houten quaich

HansV

Nieuw lid
4 apr 2011
15
0
www.hohavo.nl
Een quaich is een kommetje, vaak van hout maar ook van zilver, tin, glas etc. waaruit traditioneel in Schotland whisky gedronken werd en die nu nog wel gebruikt worden.
Voor mij een erg leuk onderwerp van houtdraaien en dan eventueel nog andere versieringen zoals zilverklei.
Zie bijvoorbeeld http://www.woodenquaich.com/.
De vraag is nu: hoe werk ik zo'n quaich het beste af. De eisen zijn in elk geval dat ze gebruikt moeten kunnen worden om volgens traditie de gasten bij een feest een welkomstslokje aan te bieden, alcoholvast dus, en dat ze moeten kunnen worden afgewassen.

Wie heeft goede raad?
Zijn er meer houtdraaiers die zo'n quaich interessant vinden?

Alvast bedankt,
Hans V
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo HansV.
Boeiend om met zoveel geschiedenis aan de slag te gaan. Volgens mij kennen ze in Finland ook zulke "drinking-naps". Er gaan veel verhalen rond hoe je hout waterdicht/alcoholdicht kunt afwerken: rustin-osma-koken in paraffine-kunststoflaag-houtlijm laten intrekken-parketlak.
Het fijne weet ik er niet van, maar misschien is er een forumlid met meer chemie in zijn pakket.
Zeker weet ik dat de Japanse urushi lakmethode wel afdoende is.
Ik begin deze week een cursus in die methode en zal het eens vragen.
Overigens moet die kennis toch aanwezig zijn bij de verkopers/makers/houtdraaiers in Schotland.
Dus even een mailtje in het Schots :) richting quaich-jes land en wellicht ligt daar de graal.
Je hoort nog van me over die urushi methode alhoewel ik denk dat ze in schotland hun eigen methode hadden/hebben.
vr.gr. Jan Pranger.
 

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
47
zwolle
@jan Ik hoop dat je iedereen op de hoogte houdt van de cursus japanse laktechniek.

@Harry, een kennis vertelde me dat ze hier meestal "bog-oak" als houtsoort voor gebruiken. Ik zal eens vragen hoe ze dit afwerken.
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Veelal wordt de afwerking met zogenaamde 'food-safe' olie gedaan. Dit is meestal een minerale olie. Het nadeel hiervan is dat het niet polymeriseert en dus altijd weer uit het hout kan logen. Soms wordt walnootolie gebruikt - dit is een semidrogende olie, en zal uiteindelijk een gepolymeriseerde impregnering opleveren. Omdat walnootolie meestal voor consumptie bedoeld is bevat het meestal (altijd?) geen siccatieven - het drogen zal dus traag gaan.

Verder zijn er, zoals Jan al aangeeft, veel opties die allemaal een watervaste finish produceren. In principe zijn alle lakken en vernissen, na uitharden, voedselveilig (ik heb ergens nog wat US-EPA documentatie waarin dat expliciet bevestigd wordt). Zeker voor incidenteel gebruik (althans dat hoop ik als het om sterke drank gaat...) maakt het dus niet zo heel veel uit wat je gebruikt. Ik zou dus eerder op het esthetische aspect van de lak/vernis letten.

Finse / Scandinavische Kuksa's worden van berken-wortelknollen (burls, wratten) gemaakt; het verhaal is dat het enkele dagen tot weken onderdompelen in een pekelbad een dergelijke berkenburl watervast maakt. Ik heb zelf een Kuksa die ik een aantal jaren geleden uit Noorwegen heb meegenomen, en daar drink ik elke dag mijn koffie uit. Het hout dampt een beetje door, maar dat mag geen naam hebben. Ik was hem NOOIT, en er zit dan ook een fikse koffieaanslag in. Traditioneel wordt die in toom gehouden door er bijvoorbeeld eens per maand akvavit uit te drinken.

In zijn algemeen: kuksa's, quaiches, of andere houten drink- en eetnappen niet afwassen... hooguit voorzichtig schoonspoelen en gelijk uitvegen/drogen.
 

Houthasses

Actieve deelnemer
22 okt 2010
589
1
www.youtube.com
Interessante info Henk. Ik ben benieuwd hoe het pekelen van de Kuksa's nou werkt. Volgens een maker is dat puur om het scheuren tegen te gaan, en niet voor het waterdicht maken..

Ik las net ook iets over was gebruiken, je gooit die in gesmolten was en trekt in het hout en dat zou ook waterdicht zijn (lijkt me ook smaak neutraler dan de zout methode).
 

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Houthasses zei:
Interessante info Henk. Ik ben benieuwd hoe het pekelen van de Kuksa's nou werkt. Volgens een maker is dat puur om het scheuren tegen te gaan, en niet voor het waterdicht maken..

Ik heb t n keer geprobeerd met een kommetje uit beuken. Was helaas een grofstoffelijke mislukking. De eerste keer dat ik er drank (gelukkig geen hele dure whisky) in dee sprongen de scheuren er werkelijk in. Ik kon ze -letterlijk- open zien gaan...

Ik las net ook iets over was gebruiken, je gooit die in gesmolten was en trekt in het hout en dat zou ook waterdicht zijn (lijkt me ook smaak neutraler dan de zout methode).

Dat zal zeker werken - maar ik ben zelf nog nooit iets tegengekomen in verband met kuksa's en was. Ook voor was geldt overigens dat het uiteindelijk uitloogt. Overigens vermeldt de informatie die ik over kuksa's heb dat het gebruik van berkenknollen ook essentieel zou zijn voor de waterdichtheid/scheurvastheid. For what it's worth, want ik heb het zelf nog nooit met een berkenknol geprobeerd...
 

jan pranger

Post veel
29 jun 2009
1.982
36
www.arstorno.nl
Hallo HansV.
Ik kom even terug op de cursus Urushi - Japans lakwerk.
Je kunt de Schotse drinknapjes inderdaad water/zuur/alcoholdicht maken met Urushi. Dit is het sap van de Urushi boom (familie van onze fluweelboom) en wordt op dezelfde manier gewonnen als latex uit de rubberboom. Een bijzonder vervelend goedje voor je huid. Bovendien omvat de totale bewerking ongeveer 40 handelingen/bewerkingen. Het spul is echter peperduur.
Minder behandelingen kan ook voor een dicht resultaat. Alleen op bolle/holle vlakken schuur je gemakkelijk door de aangebrachte dunne lagen. Dus goed resultaat is geen garantie.
Conclusie: leuk idee maar niet realistisch.
Ik ga het overigens wel gebruiken in een daarvoor passend houtdraaiwerk.
vr.gr. Jan Pranger
 

HansV

Nieuw lid
4 apr 2011
15
0
www.hohavo.nl
Tot zover bedankt allemaal.
Ik ben m'n hobbyhok nog aan het verbeteren, zodra dat klaar is zal ik het draaien van de quaichs echt goed oppakken.
Dan komt ook het achtergrondverhaal op de website, er valt heel wat historie te vertellen. En ik hoop binnenkort het draaiwerk te combineren met andere technieken, o.a. met Tiffany glastechnieken van mijn echtgenote.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.