houtdraaibeitels

rickkoorman

Blogger
9 nov 2008
5.370
4
48
zwolle
hallo vrienden van het forum,

ik ben nu enige tijd aan het houtdraaien met beperkte middelen qua beitels. er zijn meerdere merken beitels verkrijgbaar. sorby,hamlet,crown enz enz

wie heeft er ervaring met bepaalde merken? ik heb een hobbyhoutdraaier maar hou wel van goed gereedschap. ik wil graag houtdraaien en niet de hele tijd beitels slijpen.

hoor graag van jullie


rick
 

Ad de Crom

Actieve deelnemer
17 aug 2008
702
0
addecrom.hpage.com
Hallo Rick,
Ik heb beitels van nooitgedagt, gekocht in 2001 en 2002. Prima beitels HSS kwaliteit.
Maar ik maak ze de laatste tijd ook zelf, en dan wel speciaal voor uithollen van schalen en diepere voorwerpen, je moet dan denken aan tooltips, maak ik van oude HSS boren.
Kreeg vorig jaar een heel arsenaal beitels van mijn vismaat, die wegens diverse omstandigheden geen tijd meer had voor zijn houtdraaihobby. Waren heel oude beitels van het merk Wolf, Duits dus, ook prima beitels.
Nooitgedagt is naar mijn mening niet meer te koop, die zaak is destijds overgenomen door een Amerikaan.
Maar er zijn nog steeds goede HSS beitels te koop, die o.a. te koop zijn bij Babtist, en ook Menninga. Soms zie ik ook wel houtdraaibeitels te koop staan op Marktplaats, ik zou zeggen wel de moeite waard om daar eens rond te snuffelen. Voor normaal gebruik zijn HSS kwaliteit beitels nog steeds goed, onafhankelijk van het merk Sorby of Crown, deze beitels zijn naar mijn mening ook goed.
Groeten. Ad
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.