Draagkracht ledikant

Cory

Nieuw lid
12 okt 2008
24
0
Hallo,

Ik heb een vraag over draagkracht.

Ik heb een spiraalbodem; dat ding staat op zijn eigen metalen poten, die afneembaar zijn.

Ik heb een ledikant, die bestaat, zoals meestal, uit vier planken, twee zijplanken en een hoofd- en voeteneind. In feite bestaat het bed nog niet, maar de planken zijn op maat gezaagd. Het zijn gewone witte planken met kunststof coating, zo'n 3 cm dik. Het bed is 1.40 breed.

Nu wou ik de spiraalbodem laten dragen door het toekomstige ledikant.
Ik heb een hele doos vol 5 cm stoelhoeken, is dan een goed idee, hoeveel moet ik er dan tegen de zijkanten schroeven om niet door het bed te zakken? Ikzelf ben niet zwaar, zo'n 56 kg, maar die bedbodem weegt ook wel zo'n 25 kg.

En mijn andere vraag: er moeten nog pootjes onder het bed, ik dacht aan een paar repen van hetzelfde hout, ongeveer 6 cm breed die ik ook tegen de zijkant schroef. Ik heb de ervaring dat montagekit niet erg goed plakt dus alle draagkracht komt op de hoekijzers en schroeven te staan.

Overigens wou ik ook de planken aan elkaar zetten met stoelhoeken.

Uiteraard heb ik overwogen om een heel nieuw ledikant te kopen waar de voorzieningen al zijn ingebouwd, maar een nieuw bed valt niet te combineren met de al aanwezige jaren tachtig ombouw die ik niet weg wil doen.

Bij voorbaat dank.
 

tuoh

Oud hout
Ik vermoed dat je bouwmateriaal MDF of spaanderplaat is met een afwerking in folie of melamine?

Normaal gezien zijn twee hoeken per zijde voldoende om het hele boeltje te dragen, MAAR, het materiaal, en de afmetingen van de hoeken zijn bepalend wat kan of wat niet.

Hoe zwaar zijn die stoelhoeken? hoe dik en hoe breed is het metaal? Plooit het makkelijk, of is er in de hoek een V ingeperst? Dat verhoogt namelijk de weerstand tegen omplooien.

Eén en ander kan ook zonder die stoelhoeken, je kan overwegen om de poten dikker te maken, zo kan de bovenkant van de poot tevens de spiraalbodem dragen, en heb je geen hoeken nodig. En als je aan de buitenkant van de poten een lip uitzaagd waar de zijpanelen een stukje invallen is ook het probleem van de bevestiging van de zijpanelen van de baan. Je kan dan gerust montagekit + schroeven gebruiken om de poten te fixeren aan de zijpanelen.

Mvg,

André
 

@lex

Actieve deelnemer
26 okt 2010
242
0
Gamma verkoop speciale ledikanthaken. Hiermee weet je zeker dat het stevig genoeg is en kan je later het bed ook nog demonteren als je het witl verhuizen. Kwa uitvoering zal je er minder last hebben dat de spiraalbodem de stoelhoeken in de weg zit. En kwa geld betaal je ws. iets meer voor ledikanthaken.

@lex
 

Renault

Post veel
14 jun 2009
1.040
5
Vaak is de montagekit wel goed, maar wordt hij op een verkeerde manier verwerkt. Sommige montage kitten lijken op contactlijmen, beide delen insmeren, even laten drogen en daarna pas tegen elkaar bevestigen.
 

Cory

Nieuw lid
12 okt 2008
24
0
Ledikanthaken is ook wel een goed idee. Ik ben nog steeds aan het plamuren en gronden van de zaagvlakken. Wat is eigenlijk de beste manier om het spiraal erin te krijgen in je eentje? Eerst het hoofdeinde en de zijkanten aan elkaar, dan de spiraal en daarna het voeteneinde? Misschien toch wel het beste om hem helemaal in elkaar te zetten en de spiraal vanaf de zijkant er overheen te trekken. Moet ik wel een deken op de zijkant leggen om hem niet te beschadigen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.