natuurlijk ook je beitels slijpen op een slijpsteen, zoals een Tormek, naar dan moet je wel denken aan een slijpmaschine met een toerental van 1850 toeren in plaats van 2900 toeren.
Ook geen amaril steen gebruiken, die verbrand alleen maar je beitel.

Attached files
 

Wilco Flier

Post veel
28 apr 2008
1.777
446
Omgeving Kampen
www.wilcoflier.com
Ikzelf slijp mijn houtdraaigutsen op een bandschuurmachine. Ik gebruik daarvoor een oude, fijne band die ook nog eens flink afgeslepen is zodat 'ie nu een zeer fijne korrel heeft. Beetje water erop zodat de band vochtig is. Werkt perfect. Bij vlakke beitels, steekbeitels en schaafbeitels gebruik ik een tweezijdige slijp/wetsteen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.